نسخه چاپی

ملاقات واعظی با الهام علی اف

به منظور هماهنگی مقدمات سفر هفته آینده رییس جمهور ایران اسلامی به باكو، واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سفر خود به آذربایجان، با الهام علی اف رئیس جمهور این كشور دیدار و گفت و گو كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، در اين ملاقات الهام علي اف ضمن ابلاغ سلام گرم خود به رييس جمهور كشورمان و ابراز خشنودي از سفر سال گذشته خود به تهران گفت: تحت مديريت رهبران دو كشور چارچوب مناسبي به عنوان زيرساخت اساسي روابط دو كشور بنا نهاده شده است.

وي در اين ملاقات ضمن تشكر از دكتر روحاني براي ديدار رسمي از آذربايجان و برگزاري اجلاس دو جانبه، مطالعه روابط موجود و امضاء اسناد جديد بين مقامات دو كشور را زمينه ساز ايجاد فرصتهاي جديد افزايش روابط دو طرف دانست.

الهام علي اف با تاكيد بر اين كه هيچگاه در ظرف ۲۵ سال گذشته سطح روابط دو كشور در اين حد نبوده است، افزود: خوشبختانه، شاهد پيشرفتهاي قابل توجهي در روابط دو كشور چه درحوزه سياسي و چه فرهنگي و اقتصادي هستيم كه اساس و پايه اين روابط، علاوه بر اراده سياسي بين دو كشور، مشتركات فرهنگي، ديني و تاريخي دو ملت است.

رئيس جمهور آذربايجان، نمونه بارز اين همكاري را احداث پروژه راه آهن و تكميل كريدور شمال و جنوب بيان كرد كه علاوه بر بهره مندي دو كشور، موجب اتصال كشورهاي ديگر جهت انتقال و ترانزيت كالا از خاك دو كشور خواهد شد.

وي ضمن اعلام آمادگي كشورش براي سرمايه گذاري در مسير رشت- آستارا، گفت: دستورات لازم در اين خصوص به مسئولين زيربط داده شده است.

الهام علي اف اتصال شبكه برقي دو كشور و تبادل انرژي برق در فصول مورد نياز را نيز از جمله ديگر همكاريها عنوان كرد افزود: همكاريهاي مشترك در درياي خزر كه درياي صلح و دوستي مي باشد نمونه بارز ديگري از تعاملات طرفين ارزيابي مي شود.

رئيس جمهور آذربايجان، ضمن تصميم كشورش بر تسهيل هر چه بيشتر رفت و آمد اتباع دو كشور و حذف صدور رواديد در آينده اعلام كرد: رفت و آمد دو ملت و گردشگران موجب ارتقاء شناخت و افزايش تبادل فرهنگي، تجاري و علمي و آموزش بين دو كشور خواهد شد.

الهام علي اف همچنين با اشاره به امنيت مرزهاي دو كشور و بيان اين نكته كه جمهوري اسلامي ايران عليرغم بي ثباتي در تعدادي از كشورهاي منطقه، لنگرگاه امنيت و ثبات مي باشد گفت: تلاش هاي ايران موجب افزايش امنيت و ثبات همسايگان از جمله كشورش خواهد شد.

وي با اشاره به سرمايه گذاريهاي مشترك بين دو كشور در صنايع خودروسازي و داروسازي، خواستار واگذاري بيمارستاني در باكو به پزشكان ايراني براي درمان اتباع آذري در اين كشور شد.

همكاريهاي كشاورزي، حمل و نقل و افزايش پروازهاي بين دو كشور و شهرهاي مختلف و گردشگري را نيز خواستار و اعلام كرد: هرگونه مانع در روابط از جمله تسريع در همكاريهاي بانكي را به مقامات ذيربط گوشزد خواهد نمود.

در اين ملاقات دكتر واعظي نيز كه در راس هياتي از مقامات جمهوري اسلامي ايران در باكو به سر مي برد، ضمن ارائه گزارشي از چارچوب روابط و اهداف سفر هيات ايراني و ديدارهاي صورت گرفته، اظهار اميدواري كرد كه با آماده شدن برنامه سفر رييس جمهوري به آذربايجان بتوان به اهداف مورد نظر دست يافت.

وي با استقبال از حمايت هاي دولت و ملت آذربايجان در توسعه روابط، اظهار داشت: روابط مثبت و سازنده دو كشور و نيز ديدارهاي مستمر مقامات از جمله اجلاس سه جانبه ايران- روسيه و آذربايجان داراي اهميت و پيام بسيار مهمي در ايجاد ثبات و امنيت و همكاري هاي منطقه اي بين كشورهاي خواهان صلح و ثبات و مبارزه با فرقه گرايي و قوم گرايي مي باشد.

۱۳۹۵/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...