نسخه چاپی

مسافران جاده ای و ریلی كم شدند، هوایی ها بیشتر پریدند

عکس خبري - مسافران جاده اي و ريلي کم شدند، هوايي ها بيشتر پريدند

گزارش عملكرد 4 سال برنامه پنجم توسعه حاكی از آن است كه سهم حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای از جابه‌جایی مسافر در طول این سال‌ها كاهش یافته، اما تعداد مسافران حمل‌ونقل هوایی با افزایش همراه بوده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ دهه 90 با اجرای برنامه پنجم توسعه کشور آغاز شد و با توجه به تمدید اجرای قانون در سال 95، در حال حاضر ششمین سال از اجرای این برنامه توسعه‌ای را می‌گذرانیم.

بدون تردید تحقق اهداف پیش‌بینی شده در برنامه های توسعه‌ای، سهم مهمی در تحقق اهداف اقتصادی سند چشم‌انداز دارد. در حوزه حمل‌ونقل، هدف برنامه پنجم توسعه این است که یک تعادل نسبی در توزیع سهم حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی برای حمل کالا و مسافر در کشور به وجود آید.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران درباره عملکرد قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه میزان جابه‌جایی مسافر توسط ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، از سهم بالای حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه جابه‌جایی مسافر خبر می‌دهد. اگرچه این سهم در طول سال‌های اجرای برنامه کاهشی بوده است. همچنین آمارها از تعداد مسافر جابه‌جا شده توسط ناوگان حمل‌ونقل ریلی نیز از کاهش مسافران در طول سال‌های 89 تا 93 حکایت دارد. این در حالی است که در حوزه حمل‌ونقل هوایی با افزایش تعداد مسافران روبه‌رو بودیم.

ارزیابی عملکرد قانون برنامه پنجم توسعه نشان می‌دهد که در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، در سال 89 حدود 244 میلیون و 970 هزار مسافر جابه‌جا می‌شده که این تعداد در سال 93 به 190 میلیون و 139 هزار نفر کاهش پیدا کرده است. در واقع از تعداد مسافران در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای طی سال‌های 89 تا 93 حدود 22 درصد کم شده است.

در حوزه حمل‌ونقل ریلی نیز در حالی که در سال 89 بالغ بر 28 میلیون و 814 هزار و 198 مسافر جابه‌جا شده است، این تعداد در سال 1393 به 24 میلیون و 802 هزار و 384 نفر کاهش پیدا کرده است. بر این اساس، افت 13 درصدی مسافران طی این سال‌ها را نشان می‌دهد.

اما در حوزه حمل‌ونقل هوایی با رشد تعداد مسافران همراه بودیم؛ به طوری که تعداد مسافران ورودی و خروجی داخلی در پروازهای مسافربری از 33 میلیون و 201 هزار و 101 نفر به 35 میلیون و 944 هزار و 93 افزایش یافته است. در خصوص پروازهای خارجی نیز تعداد مسافران ورودی و خروجی بین‌المللی در پروازهای مسافربری از 8 میلیون و 639 هزار و 666 نفر به 11 میلیون و 126 هزار و 63 مسافر رشد پیدا کرده است.

این آمارها بیانگر آن است که اگرچه در طول 4 سال اجرای برنامه پنجم، سهم حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای از جابه‌جایی مسافر کاهش پیدا کرده، اما تعداد مسافران حمل‌ونقل هوایی با افزایش همراه بوده است. به عبارتی، تعداد مسافران داخلی 8.2 درصد و مسافران خارجی 28.7 درصد رشد پیدا کرده است.

۱۳۹۵/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...