نسخه چاپی

نرخ تورم صنعتی افزایش یافت

مركز آمار ایران از افزایش ۴ دهم درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدكننده بخش صنعت در بهار امسال خبر داد.

به گزارش نما به نقل از مهر، مرکز آمار ایران با ارائه گزارش شاخص قیمت تولید کننده بخش صنعت فصل بهار ۱۳۹۵ (۱۰۰=۱۳۹۰) اعلام کرد: شاخص قیمت تولید کننده بخش صنعت در فصل بهار ۱۳۹۵ به عدد ۱۹۳.۳ رسید که نسبت به فصل گذشته ۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کننده کل بخش صنعت) ۴/. درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل در ۴ فصل منتهی به فصل بهار سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورخ تولید کننده کل بخش صنعت) ۵/.- درصد است.

بخش های زیر به ترتیب بیشترین تاثیر را در تغییرات فصلی این شاخص داشته اند:

شاخص قیمت بخش تولید فلزات اساسی با ۴.۹ درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد ۱۷۳.۶، بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل فصل بهار داشته است. رشته فعالیت تولید محصولات اولیه آهن و فولاد با ۶ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته است.

شاخص قیمت بخش صنایع تولید ذغال سنگ – پالایشگاه های نفت با ۱.۷ درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد ۱۶۷.۴ رسید؛ این بخش رتبه دوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت تولید فرآورده های نفتی تصفیه شده با ۱.۷ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته است.

شاخص قیمت بخش صنایع مواد غذایی و آشامیدنی با ۲ درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد ۲۴۴.۱ رسید؛ این بخش رتبه سوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت های تولید فرآورده های لبنی با ۳.۳ درصد، کشتار دام و طیور با ۷.۸ درصد، تولید روغن و چربی حیوانی و نباتی خوراکی با ۱.۷ درصد و تولید قند و شکر با ۲.۲ درصد افزایش نسبت به فصل قبل، به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته اند.

شاخص قیمت بخش صنایع محصولات شیمیایی با ۳.۴ درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد ۲۰۲.۵، رتبه چهارم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل بهار را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت های تولید مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی با ۴.۷ درصد و تولید مواد شیمیایی اساسی بجز کود و ترکیبات ازت با ۷.۸ درصد افزایش نسبت به فصل قبل، به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته اند.

بخش های تولید محصولات از توتون، تنباکو و سیگار با ۴۴.۴ درصد و تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی با ۲.۹ درصد افزایش نسبت به فصل قبل به ترتیب رتبه های بعدی را در افزایش شاخص کل داشته اند.

تغییرات شاخص قیمت در سایر بخش ها، تاثیر جزئی در تغییر شاخص کل بخش صنعت داشته است؛ در میان این بخش ها اعداد شاخص مربوط به بخش های تولید، چوب، محصولات چوبی و چوب پنبه و تولید رادیو، تلویزیون و دستگاهها و وسایل ارتباطی نسبت به فصل قبل کاهش داشته اند.

۱۳۹۵/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...