نسخه چاپی

آمریكا باید برای حفظ شهرام امیری تلاش می‌كرد

نماینده سابق آمریكا در سازمان ملل بر این باور است واشنگتن باید برای حفظ جان جاسوس هسته‌ای تلاش می‌كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان‌ملل در مصاحبه با فاکس‌نیوز، گفت: در حالی که درباره اطلاعاتی که در حال حاضر وجود دارد هیچ موردی قطعی نیست، به احتمال زیاد امیری به‌عنوان جاسوس آمریکا در برنامه هسته‌ای ایران مشغول به‌کار بوده است.

وی در سال 2009 به آمریکا فرار می‌کند ولی یک‌سال بعد به ایران بازمی‌گردد و به‌عنوان جاسوسی دوجانبه مورد استقبال مقامات ایران قرار می‌گیرد. بولتون معتقد است که اعدام وی و بلافاصله پس از آن داستان‌سرایی ایرانیان در این زمینه، جدی بودن برنامه هسته‌ای ایران و خطرات آن را به خوبی نشان می‌داد. هیلاری کلینتون درباره پیامدهای این موضوع برای منافع آمریکا و احتمال در خطر افتادن جان دیگر عوامل اطلاعاتی آمریکا در ایران بی‌تفاوت بوده است. حتی از بین‌رفتن توانایی آمریکا در فهمیدن روند برنامه تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک ایران. آمریکا باید برای حفاظت از وی و خانواده امیری و انتقال آنها به ایالات‌متحده تلاش می‌کرد.

«فیلیپ جرالدی» مامور سابق مبارزه با تروریسم سیا به بی‌بی‌سی گفته است: شهرام امیری وقتی برای مراسم حج به عربستان رفته بود به میل خودش با ماموران سازمان اطلاعات عربستان و آمریکا تماس گرفت و داوطلبانه به دولت آمریکا اطلاعات داد. افراد دیگری هستند که تصمیم مشابهی می‌گیرند اما کسی از آن مطلع نمی‌شود. آقای امیری به دولت آمریکا اطلاعات داده بود و برای همه روشن است که این کار تخلف بزرگی است و مجازات سنگینی دارد.

به گزارش صبح نو، تام کاتن سناتور تندروی جمهوری‌خواه هم گفته: اهمال هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چگونگی حفظ و حراست از اسناد طبقه‌بندی شده دولت آمریکا، منجر به اعدام شهرام امیری کارشناس هسته‌ای ایران شده است.

چندی پیش، وب‌سایت افشاگر ویکی لیکس هزاران ای‌میل از کلینتون را منتشر کرده است که چند ای‌میل مربوط به مکاتبات مشاوران و معاونانش با او درباره شهرام امیری است. در برخی از این ای‌میل‌ها معاونان کلینتون در سال 2010 درباره شهرام امیری نقطه نظرات خود را به کلینتون منتقل کرده‌اند که نشان می‌دهد امیری آن گونه که پس از بازگشت به ایران اذعان کرده بود، از سوی (سیا) ربوده نشده بلکه با برنامه‌ریزی قبلی از کشور خارج شده و به آمریکا رفته است.

۱۳۹۵/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...