نسخه چاپی

پوتین: با تركیه "اختلاف روش" داریم

رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید مسكو و آنكارا قصد دارند روابطشان را به وضعیت پیش از بحران بازگردانند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه بعد از دیدار با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکش‌اش گفت دو کشور قصد دارند روابط خود را به وضعیت پیش از بحران بازگردانند.

وی گفت مسکو و آنکارا قصد دارند ساز و کارهای همکاری‌های دوجانبه را بار دیگر فعال کنند. همکاری در موضوعات منطقه‌ای، گردشگری، فرهنگی و سیاسی از مواردی بود که پوتین به آن‌ها اشاره کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت گردشگران این کشور بار دیگر به ترکیه بازگشته و پروازهای چارتر به این کشور بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.

وی به مسئله سوریه هم اشاره کرد و گفت دو کشور خواستار حل بحران سوریه هستند، اما روش مد نظر دو کشور با هم یکسان نیست.

اردوغان گفت با پوتین در مورد سوریه صحبت نکرده و قرار است دو طرف در نشستی جداگانه در این رابطه صحبت کند.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت آنکارا به دنبال از سر گیری روابط با روسیه در موضوعات مختلف از جمله تجارت و مسائل دفاعی است.

به گفته اردوغان، آنکارا از ایجاد همکاری‌های سه‌جانبه روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان استقبال می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «روابط ترکیه و روسیه فقط به خاطر مسائل سیاسی مهم نیست. بلکه برای ثبات منطقه خیلی مهم است.»

در بخش دیگری از این نشست، پوتین گفت: «در حوزه هایی که نیاز به هماهنگی‌ها و صدور مجوزهای دولتی زیادی نیست، امیدوارم مشکلات موجود درحوزه روابط دو جانبه ظرف یک هفته حل شود.»

وی افزود: «مسئله ویزا هم باید حل شود چون محل نگرانی بر سر راه روابط اقتصادی است. محدودیت‌های ویزا، پیچیدگی‌های زیادی را در مسیر روابط اقتصادی ایجاد کرده است.»

پوتین در پاسخ به سوالی در مورد آزادی یک تبعه ایران از زندانی در روسیه، گفت: «در خصوص آزادی زندانیان ایرانی، این نه مبادله زندانی بود و نه باج گرفتن. ما چند وقت پیش با دولت سوریه هم مذاکره کردیم و یک تبعه آمریکایی آزاد شد. این یک عملیات ویژه نبود، این هم برای باج گرفتن نبود بلکه بر اساس زمینه های انسانی بود.»

دیدار امروز در سن پترزبورگ نخستین دیدار روسای جمهور دو کشور پس از تیره شدن روابط به دنبال سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسیه بر فراز خاک سوریه توسط جنگنده‌های اف-16 ترکیه است.

در تاریخ 24 ماه نوامبر سال 2015 میلادی یک فروند جنگنده سوخو 24 نیروی هوایی روسیه توسط جنگنده‌های اف 16 ترکیه بر فراز سوریه و در نزدیکی مرز با ترکیه هدف قرار گرفته و سرنگون شد. یکی از دو خلبان این جنگنده کشته شد و دیگری به روسیه بازگشت.

خلبانی که از این حادثه جان به در برده بود اعلام کرد که هیچ هشداری از جانب نیروی هوایی ترکیه مبنی بر عبور از حریم هوایی این کشور صورت نگرفته است اما مقامات ترکیه طی چندین ماه گذشته همواره اصرار داشتند که به جنگنده روس هشدار داده‌اند.

همین مسئله باعث شد تا بلافاصله روابط دو کشور تیره شده و مقامات روس خواستار عذرخواهی مقامات ترکیه و پرداخت غرامت شدند، اما ظرف چند ماه پس از این حادثه مقامات ترکیه به هیچ عنوان زیر بار نمی‌رفتند. همین امر نیز باعث شد تا روسیه تحریم‌هایی را علیه ترکیه اعمال کند.

تا اینکه حدود چهل روز پیش، در تاریخ 7 تیرماه «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که اردوغان در نامه‌ای به «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود، «برقراری مجدد روابط دوستانه در اسرع وقت» را از وی خواستار شد. وی همچنین بابت اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده سوخو 24 روسیه در ماه نوامبر، نیز عذرخواهی کرده بود.

همین مسئله باعث گرم‌تر شدن روابط میان دو کشور پس از ماه‌ها شد. اندکی بعد، اردوغان و پوتین تلفنی گفت‌وگو کردند و ترکیه نیز اعلام کرد که حاضر است غرامت هواپیمای ساقط شده را پرداخت کند.

۱۳۹۵/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...