نسخه چاپی

جشنواره لوكارنو به عباس كیارستمی تقدیم شد

شصت‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوكارنو به عباس كیارستمی و «مایكل چیمینو» دو هنرمند برجسته و تازه درگذشته سینمای جهان تقدیم شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، «کارلو چاتریان» دبیر جشنواره فیلم لوکارنو در مطلبی که در کاتالوگ این رویداد سینمایی آمده است نوشت:"جشنواره امسال را به عباس کیارستمی و «مایکل چیمینو» تقدیم می‌کنم، نه به دلیل احساسات و عواطفی که آنها با فیلم‌هایشان به ما منتقل کردند بلکه به دلیل این که هر دوی این سینماگران نماینده نوعی از سینمای جهان هستند که جشنواره لوکارنو خانه آن است. سینمایی که واقعیت را تفسیر می‌کند و آن را تغییر می‌دهد، سینمایی که از بزرگ اندیشیدن حتی در روایت داستان‌های کوچک نمی‌هراسد، سینمایی که تمامی طیف‌ها را به حد کمال می‌کاود و سینمایی که همچون باد آدمی را با خود خواهد برد".

کیارستمی در سال 1989 با فیلم «خانه دوست کجاست؟» جایزه یوزپلنگ نقره‌ای و چندین جایزه دیگر را از هیات داوران جشنواره معتبر لوکارنو دریافت کرد و در سال 2005 میلادی نیز جایزه یک عمر دستاورد سینمایی این جشنواره سینمایی به وی اعطا شد.

شصت‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو با نمایش فیلم «دختری با تمام استعدادها» ساخته «مک‌کارتی» آغاز می‌کند.

امسال 17 فیلم که اولین نمایش جهانی خود را تجربه می‌کنند از کشورهایی چون آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، مصر، پرتغال، سوئیس و چند محصول مشترک بین‌المللی در بخش اصلی برای کسب جایزه یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم این رویداد سینمایی رقابت می‌کنند.

همچنین 15 فیلم در میدان بزرگ «پیازا گراند» و در فضای باز و با حضور 8 هزار تماشاچی به روی پرده می‌روند که از مشخصه‌های اصلی جشنواره فیلم لوکارنو است و 13 فیلم از ساخته‌های اول یا دوم کارگردانان نیز در بخش «نیو دیسکاوریز» (کشف‌های جدید) این جشنواره نمایش خواهند داشت.

امسال «آرتورو ریپستین» کارگردان مکزیکی ریاست هیئت داوران جشنواره فیلم لوکارنو را بر عهده دارد و «رفیع پیتز» کارگردان ایرانی تبار انگلیسی، «کیت موران»، «رودریگو تیکسیرا» و «وانگ بینگ» او را در امر انتخاب بهترین‌های جشنواره یاری می‌کنند.

همچنین طبق اعلام پیشین، امسال «الخاندرو خودروفسکی» سینماگر سرشناس شیلیایی و «ماریو آدورف» بازیگر کهنه‌کار آلمانی با دریافت جایزه افتخاری جشنواره «لوکارنو» مورد تقدیر قرار می‌گیرند و برنامه‌ای ویژه برای بزرگداشت عباس کیارستمی کارگردان تازه درگذشته و شناخته شده سینمای ایران در سطح جهان نیز در نظر گرفته شده است.

شصت‌ونهمین جشنواره لوکارنو از تاریخ سوم تا سیزدهم اوت (13 تا 23 مرداد) در شهر لوکارنوی کشور سوئیس برگزار می‌شود.

۱۳۹۵/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...