نسخه چاپی

سهم ایران از كل تولید علم دنیا اعلام شد

براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه وب آو ساینس تامسون رویترز (آی.اس.آی) تولیدات علمی ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با سال قبل رشدی برابر با ۰.۴ درصد داشته است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) اظهار کرد: در سال ۲۰۱۶ میلادی سهم جمهوری اسلامی ایران از کل تولید علم دنیا 1.8 درصد، از کل مجلات دنیا 1.9 درصد واز کل کنفرانس‌های دنیا 0.4 درصد است. در سال ۲۰۱۵ سهم ایران از کل تولید علم دنیا 1.4 درصد بود و در همین سال کشور 1.6 درصد از مقالات مجلات دنیا را تولید کرد. همچنین در سال ۲۰۱۵ میلادی سهم ایران از کل کنفرانس‌های دنیا 0.4 درصد بود.

وی افزود: درحالی‌که سهم ایران از کل علم دنیا افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته و در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی18 برابر شده است، اما سهم ایران از کل مقالات کنفرانس‌های دنیا تنها چهار برابر افزایش‌یافته است. در سال ۲۰۰۰میلادی مقالات کنفرانس‌ها یک‌پنجم تولید علم کشور را تشکیل می‌داد. این رقم در سال ۲۰۰۶ میلادی به بالاترین میزان خود رسید، به‌نحوی‌که مقالات کنفرانس یک‌سوم از تولید علم کشور را در بر می‌گرفت. هرچند در سال ۲۰۰۸ میلادی سهم ایران از کنفرانس‌های دنیا به ۲۷ درصد رسید و نسبت به سال ۲۰۰۶ میلادی یک رشد منفی ۲ درصد داشت، اما سهم ایران از کل کنفرانس‌های دنیا بیش از سهم کشور از تولید علم دنیا شد.

دهقانی ادامه داد: از سال ۲۰۰۹ میلادی سهم ایران از مقالات حاصل از مشارکت در کنفرانس‌های بین‌المللی کاهش یافت. در این سال ۲۰ درصد از کل تولید علم کشور حاصل مقالات کنفرانس‌ها می‌شد. در سال ۲۰۱۰ میلادی سهم ایران به رقم ۱۶ درصد و در سال ۲۰۱۱ میزان آن به ۱۴ درصد رسید. این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۱۰ درصد و در سال ۲۰۱۴ به ۷ درصد و در سال ۲۰۱۵ به ۴ درصد رسید.

57330312.jpg


سرپرست ISC خاطرنشان کرد: سهم ایران از کل مقالات منتشرشده در معتبرترین مجلات بین‌المللی در سال ۲۰۱۶میلادی نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی 19 برابر شده است. ایران در سال ۲۰۰۰ میلادی تنها 0.1 درصد از کل مقالات مجلات دنیا را تولید می‌کرد، درحالی‌که این سهم در سال ۲۰۱۶ به 1.9 درصد رسیده است.

57330313.jpg


وی ادامه داد: در خلال سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ میلادی، سهم تولید علم بین‌الملل ایران حاصل از مشارکت در کنفرانس‌های بین‌المللی به‌طور متوسط حدود یک درصد بوده است، اما این رقم در حال حاضر به زیر 0.5 درصد رسیده است.

57330315.jpg


دهقانی تصریح کرد: سهم ایران از کل کمیت علم دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۰۰ میلادی 18 برابر شده است. سهم ایران از کل تولید علم دنیا تا سال ۲۰۰۶ میلادی تنها 0.5 درصد بود. در سال ۲۰۱۵ میلادی سهم ایران نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی به میزان 0.1 درصد افزایش یافت و در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز تاکنون سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا 1.8 درصد است.

۱۳۹۵/۵/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...