نسخه چاپی

مشكلات آب و خاك را جدی بگیریم

رئیس انجمن علوم خاك ایران گفت: مشكل آب و خاك در ایران را باید جدی گرفت و در این مورد مطالعات متعددی انجام شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت: مشکل آب و خاک در ایران را باید جدی گرفت و در این مورد مطالعات متعددی انجام شود.

منوچهر گرجی در نشست علمی «اهمیت مدیریت و حفاظت خاک در کشاورزی و محیط زیست» با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست، منابع طبیعی و فضای سبز که اسفند ماه سال ۱۳۹۳ برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری در آن دیدار فرمودند «فرسایش خاک چیزی نیست که بعد بشود به‌آسانی جبرانش کرد. قضیه خاک از قضیه آب مهمتر است؛ ما مشکل آب هم داریم، مشکل بزرگی هم هست، لکن برای تهیه آب راه‌های فراوانی وجود دارد، برای تهیه‌ خاک حاصلخیز این راه ‌ها دیگر وجود ندارد».

وی با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری حساسیت و اهمیت موضوع را نشان می‌دهد، ادامه داد: مشکل آب و خاک را در کشور باید جدی گرفت و در این مورد مطالعات متعددی انجام می شود.

گرجی با اشاره به نقش مدیریت پایدار خاک در بعضی از مسائل مهم کشور تصریح کرد: مدیریت خاک در بحث‌های مهمی چون امنیت غذایی، هوای سالم و تمیز، تامین آب کافی و سالم، بهداشت و سلامت جامعه، حفاظت از محیط زیست و مواردی از این دست نقش آفرین است.

رئیس انجمن علوم خاک ایران با بیان اینکه در حوزه آب باید به فکر افزایش بهره‌وری آب بود، خاطرنشان کرد: شناسایی و رده‌بندی خاک‌ها و ارزیابی تناسب اراضی، افزایش نفوذپذیری و کاهش تبخیر، حفاظت خاک و مهار فرسایش، عملیات مناسب خاک‌ورزی و کاهش دست خوردگی خاک و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه از جمله روش‌های افزایش بهره وری آب است.

۱۳۹۵/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...