نسخه چاپی

نائب رئیس عضو كمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با نما:

خیلی از مواقع انعطاف افراطی در مقابل آمریكا نشان دادیم

عکس خبري -خيلي از مواقع انعطاف افراطي در مقابل آمريکا نشان داديم

در خیلی از مواقع انعطاف افراطی هم نشان دادیم؛ اما آن سازواره و ساختاری دیپلماتیكی كه آمریكایی‌ها برای خودشان طراحی و تبیین می‌كنند؛ اولین مطلبی كه چشمان آنها را برای دیدن حقایق كور كرده است؛ مسأله خصومت غیرواقعی و غیرمنطقی با جمهوری اسلامی است كه راه را برای ایجاد اعتماد و روابط عادی ناهموار

جهانبخش محبی‌نیا؛ نماینده مردم مياندواب،شاهين دژ، تكاب در دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود از دستاوردهای برجام با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری به خبرنگار نما گفت: برجام پدیده‌ای نیست که بخواهیم بر عشق آن بسوزیم و یا در نفرت آن، بمیریم! به تعبیر مقام معظم رهبری برجام، تجربه و مسیری است که این مسیر باید بدون هیچ گونه حب و بغضی باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. لذا معایب و محاسن آن را باید بیان کرد و نظرات کارشناسان نیز در این رابطه باید گرفته شود، تا یک راستی آزمایی در قبال نتایج و پیامد‌های اجراییات آن داشته باشیم. این موضوع اولین گام برای تأیید و رد برجام نیاز است.
وی با بیان آنکه در شرایط پسابرجام، آمریکاییها چهره حقیقی خود را به جهانیان به نمایش گذاشته‌اند؛ تأکید کرد: نگاه دوم در مسئله برجام، نمایش چهره حقیقی آمریکایی‌ها بود، و برجام نشان داد که سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی‌ها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و بارها ثابت کردند که تحت لوای مذاکره و یا توافق نامه و قراردادها و یا نشست‌های بین المللی، به دنبال یک مسئله‌ای می‌گردند تا چشمان خود را بر روی طرف مقابل ببندند و از هر راهی که برایشان مقدور است، برای آنکه دشنه خود را در دل و جان طرف مقابل وارد کنند، دریغ نمی‌کنند.
نائب رئیس عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها در شرایط کنونی در جهل ارتجاع عرب به ویژه وهابیت منطقه و حاکمان عربستان گرفتار شده است. به گونه‌ای که هیچ عقل و منطق و حقیقتی را نمی‌توانند در قبال کشورهای مستقل داشته باشند! علی‌النهایه آنچه که می‌تواند برقرار کننده ارزیابی و برآورد ما از برجام باشد، این است که اتفاقی است که رخ داده و تحت لوای مذاکرات و بندهای توافق‌نامه برخی مفاد بین‌المللی را توانسته‌ایم مطرح بکنیم. صلح‌آمیز بودن ماهیت انقلاب و تمام فعالیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را طرح بکنیم.
وی افزود: ما ثابت کردیم که به دنبال تسلیحات نظامی اتمی و فتنه‌های هسته‌ای نیستیم. بنده فکر می‌کنم در خیلی از مواقع انعطاف افراطی هم نشان دادیم؛ اما آن سازواره و ساختاری دیپلماتیکی که آمریکایی‌ها برای خودشان طراحی و تبیین می‌کنند؛ اولین مطلبی که چشمان آنها را برای دیدن حقایق کور کرده است؛ مسأله خصومت غیرواقعی و غیرمنطقی با جمهوری اسلامی است که راه را برای ایجاد اعتماد و روابط عادی ناهموار می‌کند.
محبی‌نیا با بیان اقدامات آمریکایی‌ها در بدعهدی‌ها و نقض برجام دیپلماسی خاطر نشان کرد: با توجه به گذشت تقریبا 7 ماه از اجرائیات برجام و بدعهدی‌های آمریکاییها، ضرورت دارد که درجه هوشیاری را بالا ببریم و در عین حال برای حل مسائل در عرصه‌های فرهنگ و اقتصاد باید به ظرفیت‌های داخلی‌مان اتکا داشته باشیم و باید بدانیم که از نگاه آمریکاییها شفایی برای کشورحاصل نخواهد شد. همه این بازی‌های دیپلماسی، بدین منظور بود که ما به دنیا اعلام کنیم که از مذاکره فرار نمی‌کنیم و می‌توانیم سر یک میز بنشینیم و بر سر منافع ملی خودمان سخن برانیم. البته باید تحت همین نشست‌ها باید اعلام کنیم که این شیطنت‌ها تا آخر قابل تحمل نیست!
وی افزود: آمریکایی‌ها آثار زیان‌بار اقدامات مداخله جویانه خود را در آینده نزدیک خواهند دید؛ چنانچه با ناامن کردن منطقه آسیای غربی نه تنها منطقه را بلکه کل جهان را ناامن کردند؛ به گونه‌ای که هیچ جای دنیا امن نیست! حتی در آمریکا و اروپا امنیتی وجود ندارد و تمام این ناامنی‌ها حاصل مداخلات ناشیانه کارشناسان سیاسی اطلاعاتی آمریکایی‌ها است و در خیلی از موارد ه پرداخت جاهلیت دیگران هستند؛ بنابراین اگر آمریکایی‌ها بخواهند بیش از این بازی در بیاورند آینده خوبی را برای خودشان رقم نخواهند.
محبی‌نیا با تأکید بر آنکه آینده خوبی در انتظار آمریکاییها نیست؛ تصریح کرد: با توجه به وجود یک طیفی ویژه‌ای از آمریکاییها که مستقل هستند باید عقل و منطقشان را بکار گیرند. چرا که در انتخابات آینده آمریکا اگر ترامپ انتخاب بشود، مشکلات و معضلات خاصی را ایجاد می کند، وی هیچ کنترلی از خودش ندارد و در واقع همانند یک ربات عمل می‌کند. اگر رقیب وی کلینتون بر روی کار بیاید، دغدغه‌های دیگری در جامعه آمریکا به وجود خواهد آمد. لذا به طیف مستقل آمریکایی‌ها توصیه می‌کنم که نهایتا آنها خود را از دام فتنه‌های منطقه‌ای و محلی برهاند که البته با توجه به ذات آمریکایی‌ها و بدعهدی مرتجعین منطقه، این نگاه منطقه‌ای خیلی بعید است.

۱۳۹۵/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...