نسخه چاپی

كالای قاچاق معدوم می شود

مارهای رسمی و غیر رسمی حاكی از قاچاق سالانه 20 تا 25 میلیارد دلار كالا به كشور است آماری كه...

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مارهای رسمی و غیر رسمی حاکی از قاچاق سالانه 20 تا 25 میلیارد دلار کالا به کشور است آماری که البته رئیس جمهور در گفتگوی اخیر خود ، از کاهش 10 میلیارددلاری آن در یکسال گذشته خبرداده و گفته است که میزان کالای قاچاق به کشور اکنون به 15 میلیارد دلار رسیده است .

البته آثار سوء قاچاق کالا برکسی پوشیده نیست ، کالاهایی که بدون پرداخت حقوق گمرکی به بازار کشور راه پیدا می کنند نتیجه ای جز رکود تولید و از دست رفتن فرصت های شغلی نداشته اند، کالاهای قاچاقی که امار کشفیاتش هر از چندگاهی رسانه ای می شود .

بزرگترین محموله کالای قاچاق کشور در دوران پس از انقلاب، عصر دیروز شامل 210 کانتینر به ارزش 1900 میلیارد ریال شامل انواع لوازم خانگی،ظروف شیشه ای،اسباب بازی و قطعات انواع خودرو در هرمزگان کشف و ضبط شد .

فرمانده انتظامی هرمزگان با اشاره به کشف این محموله بزرگ می گوید ؛ کشف 210 کانتینر کالای قاچاق نتیجه همکاری رئیس کل گمرک ایران و رصد اطلاعاتی است.

سردار ملکی بر این باور است که در صورت همکاری و هماهنگی میان سازمان های مرتبط 70 درصد قاچاق کالا در کشور مهار می شود .
وی می گوید ؛ در صورتی که سازمان راهداری ، سازمان پایانه ها ، گمرکات و دیگر نهادهای دخیل در واردات کالا هماهنگ عمل کنند میزان قاچاق کالا به میزان زیادی کاهش می یابد .

اما کالاهای قاچاقی که نهادهای نظارتی با صرف وقت زیاد و هزینه های هنگفت کشف می کنند معمولا به شیوه های دیگر سر از بازار داخلی در می اورد ، حجره داران در بازار میوه و تره بار تهران می گویند میوه های وارداتی را از سازمان اموال تملیکی خریداری و در بازار عرضه می کنند .

هرچند کالاهای قاچاق عرضه شده در بازار داخلی محدود به میوه نیست و طیف وسیعی از کالاها از لوازم خانگی و پوشاک گرفته تا دارو را شامل می شود .

مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی می گوید ؛ در چهار ماهه امسال 14 هزار و 780 فقره پرونده قاچاق وارد شعب سازمان تعزیرات شد که درصد زیادی از انها به پرونده‌های کلان اختصاص داشت .

سیدعبدالمجید اجتهادی با اشاره به رسیدگی بیش از 38 هزار فقره پرونده مرتبط با قاچاق در سازمان تعزیرات حکومتی می گوید ؛ روند کشف کالاهای قاچاق در سازمان تعزیرات به سمت و سوی پرونده های کلان رفته است بطوریکه در سال 94 پرونده های ملی و مهم کلانی تشکیل شد .

حالا باگذشت دوسال ، ایین نامه های قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز در هیات دولت به تصویب رسیده و ابزارهای قانونی برای مبارزه همه جانبه با این پدیده فراگیر فراهم شده است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از آغاز برنامه این ستاد از سال 93 برای کاهش نظام مند قاچاق کالا در کشور خبر می دهد و می گوید : براساس این برنامه 5 ساله که در سال 98 به پایان می رسد ، انتظار می رود حجم کل قاچاق به کشور 50 تا 75 درصد کاهش یابد.

قاسم خورشیدی همچنین درخصوص برخی اقلام و کالاهای یارانه ای که از کشور خارج می شود گفت : انتظار ما این است که با اصلاح رویه ها و نظام قیمتی ،‌ رقم قاچاق کالا را به صفر برسانیم و دیگر موضوعی بنام قاچاق خروجی از کشور نداشته باشیم.

وی از سخت گیری بیشتر درباره ورود کالاهای ممنوعه مانند مشروبات الکلی و تجهیزات ماهواره ای خبر داد و افزود : خطرپذیری این نوع قاچاق به شدت در حال افزایش است ضمن اینکه در کنار مبارزه با عرضه قاچاق مباحثی مانند موضوعات فرهنگی در دستور کار قرار دارد ، بر این اساس باید فرهنگ سازی لازم بین مردم و اصناف صورت پذیرد تا از خرید و فروش کالاهای قاچاق اجتناب کنند.

خورشیدی براین باور است که با اجرای این برنامه ها ، رقم قاچاق کالا به کشور در پایان برنامه 5 ساله به کمتر از 5 میلیارد دلار کاهش می یابد .

اما قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز علاوه برافزایش هزینه برای قاچاقچیان ، تدابیر ویژه ای هم برای ورود کالای قاچاق از مبادی قانونی پیش بینی کرده است .

رئیس کل گمرک راه اندازی گمرک یکپارچه الکترونیک را تا دو ماه آینده یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی در سال 95 اعلام و ابراز امیدواری کرد ؛ تا دو ماه آینده این گمرک یکپارچه نهایی و رونمایی شود .

کرباسیان همچنین می گوید ؛ با راه اندازی این گمرک ، عکس های اشعه ایکس در تهران دیده می شود و ردیابی ماهواره های ما کامل شده ، کدینگ و شناسه کالا را می توانیم در تهران انجام دهیم .

رئیس کل گمرک با تاکید بر تسهیل شرایط برای واردکنندگان و صادرکنندگان و نیز تشدید نظارت بر فعالیت انها ادامه می دهد ؛ ایجاد پنجره مشترک با سایر کشورها یکی دیگر از اقدامات گمرک در سال جاری است ، با این اقدام می توانیم شرایط را برای ایجاد تبادل اطلاعات با سایر کشورها فراهم کنیم .

وی به پدیده قاچاق در کشور اشاره می کند و می گوید ؛ سال گذشته در کشف قاچاق 400 درصد رشد داشتیم بطوریکه موفق به کشف حدود سیصد تن مواد مخدر شدیم که حاکی از عزم جدی همکاران برای مبارزه با قاچاق است .

کرباسیان همچنین از توافق گمرک با ناجا خبر داد و گفت : با این توافق می توانیم اطلاعات مورد نیاز را مبادله و کامیون هایی را که وارد کشور شده اند رصد کنیم .

رئیس کل گمرک افزود : سامانه ارتباط مجوزها را برای تبادل اطلاعات بین سازمان ها به صورت الکترونیک راه اندازی کردیم و اخیرا هم قانون مبارزه با قاچاق تصویب شده است.

اما این همه ماجرا نیست چرا که برخورد با پدیده قاچاق باید با همراهی مصرف کنندگان در مصرف کالای داخلی و عزم جدی بخش تولید در ارتقاء کیفیت تولید همراه باشد ، رویکردی که اقتصاد ایران را در برابر قاچاقچیان مصون می کند .

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نخستین گام با تنظیم یک برنامه 5 ساله ، تمام تلاش خود را برای کاهش حجم کالای قاچاق به کمتر از 5 میلیارد دلار بکار گرفته است .

۱۳۹۵/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...