نسخه چاپی

پرداخت نقدی بیمه بیكاری در ۱۰ استان

سامانه بیمه بیكاری تامین اجتماعی از اردیبهشت سال گذشته بتدریج در ۱۰ استان پایلوت شده است و در حال حاضر ۲۰۳هزار و ۸۰۰ نفر حقوق بیمه بیكاری دریافت می كنند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، بیکار از نظر قانون بیمه بیکاری، بیمه شده ای است که بدون میل و اراده خود بیکار شده و آماده به کار باشد. براساس این قانون، چنانچه بیمه شده ای به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوطه و به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تائید شورایعالی کار ، بیکارموقت شناخته شود وهمچنین بیمه شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل ، زلزله ، جنگ ، آتش سوزی بیکار شوند، می‌توانند از مقررات این قانون استفاده نمایند .تشخیص ارادی بودن یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه شده ، برعهده کمیته ای متشکل از نمایندگان این سازمان واداره کارواموراجتماعی محل اشتغال بیمه شده است .

کارگران فصلی در صورتی که صرفاً در اثنای فصل کار اخراج گردیده و بیکاری آنها بلا اراده تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود، بیکاران دارای قرارداد کار با مدت معین در صورتی که براساس رأی مراجع حل اختلاف در اثنای مدت قرارداد اخراج گردیده باشند مشمول استفاده از بیمه بیکاری خواهند بود، افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده اند . با تشخیص واحدهای تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، در صورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.

به تازگی سامانه ای برای پرداخت بیمه بیکاری افتتاح شده است که نحوه پرداخت بیمه را آسان کرده است.

* صیانت از نیروی کار هدف صندوق بیمه بیکاری است

سیروس نصیری،مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی درباره بیمه بیکاری می‌گوید: هدف صندوق بیمه بیکاری صیانت از نیروی کاری است که بدون اراده و میل خود از کار بیکار شده است، افرادی که بدون خواسته خود بیکار میشوند، 30 روز مهلت دارند خود را به اداره کار معرفی کنند و تشکیل پرونده بدهند و بعد از بررسی در کمیته مربوطه و در صورتی که شرایط دریافت بیکاری را داشته باشند به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی معرفی میشوند و این صندوق از 6 ماه تا 50 ماه به افراد متاهل و از 6 ماه تا 36 ماه به افراد مجرد مقرری بیمه بیکاری پرداخت می نماید.

نصیری بیان می کند:سامانه بیمه بیکاری تامین اجتماعی از اردیبهشت سال گذشته بتدریج در 10 استان پایلوت شده است و در حال حاضر 203هزار و 800 نفر حقوق بیمه بیکاری دریافت می کنند. با راه اندازی سامانه بیمه بیکاری، دیگر در شعب، کار دست و پاگیر صدور چک و دیگر درگیری‌های مالی برای پرداختی‌ها را انجام نمی‌دهیم و امور مالی یکجا چک صادر می کند و دیگر این اتفاق که حقوق‌ها در استان‌ها با تأخیر پرداخت شوند رخ نمی‌دهد؛ در واقع همه حقوق‌ها در یک روز واریز می شود.

مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی افزایش بهره‌وری و استفاده بهتر از باقی مانده اعتبارات تجمیع شده را یکی دیگر از مزایای اجرای این طرح دانست و گفت: یکی دیگر از اتفاقات خوبی که رخ داده، رفع همپوشانی‌هاست، پیش از این افرادی را داشتیم که ممکن بود یکجا شاغل باشند و از یک جا حقوق بگیرند و از ما نیز حقوق بیمه بیکاری دریافت کنند.

وی بیان کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز مقرری بگیران بیمه بیکاری، همپوشانی اطلاعات مقرری بگیـران و جلوگیری از پرداخت من غیرحق مقرری، مدیریت صحیح منابع و مصارف، حذف حدود 500 حساب فرعی وجلوگیری از رسوب منابع در واحدهای اجرائی، فراهم شدن زمینه اعمال نظارت ستادی بر عملکرد واحدهای اجرائی، تسهیل فرآیندها، کاهش حجم کار و هزینه ها در واحد های اجرائی، رفع مشکلات مربوط به تخصیص بودجه و جبران کسری اعتبار استان ها و بهره گیری از خدمات نوین بانکی در ارائه خدمات از اهداف کلان تشکیل سامانه بیمه بیکاری است.

۱۳۹۵/۵/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...