نسخه چاپی

رضا یزدانی: دلم روشن است طلا می‌گیرم

رضا یزدانی یكی از اصلی‌ترین امیدهای ایران برای كسب مدال طلا در المپیك ریو است.

به گزارش نما به نقل از تماشاگران امروز/ چيزي به شروع المپيك 2016 ريو نمانده، به آمادگي رضا يزداني براي حضور در اين رقابت‌ها هم همين‌طور. ملي‌پوش كشتي آزاد تمرينات جدي خود را شروع كرده تا هر طور شده در المپيك ريو هم روي تُشك كشتي برود. تجربه شركت در دو رقابت المپيك پكن و لندن را دارد، در حضور اولي جوان بوده و به گفته خودش بي‌تجربه. در حضور دوم اما با وجود مصدوميت زانو در لندن حاضر شد، در مواقعي لنگ‌لنگان به كشتي ادامه داد و تا مرحله نيمه‌نهايي هم پيش رفت اما تشديد آسيب‌ديدگي ‌زانو به او اجازه حضور در فينال را نداد. همان موقع گفت كه براي حضور در المپيك 2016 تلاش خواهد كرد. زيرا يزداني مدال طلاي جهاني و آسيايي داشت و جاي مدال طلاي المپيك را خالي مي‌ديد. بعد از 4 سال احتمال مي‌رفت به دليل مصدوميت اين‌بار نتواند حتي در رقابت‌هاي المپيك حاضر شود. موضوعي كه مربيان تيم ملي را دچار ترديد كرده بود. براي همين در اعلام نفرات اعزامي به المپيك در كنار اين ملي‌پوش نام امير محمدي هم در وزن 97 كيلوگرم ديده مي‌شد. به اين ترتيب كه اگر يزداني به المپيك نرسد، محمدي اعزام شود. البته يزداني حاضر نيست به راحتي از كنار مدال المپيك بگذرد. مي‌گويد: «همه تلاشم را مي‌كنم تا مدال بگيرم، حتي اگر سلامتي‌ام به خطر بيفتد.» يزداني در گفت‌وگو با «تماشاگران امروز» از المپيك، مصدوميت‌هاي پي‌درپي و... صحبت كرده است.

*احتمالا تنها ورزشكاري هستي كه حضورت در المپيك ريو با ترديدهاي زيادي همراه شد اما ظاهراً هر طور شده مي‌خواهي در المپيك باشي؟

دقيقاً. مي‌خواهم باشم و برای همین خيلي تلاش كرده‌ام. شرايط خوبي هم داشتم ولي فروردين امسال مصدوم شدم و برنامه‌هايم به هم ریخت.

*مسأله همين است‌؛ اينكه باز هم آسيب ديدي و ظاهراً اين آسيب‌ديدگي ارتباطي هم به مصدوميت‌هاي قبلي ندارد؟

تا حالا آشيل پاي راستم پاره نشده بود. براي اولين‌بار اين اتفاق افتاد. قبلاً با مصدوميت زانوي چپ مواجه شده بودم اما اين بار آشيل پاي راستم آسيب ديد. شرايط بدي بود و بعد از آن مجبور شدم تمرينات را كنار بگذارم.

*و البته تا همين اواخر به نظر مي‌رسيد در المپيك هم حضور نداشته باشي. چطور شرايط حضور در المپيك را به دست‌ آوردي؟

بعد از مصدوميت ديگر نتوانستم كشتي بگيرم. تمرينات بدن‌سازي انجام مي‌دادم اما توانايي اين را نداشتم كه كشتي بگيرم. يعني محدود شده بودم ولي الان شرايط بهتر شده و مي‌توانم كشتي بگيرم.

*ظاهراً در آمادگي كامل نیستی و حتي مربيان تيم ملي، امير محمدي را به عنوان جايگزين احتمالي معرفي كرده‌اند...

محمدي كشتي‌گير جواني است و هنوز خيلي جا دارد كه در مسابقات بين‌المللي حضور پيدا كند. او سال‌ها مي‌تواند كشتي بگيرد. من الان شرايط شركت در المپيك را دارم و تصميم گرفته‌ام در ريو كشتي بگيرم. البته اين را هم بگويم كه براي كشتي گرفتن محدوديت دارم و بايد بتوانم كشتي‌هايم را مديريت كنم.

*4 سال پيش در المپيك لندن به دليل مصدوميت مدال نگرفتي؛ آيا امكان دارد در شرايطي مشابه قرار بگيري؟

دلم روشن است. اميدوارم مدال طلا بگيرم. براي اينكه به المپيك ريو برسم، تلاش زيادي كرده‌ام. سختي‌هاي زيادي را پشت‌سر گذاشته‌ام. با جديت كار مي‌كنم و بعد از دوره مصدوميتم به تمرينات سخت كم‌كم عادت مي‌كنم. حالا تا شروع بازي‌هاي المپيك هنوز زمان باقي است و من به عنوان يك ورزشكار حرفه‌اي اميدوارم در اين رقابت‌ها بهترين عملكرد را داشته باشم.

*به طور كلي در سال‌هاي اخير خيلي مصدوم شده‌اي. اولين آسيب‌ديدگي‌ات را به ياد داري؟

اولين مصدوميت را كه نه. از روز اولي كه ورزش را شروع كردم، مصدوم مي‌شدم. براي همين خيلي يادم نيست، البته طبيعي هم هست‌؛ چون ورزشكاران مدام آسيب مي‌بينند و من هم مثل بقيه.

*البته به نظر مي‌رسد در ميان ملي‌پوشان فعلي كشتي آزاد تو بيشتر از بقيه مصدوم شده‌اي؟

مصدوميت هميشه بوده و هست. نمي‌شود گفت رضا يزداني زياد آسيب مي‌بيند. به نظر من، ورزشكاران حرفه‌اي مدام در معرض آسيب‌ديدگي هستند و به همين دليل، نمي‌توانم بگويم زياد مصدوم مي‎شوم.

*مي‌شود گفت كه در سال‌هاي اخير بدشانس بوده‌اي؟

بدشانسي هست و مصدوميت هم جزئي از ورزش حرفه‌اي‌ست. حالا سهم من در مورد مصدوميت بيشتر از بقيه بوده. مي‌شود گفت كه هم بدشانس بوده‌ام و هم خوش‌شانس.

*چطور مي‌شود خوش‌شانس بوده باشي، با آسيب‌ديدگي‌هايي كه براي تو جز ناكامي چيز ديگري نداشته است؟

نمي‌دانم، ولي من همه اين اتفاقات را به فال نيك مي‌گيرم. بايد اين اتفاقات مي‌افتاد و شايد اتفاقات بدتري مي‌توانست بيفتد ولي خوش‌شانس بوده‌ام. براي همين نمي‌توانم بگويم كه مطلقا با بدشانسي روبه‌رو شده‌ام.

*وقتي اولين‌بار در المپيك 2008 پكن حضور داشتي، كمتر كسي انتظار مدال از تو داشت. اتفاقاً پيش‌بيني‌ها هم درست از آب درآمد...

در المپيك پكن من خيلي جوان بودم. تجربه نداشتم. حريفان هم قدر بودند. قبل از رقابت‌ها هم مدتي تمرين نكرده بودم. در مسابقات انتخابي تيم ملي حضور نداشتم و بعد در جام تختي شركت كردم. زمان، كم داشتم اما براي اينكه در اين رقابت‌ها حضور داشته باشم، مجبور شدم پانزده شانزده كيلوگرم وزن كم كنم. در اين شرايط براي رقابت‌هاي المپيك انتخاب شدم. توانايي بدنم پايين آمده بود و به دليل بي‌تجربگي نتوانستم موفق شوم.

*اما در المپيك 2012 لندن با وجود مصدوميت شانس زيادي براي كسب مدال داشتي. جانانه كشتي گرفتي ولي آسيب‌ديدگي اجازه نداد مدال بگيري...

خاطره تلخي بود. نمي‌توانم فراموش كنم كه چه اتفاق ناخوشايندي افتاد. آدم وقتي مشكلي پيدا مي‌كند، فكرهاي زيادي به ذهنش مي‌رسد. به خصوص كه من فروردين امسال دوباره مصدوم شدم، آن هم چند ماه مانده به رقابت‌هاي المپيك. بعد از اين هم فكرهاي زيادي به ذهنم رسيد. يك جاهايي فكر مي‌كردم كه شايد نتوانم به المپيك برسم اما اين روحيه در من نيست و سعي كردم خودم را به آمادگي برسانم. خدا را شكر الان هم مشكلي با حضور در المپيك ندارم و اميدواري زيادي دارم.

*همين روحيه نمي‌تواند آسيب جدي به سلامتي‌ات بزند؟ به خصوص وقتي كه مشخص است به دليل مصدوميت كشتي گرفتن سخت است اما باز هم ادامه بدهي.

ورزش حرفه‌اي به‌طور كلي براي سلامتي مضر است. احتمال اينكه در ورزش حرفه‌اي آسيب ببيني خيلي زياد است و آنهايي كه ورزش حرفه‌اي مي‌كنند، به خوبي به اين مسائل آگاه هستند. مصدوميتِ قبل از المپيك لندن هم براي من جدي بود اما هيچ‌‌وقت فكر نكردم كه كشتي نگيرم. الان هم همين‌طوراست، حتي اگر سلامتي‌ام هم به خطر بيفتد، باز هم كنار نمي‌كشم و سعي مي‌كنم مدال طلا بگيرم.

*دوپينگ ملي‌پوشان دووميداني روسيه ممكن بود براي كاروان ورزشي اين كشور در المپيك ريو گران تمام شود. البته اگر اين اتفاق مي‌افتاد، يكي از رقباي جدي تو در المپيك هم كنار مي‌رفت و كارت آسان‌تر بود.

اصلاً دوست نداشتم اين اتفاق بيفتد. اعضاي تيم ملي دووميداني روسيه دوپينگ كرده بودند و انصاف نبود كه كاروان ورزشي روسيه المپيك ريو را از دست بدهند. كشتي روسيه هم هميشه خوب بوده و با ما هم هميشه در رقابت هستند. مطمئناً آنها براي تيم ملي كشورشان برنامه‌ريزي مناسبي مي‌كنند. البته ما هم همين كار را كرديم و روي تك‌تك حريفان برنامه‌ريزي مي‌كنيم. به نظر من كشتي روسيه نبايد تاوان اشتباه ملي‌پوشان دووميداني را بدهد. يك جورهايي ظلم بود. حالا هم براي من فرقي نمي‌كند و براي اينكه مدال بگيرم، بايد كشتي‌گير روس را هم شكست دهم.

*در كشتي‌ها خيلي جنگده ظاهر مي‌شوي. طوري با اطمينان هستی كه كمتر كسي احتمال شكست تو را مي‌دهد.

اين لطف مردم است. آنها اين‌طور فكر مي‌كنند. فقط من طوري روي كشتي‌ها تمركز مي‌كنم که كم نياورم. فقط به برد فكر مي‌كنم. براي همين با تمام وجود روي تشك مي‌روم. به خوبي مي‌دانم كه هدفم روي تشك كشتي چيست. اگر هم برنده مي‌شوم، عاملش همين موضوع است.

۱۳۹۵/۵/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...