نسخه چاپی

آمادگی100كشور جهان و حضورسران و معاونان41 كشور در اجلاس عدم تعهد

عکس خبري -آمادگي100کشور جهان و حضورسران و معاونان41 کشور در اجلاس عدم تعهد

سخنگوی اجلاس جنبش عدم تعهد از حضور 41 كشور در عالی ترین سطح در اجلاس تهران خبر داد.

به گزارش مهر، محمد رضا فرقانی، سخنگوی اجلاس جنبش عدم تعهد در نشست خبری صبح روز شنبه در خصوص حضور کشورهای جنبش عدم تعهد در اجلاس تهران گفت: حدود 100 کشور برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کردند که از میان آنها 35 کشور در سطح سران، 5 کشور در سطح معاون اول و معاون رئیس جمهور و یک هیئت نیز در سطح رئیس مجلس در اجلاس تهران شرکت می کنند. بنابراین 41 کشور در عالی ترین سطح برای حضور در اجلاس تهران اعلام آمادگی کردند.

به گفته فرقانی 21 کشور نیز در سطح وزیران خارجه، 5 کشور در سطح فرستاده ویژه رئیس جمهور و دو کشور در سطح وزیر اما غیر از وزیر خارجه در این اجلاس حاضر خواهند شد.

وی گفت: دیگر کشورها نیز در سطح قائم مقام وزیر، معاون و مدیرکل و سفیر این کشورها در سازمان ملل در این اجلاس حضور دارند، البته روند اعلام آمادگی کشورها برای حضور در اجلاس ادامه دارد.

سخنگوی اجلاس جنبش عدم تعهد درباره کار محتوایی اجلاس نیز گفت: اجلاس مذکور دارای دو بسته محتوایی شامل سند اجلاس و بیانیه تهران است که البته سند اجلاس از طریق دفتر همکاری های جنبش عدم تعهد در نیویورک به تهران ارجاع شده و دارای 688 پاراگراف و 3 زمینه است که در مجموع در 166 صفحه تنظیم شده است و نهایتا در اجلاس سران تهران به عنوان سند شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد نهایی و به تصویب خواهد رسید.

فرقانی خاطر نشان کرد: لیست کشورهای عضو جنبش، اصول بنیادین جنبش در 10 بند و نقش جنبش عدم تعهد در این مقطع بین المللی و شرایط کنونی 3 زمینه ای هستند که در سند گنجانده شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر سند بیانیه تهران نیز توسط جمهوری اسلامی ارائه می شود و پس از تایید نهایی به عنوان بیانیه تهران منتشر خواهد شد.

سخنگوی اجلاس جنبش عدم تعهد تصریح کرد: این اجلاس در جلسات کارشناسی دارای 3 کمیته است کمیته سیاسی به ریاست کوبا، کمیته اقتصادی- اجتماعی به ریاست مصر و کمیته فلسطین به ریاست فلسطین و با 13 عضو برگزار می شود.

فرقانی در خصوص حضور خبرنگاران برای پوشش خبری این اجلاس نیز افزود: تعداد خبرنگاران داخلی و خارجی اعم از خبرنگار، عکاس، فیلمبردار و گزارشگر که برای پوشش این اجلاس ثبت نام کرده اند، یک‌هزار و 163 نفر هستند.

وی بیان کرد: در این اجلاس انتشار تمبر یادبود مربوط به اجلاس را خواهیم داشت که توسط مسئول اداره پست تهیه می شود و برای اولین بار است که تمبر یادبود اجلاس به صورت هولوگرام خواهد بود البته طرح های یادبودی هم از رهبران کشورهای شرکت کننده تهیه و به آنان ارائه می شود.

سخنگوی اجلاس جنبش عدم تعهد در پاسخ به این سوال که مهمترین کشورهایی که در سطح سران در اجلاس تهران شرکت می کنند چه کشورهایی هستند، از نام بردن اسامی کشورها خودداری کرد و گفت: با توجه به سیاست های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و با توجه به فشارهای نامشروع و برخلاف عرف بین الملل که انجام می شود، از نام بردن این کشورها معذوریم البته هفته آینده در نشست خبری که خواهیم داشت در این مورد اطلاع رسانی خواهد شد.

فرقانی گفت: به عنوان مثال در کنفرانس خبری قبلی که از حضور بان‌ کی ‌مون خبر داده شد، فشارهای سیاسی به وی وارد کردند و او را تحت فشار قرار دادند که در این اجلاس شرکت نکند.

وی در خصوص حضور محمد مرسی رئیس جمهور مصر در اجلاس تهران نیز افزود: آقای مرسی اعلام آمادگی کردند و تمایل داشتند که در این اجلاس شرکت کنند، اما هر تصمیم گیری قطعی را به آینده موکول کردند و تاکنون نامه رسمی درباره حضور ایشان دریافت نکرده ایم و منتظریم که مصر سطح حضورش را در این اجلاس اعلام کند.

سخنگوی اجلاس جنبش عدم تعهد در پاسخ به این سوال که آیا کمیته فلسطین در خصوص عضویت فلسطین در سازمان ملل به عنوان عضو دائم موضع گیری خواهد کرد، خاطر نشان کرد: جنبش عدم تعهد همواره حامی فلسطین بوده و از موضع فلسطین حمایت کرده و در بیانیه ها و اعلامیه های رسمی این جنبش این موضوع ذکر شده است. بنابراین در اجلاس تهران نیز حتما به رویه سابق عمل خواهد شد، اما اینکه آیا این موضوع در کمیته فلسطین مطرح شود، به رئیس کمیته بستگی دارد اگر چنین موضوعی مطرح شود، به احتمال قوی جنبش عدم تعهد از عضو دائمی بودن فلسطین در سازمان ملل حمایت می کند.

فرقانی در خصوص تعطیلی فرودگاه مهرآباد از هشتم تا دهم شهریور و احتمال وجود مشکل برای ساکنان تهران نیز گفت: با توجه به حضور سران برخی کشورها ضرورت دارد که عملیات پروازی تحت کنترل باشد. بنابراین برای برقراری امنیت و ایجاد تسهیلات برای پرواز هواپیماها لازم بود تمهیدات لازم اندیشیده شود. برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای مردم تهران نیز اطلاع رسانی از قبل انجام شده بود تا مردم تهران برنامه خود را با این تصمیمات هماهنگ کنند، البته با توجه به تعطیلی 7 تا 11 شهریور در تهران بسیاری از مردم تهران در شهر نخواهند بود و تهران را ترک خواهند کرد.

وی در خصوص مفاد بیانیه تهران نیز گفت: این بیانیه براساس چارچوب سند تهران، اصول اولیه و بنیادین جنبش عدم تعهد و شعار اجلاس که «صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی» توسط جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است، تنظیم خواهد شد. البته موضوعی که دارای اهمیت است این است که در این بیانیه نباید مسائل اختلافی مطرح شود در صورت طرح چنین مسائلی نهایتا موضوع از متن بیانیه خارج می شود.

سخنگوی اجلاس جنبش عدم تعهد در خصوص تشکیل بانک مشترک یا پول نم که از سوی یکی از وزیران مطرح شده است، نیز تصریح کرد: هر موضوعی که بخواهد در اجلاس مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود از طرف سخنگو خواهد بود، آنچه درباره بانک مشترک یا پول نم مطرح شده صرفا یک نظریه و ایده است و در اجلاس سران مطرح نیست. این ایده ها در طول 3 سال آینده توسط رئیس اجلاس مطرح خواهد شد و کار کارشناسی روی آن انجام و سپس درباره آن نظر داده می شود.

خبرنگاری از سخنگوی اجلاس جنبش عدم تعهد درباره احتمال برگزاری دومین نشست مشورتی درباره سوریه در حاشیه برگزاری اجلاس تهران جویا شد که وی پاسخ داد: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در صورتی که مایل باشند می توانند در حاشیه اجلاس وزیران خارجه کمیته های مشورتی تشکیل دهند، اما برگزاری چنین نشستی درباره سوریه در چارچوب اجلاس تهران نیست مگر اینکه در زمان برگزاری اجلاس برای برگزاری چنین نشستی تصمیم گیری شود.

فرقانی درباره آماده سازی سالن برگزاری اجلاس تهران نیز که سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: کار تعمیرات سالن اجلاس تمام شده و متولیان مشغول انجام کارهای تزئیناتی و آماده سازی نهایی آن هستند که تا اول شهریور کارهای جاری هم به اتمام می رسد.

وی درباره برگزاری دور بعدی اجلاس جنبش عدم تعهد و میزبان آن نیز تصریح کرد: در دو روز برگزاری اجلاس سران در تهران کشورهایی که مایل به میزبانی دور بعد باشند، پیشنهاد خود را مطرح می کنند و نهایتا اجلاس سران نسبت به آن تصمیم گیری می کند.

سخنگوی اجلاس جنبش عدم تعهد اضافه کرد: اجلاس جنبش عدم تعهد به طور نوبتی در قاره‌های مختلف برگزار می شود.

خبرنگاری درباره حضور پوتین، رئیس جمهور روسیه سوال کرد که فرقانی پاسخ داد: آقای پوتین میهمان ویژه است که از طرف رئیس جمهور ایران در اجلاس دعوت شده است، روسیه عضو اصلی عدم تعهد نیست و تاکنون هم خبری مبنی بر حضور آقای پوتین در این اجلاس نداریم.

فرقانی درباره هزینه های برگزاری اجلاس نیز گفت: ما کمترین هزینه را برای برگزاری این اجلاس متحمل شدیم زیرا ساخت و ساز جدیدی برای برگزاری اجلاس صورت نگرفته و از امکانات موجود کشور استفاده کردیم، تنها هزینه بازسازی و مرمت سالن اجلاس بوده است و در صورتی که این اجلاس هم برگزار نمی شد با توجه به عمر 15 ساله آن، نیازمند بازسازی بود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: از هیئت های شرکت کننده در اجلاس نیز فقط تعداد محدودی میهمان جمهوری اسلامی ایران هستند و هزینه حضور باقی اعضای هیئت ها به عهده خود کشورها است و حضور آنها در هتل ها مستلزم پرداخت هزینه است.

سخنگوی اجلاس جنبش عدم تعهد در پایان سخنان خود یادآور شد: با توجه به حضور گسترده میهمانان خارجی در مدت زمان برگزاری اجلاس، درآمد ارزی مناسبی برای ایران خواهد داشت.

۱۳۹۱/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...