نسخه چاپی

معاون ارتباطات بنیاد ملی بازی های یارانه ای در گفتگو با نما:

بازی پكمون گو محتوای مجرمانه ندارد/ بنیاد ملی بازی های یارانه ای این بازی را فیلتر نكرده است

عکس خبري -بازي پكمون پو محتواي مجرمانه ندارد/ بنياد ملي بازي هاي يارانه ايي اين بازي را فيلتر نکرده است

اینكه هم اكنون این بازی فیلتر شده است هیچ ربطی به بنیاد ندارد و نهادهای دیگری برای فیلتر روی كار آمدند، در حقیقت بدون مشورت با بنیاد، این بازی را فیلتر كردند. از نظر بنیاد این بازی تا این ورژن بیرون آمده محتوای مجرمانه یا محتوای كه سبب ممنوعیت این بازی شود را دارا نیست.

مجموعه بازی‌های پوکمون، کار خود را ۲۰ سال پیش روی کنسول دستی گیم شروع کردند. ایدهٔ اصلی این بازی از کودکی کارگردان این سری یعنی ساتوشی تاجیری که علاقه خاصی به جمع کردن حشرات داشت، گرفته شد. در این بازی‌ها، هیولاهایی به اسم پوکمون نقش اصلی را ایفا می‌کنند. اگر به یاد داشته باشید مجموعه کارتونی آن هم از تلوزیون ما پخش می شد به اسم دیجیمون ها، اما حالا مدتی است که آوازه بازی پوکمون گو در سراسر جهان پيچيده و این بازی توانسته بیشترین کاربر را در کمترین زمان برای خود جمع آوری کند، اما در چند کشور از جمله ایران اجازه پخش این بازی صادر نشده است و فعلا این بازی در 35 کشور دنیا قابل بازیست. در این رابطه با آقای هادی کافی،معاون ارتباطات بنیاد ملی بازی های یارانه ای به گفتگو نشستیم:


آقای کافی بازی پوگمون گو چه جذابیتی داشته که کمتر از یک ماه به چنین معروفتی رسیده و کاربران میلیونی برای خود جمع کرده است؟
 بازی های یارانه ایی از زمانی که در 4 دهه پیش خلق شدند، کاربر را از فضای واقعی به فضای مجازی کشاندند. در آن دوره ها این قسم بازی ها جذابیت های بسیار بالایی داشتند، زندگی در فضای مجازی و بازی های مجازی هم باعث شد که ما این همه کاربر فضای مجازی داشته باشیم و با افزایش گوشی های هوشمند و بازی های آنلاین این حیطه بسیار گسترش پیدا کرد. اما وقتی یک خیزش جدید مثل پوکمون گو می آید و تلفیقی از دنیای واقعی و مجازی را در بر دارد که اصطلاحا به آن واقعیت افزوده می گویند، این جذابیت را چندین و چند برابر می کند. شما همراه با تحرک بدنی و فیزیکی که دارید و همراه با تعامل اجتماعی غیر مجازی یعنی یک تعامل اجتماعی رئال و واقعی در این بازی حضور پیدا می کنید و همین تعاملات جدید در بازی های مجازی باعث ایجاد جذابیتی برای مخاطب شده که در زمانی کمتر از یک ماه این همه کاربر را توانسته است به خود جذب کند.
 
 چرا با ورود این بازی به کشور مخالفت شده آیا واقعا به دلیل مسائل امنیتی است؟

موضوع فقط ایران نیست، در خیلی از کشورها نهادها و بعضی از مراکز نظامی یا حتی شخصی با این بازی مخالفت کردند. این به معنای ممنوعیت بازی نیست، در ایران هم این بازی از سوی بنیاد ملی بازی های یارانه ایی با محتوای موجود مسائل محرمانه یا به اصطلاح دقیق تر محتوانی غیر مجاز ندارد و انتشار آن بلامانع است، اما روند مجوز نشر در ایران اکنون به این صورت است که بازی هایی که وارد ایران می شود توسط یک ناشر داخلی پیشنهاد می شود اگر بازی ها دارای معیارهای نظام رده بندی یارانه ایی بودند مشکلی برای پخش ندارند و جوازشان صادر می شود. اما اینکه الان این بازی فیلتر شده است هیچ ربطی به بنیاد ندارد و نهادهای دیگری برای فیلتر روی کار آمدند، در حقیقت بدون مشورت با بنیاد، این بازی را فیلتر کردند. از نظر بنیاد این بازی تا این ورژن بیرون آمده محتوای مجرمانه یا محتوای که سبب ممنوعیت این بازی شود را دارا نیست.


 در جایی گفته شده بود بنیاد ملی بازی های یارانه ایی از کشور مبداء و سازنده خواسته اجازه دهد این بازی از فیلترهای ایران رد شود بعد وارد بازار ایرانی شود آیا این موضوع صحت دارد و آیا این اتفاق افتاد؟
 خیر اصلا بحث فیلتر به میان نیست، چون این بازی واقعیت افزوده است و مکان هایی را به صورت فیزیکی و واقعی درگیر می کند، ما گفته بودیم که آن مکان های "پوکمون جیم" که مکان هایی هستند که حالت باشگاهی دارند و مخاطبان بازی پوکمون گو آنجا جمع می شوند، باید مورد تایید ایران باشد. به دلیل اینکه ممکن است مکان هایی وجود داشته باشد که تجمع افراد زیادی در آنجا به سلاح امنیت عمومی کشور نباشد یا ممکن است که مزاحمت های ترافیکی یا حتی اجتماعی را ایجاد کند به طور مثال ما پارک بانوان داریم اگر تجمع خیلی زیادی از سوی هر دو جنس یعنی مردان و زنان جلوی در ورودی آنجا بخواهد اتفاق بیفتد، ممکن است امنیت بانوان در آن منطقه به خطر بیفتد بانوانی که بدون حجاب به راحتی در پارک می گردند و ورزش می کنند. با این امکانات ممکن است که این امنیت از بین برود. ببینید شرایط این بازی خاص است بهتر است که این شرایط فراهم شود و محل ها را ما تعیین بکنیم یا حداقل اینکه نظر ما هم در این مکان ها اعمال شود.


 آقای کافی پس این شایعات امنیتی انتخاباتی پخش نشدن بای ژوکمون گو صحت ندارد؟ این بازی دارای خطر جاسوسی نیست؟ در جایی گفته شده بود به دلیل این خطرات بعد از انتخابات ریاست جمهوری اجازه پخش این بازی صادر می شود؟

باید بگویم این بازی به هیچ وجه به مسائل سیاسی و انتخاباتی ربطی ندارد و این تنها یک بازی است که به دلیل شرایط خاصش به صورت فراسرگرمی درآمده و همین فراسرگرمی بودن این بازی باعث شده نظر نهادهای دیگر نهادهای مرتبط هم مد نظر قرار گیرد. ولی قابل توجه است که بنیاد ملی بازی های یارانه ایی این بازی را فیلتر نکرده است.

۱۳۹۵/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...