نسخه چاپی

رود دست خوردن آمریكا از ایران

عکس خبري -رود دست خوردن آمريكا از ايران

خبر اعدام شهرام امیری كه اطلاعات سرّی كشور را در اختیار آمریكایی‌ها قرار داده بود، واكنش‌هایی را از درون آمریكا به دنبال داشت كه جاسوسی وی را به اثبات می‌رساند.

شهرام امیری، پژوهشگر رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر بود که در سفر حج عمره به عربستان در خرداد ۱۳۸۸ ناپدید شد و پس از ۱۳ ماه چندین ویدئو با سخنان متناقض از او منتشر گردید. وی در نهایت، ۲۲ تیر ۱۳۸۹ به دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا مراجعت کرد و دو روز بعد به ایران بازگشت. شهرام امیری پس از ورود به ایران دستگیر و سرانجام در تاریخ ۱۳ مرداد سال ۱۳۹۵ به جرم جاسوسی و فروش اطلاعات اعدام شد. محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه پس از تأیید اعدام وی، گفت: این فرد با توجه به دسترسی‌هایی که به اطلاعات سرّی و به کلی سرّی نظام داشته است، با دشمن متخاصم و درجه یک ما یعنی آمریکا ارتباط برقرار کرده و اطلاعات حیاتی کشور را در اختیار دشمن قرار داده بود. وی در ادامه به خبرنگاران گفت: وی از فرصتی که برای «جبران» و «اصلاح» در زندان به او داده شده، استفاده نکرده و حتی قصد داشته است اطلاعاتی را از زندان به بیرون بفرستد.
گفتنی است، خبر اعدام شهرام امیری که اطلاعات سرّی کشور را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده بود، واکنش‌هایی را از درون آمریکا به دنبال داشت که جاسوسی وی را به اثبات می‌رساند. جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل گفت: شهرام امیری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به ما اطلاعات می‌داد. «وال استریت ژورنال» در تأیید اظهارات جان بولتون، نوشت: امیری این اطلاعات را به سیا داده بود. «فاکس نیوز» هم نوشت: شهرام امیری در مقابل اطلاعات هسته‌ای که به آمریکا داد، پنج میلیون دلار دریافت کرد. لی زلدین، نماینده کنگره آمریکا هم گفت: عملکرد وزارت خارجه آمریکا در ماجرایی که به اعدام شهرام امیری منتهی شد، بر کسانی که می‌خواهند در کشورهای مختلف با «سیا» همکاری کنند، اثر منفی تکان‌دهنده‌ای خواهد داشت. تام کاتن، سناتور جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا، با انتقاد از هیلاری کلینتون به دلیل اهمال و سهل‌انگاری در حفظ محرمانگی و امنیت پست الکترونیک خود گفت: ناامن بودن پست الکترونیک او، به اعدام شهرام امیری منجر شده و او را به کشتن داده است.

۱۳۹۵/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...