نسخه چاپی

بهارستان «بوی ماه مهر» گرفت

وكلای ملت امروز به شرایط تعیین مدیر و حقوق مزایای مدارس غیر دولتی پرداختند و آموزش و پرورش و پرورش را مجاز به واریز ۴ درصد شهریه به حساب خزانه‌داری كردند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه، 20مرداد) رأس ساعت 8 و 10 دقیقه به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور 214 از نمایندگان آغاز شد.

امیرحسین قاضی زاده عضو هیئت رئیسه مجلس دستورکار جلسه علنی را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه رسیدگی گزارش کمیسیون‌ آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه‌ تأسیس و اداره مدارس‌ و مراکز آموزشی‌ و پرورشی غیر دولتی.

بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان درمورد تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی.

انتخاب سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو در شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل(44) قانون اساسی (در اجرای بند(13) ماده (41) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی مصوب 8/11/1386).

انتخاب دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در هیئت واگذاری فعالیتها و بنگاههای دولتی به بخش غیردولتی از طریق مذاکره (در اجرای بند(5) ماده (39) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی مصوب 8/11/1386).

انتخاب دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو در هیئت نظارت اندوخته اسکناس (در اجرای جزء(1) بند(ب) ماده (21) قانون پولی و بانکی کشور مصوب 18/4/1351).

انتخاب دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در هیئت واگذاری فعالیتها و بنگاههای دولتی به بخش غیردولتی از طریق مذاکره (در اجرای بند(5) ماده (39) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی مصوب 8/11/1386).

انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون‌ عمران توسط مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران (در اجرای بند(9) الحاقی ماده (3) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 17/1/1376 ).

انتخاب دو نفر از نمایندگان کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به عنوان ناظر در شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها (در اجرای بند (7) ماده (2) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 18/12/1394).

انتخاب دو نفر از نمایندگان استان به پیشنهاد استان به عنوان ناظر در شورای برنامه ریزی استان.

**نمایندگان شرایط تعیین مدیر مدارس غیردولتی را تعیین کردند



بهارستان‌نشینان در جریان بررسی اصلاح لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که از شورای نگهبان به مجلس اعاده شده با 166 رای موافق، 17 رای مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر ماده 21 این لایحه را تصویب کردند.

همچنین نمایندگان با 198 رای موافق، 6 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر تبصره یک ماده 21 را به شرح زیر اصلاح می‌شود

تبصره 1 - مدیران مدارس مختص اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید ضمن اعتقاد به مبانی دینی خود متجاهر به نقض احکام اسلامی در انظار عمومی نباشند و توسط مراجع رسمی خود که تابع و مقیم ایران هستند یا نمایندگان مورد تایید ایشان به وزارت آموزش و پرورش معرفی می‌شوند.

**حل اختلاف معلمان با مدیران کل در اداره کار مغایر قانون است



حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده 26 لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با استناد به اصل سوم قانون اساسی گفت: در بررسی اختلاف میان معلمان دولتی و غیردولتی نباید تبعیض قائل شد.

وی ادامه داد: طبق این بند اگر بین معلمی با مدیرکل ادارات ناحیه اختلافی پیش بیاید باید اختلاف آنها در شورای حل و اختلاف اداره کار بررسی شود که این مغایر قانون است.

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس با تاکید بر اینکه رسیدگی به شکایات معلمان مدارس غیردولتی در اداره کار هیچ ارتباطی ندارد، تصریح کرد: چرا باید معلمان را به سمت اداره کاری ببریم که مشکلات زیادی دارند و در حل مشکلات خود نیز عاجز مانده‌اند.

علی لاریجانی رئیس جلسه در پاسخ به اخطار قانون اساسی این نماینده گفت: اخطار شما وارد نیست و این موضوع خلاف قانون نیست.

وی ادامه داد: اکنون ما دو قانون برای مدارس خصوصی و استخدام امور دولتی داریم که تکلیف را در موارد اختلافی مشخص کرده است.

به گزارش تسنیم ماده 26 لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به شرح زیر است

ماده 26 - تعیین حقوق و مزایای کارکنان غیررسمی و رسمی غیرموظف مطابق آئین‌نامه‌ای است که ظرف مدت 3 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

**شرایط حقوق و مزایای کارکنان مدارس غیردولتی مشخص شد



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 20 مرداد) مواد 25، 26 و 32 لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

براساس ماده 25 این لایحه، کارکنان تمام وقت فاقد پوشش بیمه‌ای مدارس و مراکز غیردولتی از مزایای قانون تامین اجتماعی برخوردار می‌شوند. کارکنان پاره‌وقت فاقد پوشش بیمه‌ای به نسبت ساعات انجام کار مشمول حمایتهای مقرر در این ماده هستند.

همچنین در تبصره یک این ماده آمده است: دولت موظف است بخشی از حق بیمه سهم موسس و کارکنان غیررسمی مدارس غیردولتی را از محل اعتبارات صندوق توسعه مدارس غیردولتی پرداخت کند.

براساس این گزارش، طبق ماده 26 این لایحه،‌ تعیین حقوق و مزایای کارکنان غیررسمی و رسمی غیرموظف این مدارس و مراکز به موجب قانون کار و ضوابط آن خواهد بود.

طبق ماده 32 این لایحه در صورت انحلال یا تعطیلی دائم مدرسه غیردولتی وضعیت مدرسه تعیین تکلیف می‌شود که در تبصره 2 این ماده آمده است: در صورت انحلال یا تعطیلی دائم مدرسه و وجود شرایط مقرر در بندهای (الف) و (ب) و تایید شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی، موسس موظف است فروش یا اجاره ملک را از طریق انتشار آگهی به اطلاع موسسان واجد شرایط برساند. در صورتی که هیچ موسس واجد شرایطی متقاضی خرید یا اجازه ملک نباشد، آموزش و پرورش می‌تواند ملک مورد نظر را خریداری یا برای دایر کردن مدرسه دولتی برابر قوانین و مقررات مربوط اجازه نماید، درغیر این صورت شورای سیاستگذاری و نظارت مرکزی نسبت به تعیین وضعیت اجاره یا فروش ملک، تصمیم لازم را اتخاذ می‌کند.

**آموزش و پرورش مجاز به واریز 4 درصد شهریه به حساب خزانه‌داری شد



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 20 مرداد) پارلمان در جریان بررسی بخشهایی از لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و در راستای تامین نظر شورای نگهبان با اکثریت آرا مواد 20، 21، 25 و 32 این ماده را اصلاح کردند.

بر اساس ماده 20 این لایحه به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود سالانه معادل 4 درصد از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را دریافت و به حساب درآمدهای اختصاصی ملی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. معادل وجوه واریزی از این محل در اختیار سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی قرار می‌گیرد تا برای نظارت در مراکز یاد شده و کیفیت‌بخشی به امور آموزشی و پرورشی غیردولتی مناطق محروم و کم برخوردار هزینه شود.

همچنین در تبصره 3 این ماده آمده است: علاوه بر 4 درصد از شهریه دریافتی توسط مراکز معادل 10 درصد از درآمد مراکز آموزشی غیردولتی پردرآمد به تشخیص شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی به حساب درآمد اختصاصی ملی واریز و به منظور کمک به توسعه آموزشی مناطق محروم و کم‌برخوردار هزینه می‌شود. مبلغ دریافتی به عنوان علی‌الحساب مالیاتی مراکز مذکور در مفاصاحساب آنها منظور می‌شود.

** نمایندگان با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی مخالفت کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز(چهارشنبه 20 مرداد) با 88 رای موافق، 102 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی برای بار دوم در مجلس دهم مخالفت کردند.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس از طراحان این طرح در صحن علنی مجلس گفت: کمیته ویژه براساس ماده 44 آ ئین‌نامه داخلی مجلس تشکیل می‌شود.

وی افزود: در ماده 44 آئین‌نامه داخلی مجلس آمده است که هر گاه شرایط کشور استثنایی شود می‌توان در مجلس کمیسیون ویژه‌ای تشکیل داد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه فعالیت این کمیسیون با فعالیت سایر کمیسیونها متعارض نیست، تصریح کرد: اگر این کمیسیون تشکیل شود اعضای 15 نفره آن از سایر کمیسیونها در صحن علنی انتخاب می‌‌شوند.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته نیز کمیسیون ویژه‌ای در مجلس تشکیل شده که مثمر ثمر بوده‌اند.

وی تصریح کرد: این طرح را 60 نفر از نمایندگان امضا کردند.

در مخالفت با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی در مجلس گفت: تشکیل این کمیسیون ویژه در تعارض با ماده 44 آئین‌نامه داخلی مجلس است و کمیسیون ویژه باید در موارد حاد در کشور شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه با ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری تمام کمسیونها درگیر این موضوع هستند، ادامه داد: تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی انگیزه سایر کمیسیونهای تخصصی مجلس درباره اقتصاد مقاومتی را کم می‌کند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس گفت: با تشکیل این کمیسیون ویژه مشکل 5 میلیون بیکار و 11 میلیون حاشیه‌نشین حل نمی‌شود.

محمدقسیم عثمانی عضو هیئت رئیسه مجلس در موافقت با کمیسسیون ویژه اقتصاد مقاومتی گفت: حداقل کاری که مجلس در مورد اقتصاد مقاومتی می‌تواند انجام دهد تشکیل یک کمیسیون ویژه است.

وی ادامه داد: کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی یک فراکسیون فرابخشی است و تمام ابعاد اقتصاد مقاومتی از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را پوشش می‌دهد.

عثمانی تصریح کرد: کمیسیونهای تخصصی در مجلس بخشی هستند و جنبه‌های فرابخشی را پوشش نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه کمیسیون ویژه در مجلس در شرایط استثنایی شکل می‌گیرد، گفت: وضعیت اشتغال، بیکاری و رکود اقتصادی امروز در کشور استثنایی است.

به گزارش تسنیم تقاضای تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی اول تیرماه سال جاری در مجلس دهم مطرح شد که با 110 رای موافق، 44 رای مخالف و 17 رای ممتنع از 246 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب نرسید و در حالی که متقاضیان تشسکیل این کمیسیون پیش‌بینی می‌کردند که طرح مجدد تشکیل این کمیسیون با موافقت نمایندگان مواجه می‌شود اما برای بار دوم تنها 88 نماینده به تشکیل این کمیسیون رای مثبت دادند.

**یک فوریت طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور تصویب شد



نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه 20 مرداد ماه قوه مقننه با 136 رای موافق، 45 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر در صحن علنی با بررسی یک فوریت طرح قانونی جامع توسعه و عمران روستایی کشور موافقت کردند.

به گزارش تسنیم، اگر نمایندگان به کلیات این طرح رای دهند، سازمانی به عنوان توسعه و عمران روستایی کشور که از این پس به اختصار سازمان نامیده می‌شود تشکیل خواهد شد.

**لایحه برنامه ششم نقایص دارد/ بودجه 95 باید طبق برنامه ششم تدوین شود



مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان در تذکری با استناد به ماده 186 آیین‌نامه داخلی مجلس با انتقاد از نحوه ارائه لایحه برنامه ششم توسعه توسط دولت به مجلس اظهار داشت: از آنجا که دولت اعتقادی به ارائه احکام لایحه برنامه ششم توسعه نداشت، تنها لایحه‌ای برای صدور مجوز احکام آن به مجلس داد.

وی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: شما در همان موقع هم این ایراد را وارد دانستید که چیزی که دولت به مجلس ارائه داده لایحه برنامه ششم نیست. آن زمان هم آن لایحه 31 ماده داشت و با امضای رئیس جمهور به مجلس آمد اما اخیراً آقای نوبخت لایحه قبلی را ویرایش مجدد کرده و با 35 ماده و با امضای خودش به مجلس تقدیم کرده است.

این نماینده مجلس افزود: این چیزی که دولت به مجلس داده لایحه برنامه ششم نیست اما شما تصمیم گرفتید تا این لایحه به کمیسیون تلفیق برود و در آنجا اصلاحات صورت گیرد. در حالیکه باید توجه کنیم که برنامه ششم برنامه 5 سال آینده کشور است و باید با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و دغدغه‌های مقام معظم رهبری تدوین و تصویب شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: دولت در این لایحه نظر خود را ارائه داده و این لایحه نقایصی هم دارد اما این نقایص می‌تواند در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق رفع شود.

وی ادامه داد: باید به این موضوع توجه کرد که بودجه سال آینده باید براساس برنامه ششم تدوین شود و ما باید تا قبل از آذرماه به صورتی لایحه برنامه ششم را بررسی و تصویب کنیم که نظر شورای نگهبان هم تا آن زمان واصل شود.

**لزوم بررسی قراردادهای نفتی در خانه ملت

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنه، 20 مرداد) در اخطار قانون اساسی به اصل 77 این قانون استناد کرد و گفت: طبق اصل 77 قانون اساسی همه قراردادها و مقاوله‌نامه‌ها باید به تصویب مجلس برسد، به طوریکه در مورد قراردادهای نفتی و خرید ایرباس و بسیاری از مواد دیگر جزئیات مسئله در مجلس بررسی نمی‌شود.

وی افزود: جزئیات قراردادهای نفتی به صورت شفاف در اختیار نمایندگان مجلس قرار نگرفته و تقاضای بنده این است که هیئت رئیسه مجلس در این باره مقداری اطلاعات بیشتر اخذ و در اختیار نمایندگان قرار دهند تا به تصویب مجلس برسد.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به اخطار نماینده محلات گفت: شورای نگهبان تشخیص شما را درباره قراردادهای نفتی تایید نمی‌کند.

وی افزود: در مواردی که دولتها قرارداد ببندند حتماً باید به تصویب مجلس برسد، اما درباره قرارداد شرکتها، شورای نگهبان آن را سالها پیش تفسیر کرده است. مگر همه قراردادهای نفتی که تا امروز فروش دارند به مجلس می‌آیند؟

لاریجانی تاکید کرد: در مجلس اول در این رابطه از شورای نگهبان تفسیر خواستند و شورای نگهبان هم تفسیرش را اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: در جایی که قرارداد بین شرکتهای ایرانی و شرکتهای خارجی باشد، احتیاجی به تصویب در مجلس ندارد، البته اطلاع نمایندگان از قراردادها لازم است که در کمیسیون انرژی این موضوع بررسی می‌شود.

**ناظر مجلس در شورای اجرایی فناوری اطلاعات مشخص شد



نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 20 مرداد) مجلس شورای اسلامی، رامین نورقلی‌پور نماینده مردم کردکوی، بندرگز و ترکمن در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن را با 160 رأی از مجموع 176 رأی مأخوذه به عنوان عضو ناظر در شورای اجرایی فناوری اطلاعات انتخاب کردند.

**انتقاد کواکبیان از انتشار روزنامه توقیف شده



مصطفی کواکبیان در جلسه علنی امروز مجلس (چهارشنبه 20 مرداد) با استناد به اصل 24 قانون اساسی اظهار کرد: روال هیئت نظارت بر مطبوعات تاکنون اینگونه بوده که اگر به یک نشریه یا روزنامه تذکری می‌داد و آن را توقیف نمی‌کرد قوه قضائیه ورود می‌کرد و آن نشریات یا روزنامه را توقیف می‌کرد که این‌بار برعکس شده است.

وی افزود: هیئت نظارت بر مطبوعات نشریه‌ای را که توهین کرده و حقوق عمومی را ضایع کرده بود توقیف کرد (البته بنده با هرگونه توقیف مخالفم) قوه قضائیه بدعتی جدید گذاشت و اجازه نشر آن روزنامه را صادر کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در هیئت نظارت بر مطبوعات که ترکیبی هفت نفره دارد تصمیم گرفته شد که نشریه‌ای توقیف شود، گفت:‌ اجازه نشر روزنامه توقیف شده زور قوه قضائیه نیست بلکه ضعف هیئت نظارت است.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را به‌عهده داشت در پاسخ به اخطار مصطفی کواکبیان گفت: این موضوع را پیگیری می‌کنیم و ان‌شاءالله نتیجه را به شما اعلام می‌کنیم.

**انتقاد عضو کمیسیون اصل 90 از عدم اجرای اصل 167 در وزارت نفت

ولی‌ داداشی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه (20 مرداد) پارلمان با استناد به اصل 167 قانون اساسی گفت: وزارت نفت به تعهدی که برای استخدام دانشجویان دانشکده خود داشته عمل نکرده است.

وی ادامه داد: بیژن زنگنه وزیر نفت تعهد وزارتخانه متبوع خود برای استخدام دانشجویان را با یک بخشنامه باطل کرده است.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه براساس آنچه در دفترچه آزمون سراسری کشور قید شده، دانشجویانی که در دانشکده صنعت نفت تحصیل می‌کنند بورسیه هستند و باید آنهایی که رتبه الف دارند در همان وزارتخانه استخدام شوند، تصریح کرد: این قانون در وزارت نفت رعایت نشده و شاهد بودیم که در چند روز گذشته دانشجویان دانشکده صنعت نفت در مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده‌اند.

داداشی با تأکید بر اینکه وزیر نفت باید اصل 167 قانون اساسی را رعایت کند،‌ خاطرنشان کرد: بخشنامه‌ها در وزارتخانه‌ها نباید عطف به ماسبق شود.

**جمعی از دانش‌آموختگان صنعت نفت امروز مقابل مجلس تجمع کردند



جمعی از دانش‌آموختگان صنعت نفت صبح امروز (چهارشنبه 20 مرداد) برای چهارمین روز متوالی مقابل درب شرقی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان خواستار اجرایی شدن وعده دولت و وزارت نفت برای استخدامشان در شرکت ملی نفت هستند.

به گزارش تسنیم، مدتی است موضوع استخدام فارغ‌التحصیلان دانشکده صنعت نفت در وزارت نفت، واکنش‌هایی را در بین قشر دانشگاهی و فرهیخته حوزه صنعت نفت ایجاد کرده و رسانه‌ها نیز به این موضع بحث برانگیز پرداخته‌اند.

فارغ‌التحصیلان دانشکده صنعت نفت معتقدند که طبق آئین‌نامه این دانشکده، باید با شرط معدل و پس از فارغ‌التحصیلی به استخدام وزارت نفت درآیند، البته روند استخدام آنها انجام شده که با دستور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، این روند متوقف شده است.

یکی از فارغ‌التحصیلان دانشکده صنعت نفت در گفت‌وگویی به خبرنگار تسنیم گفت: «روند جذب در دانشگاه صنعت نفت به این صورت بوده که آقایان و خانمها در لیست کاریابی قرار گرفته و شرکتهای تابعه وزارت نفت، ظرفیتهای موجود و نیروهای کار مورد نیاز را در رشته‌های تخصصی اعلام می‌کنند و دانشجویانی هم که در رشته‌های خاص وزارتخانه تحصیل کرده‌‌اند، به آنها معرفی شده‌ و دانشجویان با سپری کردن مراحل استخدام وارد وزارت نفت می‌شده‌اند که با ابلاغ وزیر نفت، این روند متوقف شده است».

همچنین، بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در یکی از مصاحبه‌هایش گفته «ما می‌خواهیم نیروی باسواد جذب کنیم»، دانشجویان نیز در واکنش به این اظهارات وزیر نفت، اقدام به راه‌اندازی پویش ملی «من بی‌صوادم» کرده‌اند که با استقبال خوب دانشجویان و جمعی از مردم همراه بوده است.

**آقای روحانی! شهدا عزت کشورند نه برجام/ انتقاد از قراردادهای نفتی



حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 20 مرداد) در نطق میان دستور درباره نگرانیهای نمایندگان از متن قراردادهای نفتی اظهار کرد: با انتشار متن قراردادهای نفتی نگرانیهایی از ایجاد کرسنتهای دیگر افزایش یافته است و این طرحها آنقدر ضعیف است که در دوران پهلوی این امتیازات را هم به بیگانگان نمی‌دادند.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات برخی مسئولان که می‌گویند برجام باعث عزت مردم شده است، تصریح کرد: عزت این جامعه را خانواده‌های شهدا و جانبازانی که الان روی ویلچر یا در داخل آسایشگاهها که نفسهای آخرشان را می‌کشند به این کشور داده‌اند.

نماینده زاهدان در مجلس با اشاره به سخنان روحانی که گفته برجام سایه جنگ را از روی کشور برداشته، بیان کرد: ظاهراً رئیس جمهور صحبتهای امام را فراموش کرده که فرمودند «امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» و امریکا حتی بعد از برجام هم گزینه‌های روی میز را بر نداشت و در حال تهدید ایران است.

شهریاری درباره اهداف برجام گفت: هدف از برجام رفع مشکلات اقتصادی، بیکاری و خروج از رکود بود که هیچ‌کدام اتفاق نیفتاده است.

وی خطاب به روحانی درباره عدم تحقق وعده‌هایش، تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور شما به استانها سفر می‌کنید و قولهایی می‌دهید، اما به آنها عمل نمی‌شود و در حد گفتار درمانی است.

نماینده زاهدان در مجلس با اشاره به گذراندن 52 لایحه و قطعنامه دولت امریکا علیه ایران بعد از برجام گفت: اکثر آنها با روح برجام مغایرت دارند که باید اقدام متقابل صورت گیرد.

**سیاستهای غلط دولت یازدهم موجب مهاجرت روستائیان شده است



جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در جلسه علنی امروز چهارشنبه (20 مرداد) در نطق میان دستور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: دولت و مجلس باید در سیاست از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی پیروی کنند.

وی با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور اظهار کرد: دولت یازدهم در این سه سال چه قدم مثبتی برای مردم برداشته‌ است.

نماینده مردم مهاباد به افتتاح پتروشیمی به‌وسیله رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: پتروشیمی، سیاست عدم استخدام نیروهای بومی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

وی افزود: جوانان تحصیل‌کرده در پتروشیمی کارگری می‌کنند و دیگران از استانهای برخوردار با مدرک تحصیلی پایین‌تر بر آنها حکم میرانند.

محمودزاده با بیان اینکه مسئولان به بهانه احیای دریاچه ارومیه کشاورزان مهابادی را تحت‌فشار قرار داده‌اند و بیشتر محصولات کشاورزی استان با تصمیمات غیر کارشناسی در حال از بین رفتن است، افزود: با تصمیمات غلط دولت در طول سه سال گذشته فعالیتهای کشاورزان را در روستاهای مهاباد با تهدید روبه‌رو کرده و سبب مهاجرت روستائیان و تخلیه روستاها شده است.

وی در نطق خود بابیان اینکه دولت سابق به نام خصوصی‌سازی بزرگ‌ترین مجتمع کشت و صنعت را به بخش خصوصی واگذار کرده است, تصریح کرد: ثمره آن تعطیلی این مجموعه و بیکاری کارگران آن بوده است.

**دولت به معیشت مردم توجه کند/ هنوز برخی روستاها تلفن ندارند

روح‌الله بابایی نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهاشنبه، 20 مرداد) در نطق میان دستور خود، اظهار کرد: با تکیه بر ظرفیتها، امکانات داخل کشور و ایجاد صنایع کوچک می‌توان از رکود جلوگیری کرد.

وی درباره انتظارات مردم از دولت تصریح کرد: مردم انتظار دارند به معیشت آنها توجه شود و دامداران و کشاورزان این منطقه خواستار دریافت پول خود هستند.

نماینده بوئین‌زهرا در مجلس درباره حمایت از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، گفت: چرا با وجود این دانشگاه در قزوین طرحهای مطالعاتی به سایر دانشگاهها در استانهای دیگر واگذار می‌شود؟

بابایی خطاب به وزیر ارتباطات درباره عدم برخورداری مردم مناطق مختلف روستایی این استان از اولین حقوق شهروندی خود،‌ تأکید کرد: برخی از مناطق روستایی حتی پوشش تلفن همراه و ثابت ندارند و باید وزیر محترم اقداماتی در این زمینه انجام دهد.

**موافقت با یک فوریت «الزام دولت به اجرای عادلانه نظام پرداخت‌ها»



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 20 مرداد) پارلمان با اکثریت آرا، یک فوریت طرح «الزام دولت به اجرای عادلانه نظام پرداختها» را تصویب کردند.

براساس این گزارش، بهارستان‌نشینان در این جلسه، از مجموع 241 نماینده حاضر در جلسه، با 140 رأی موافق، ‌45 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع یک فوریت طرح الزام دولت به اجرای عادلانه نظام پرداختها را تصویب کردند.

این گزارش می‌افزاید، در صورت تصویب نهایی این طرح، شش ماه به دولت فرصت داده می‌شود تا تمامی راهکارها و الزامات برای پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد در سراسر کشور را انجام دهد.

**عضو ناظر مجلس در کارگروه مالیات بر ارزش افزوده مشخص شد



نمایندگان خانه ملت در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 20 مرداد) پارلمان، محمود شکری نماینده تالش در مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی را با 165 رأی به عنوان عضو ناظر مجلس در کارگروه اجرای ماده 32 قانون مالیات بر ارزش افزوده انتخاب کردند.

**قراردادهای جدید نفتی کشور را 30 سال در اختیار بیگانگان قرار می‌دهد



احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 20 مرداد) پارلمان در تذکری شفاهی به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر انجام‌ وظیفه تمامی نهادهای نظارتی در قبال قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و گفت: با اصراری که وزیر نفت دارد، الگوی جدید قراردادهای نفتی، صنعت نفت کشور را به مدت 30 سال در اختیار بیگانگان قرار می‌دهد.

وی همچنین از هیأت تطبیق قوانین مجلس خواست که به موضوع قراردادهای جدید نفتی رسیدگی کند.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: مدل قراردادهای جدید نفتی حتی در زمان شاه نیز منسوخ شده بود.

امیرآباد‌ی‌ فراهانی همچنین در این تذکر شفاهی درباره رسیدگی به وضعیت فارغ‌التحصیلان بورسیه دانشگاه صنعت نفت، پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان و نیز وضعیت بیمه قالیبافان به وزرای، نفت، آموزش‌ و پرورش و تعاون تذکر داد.

**ناظرین مجلس در هیئت واگذاری بنگاه‌های دولتی انتخاب شدند



نمایندگان خانه ملت در نشست علنی امروز(چهارشنبه 20 مرداد) پارلمان، شهرام غراوی نماینده کلاله، مینودشت، مراوه تپه و گالیکش در مجلس و عضو کمیسیون عمران را با 122 رأی از مجموع 160 رأی اخذ شده به‌عنوان عضو ناظر در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران انتخاب کردند.

**اعضای ناظر در شورای سنجش و پذیرش دانشجو انتخاب شدند



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 20 مرداد) پارلمان، اعضای ناظر در شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را انتخاب کردند.

براساس این گزارش، بهارستان‌نشینان در این جلسه، محمود صادقی و سیدجواد ساداتی‌نژاد را به ترتیب با 95 و 88 رأی به‌عنوان اعضای ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو انتخاب کردند.

**ناظرین مجلس در هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس انتخاب شدند



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 20 مرداد) اعضای ناظر در هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس را انتخاب کردند.

براساس این گزارش، نمایندگان مجلس در این جلسه، زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه و معصومه آقاپور علیشاهی نماینده مردم شبستر را به ترتیب با 94 و 74 رأی از مجموع 163 رأی به عنوان ناظرین مجلس در هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس انتخاب کردند.

**بالا بودن نرخ سود بانکی فعالیتهای اقتصادی را دچار مشکل کرده است



اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه 20 مرداد) پارلمان در نطق میان دستور خود اظهار کرد: اقتصاد ایران شرایط سخت سال 94 را پشت سرگذاشته و در سال 95 همه قوا باید تلاش کنند که اقتصاد کشور را از رکود خارج و به سمت رونق حرکت دهند.

وی در ادامه به مشکلات بانکی در زمینه اقتصاد اشاره کرد و گفت: از جمله این مشکلات وضعیت نظام بانکی است که به هیچ وجه در خدمت تولید نیست، مشکل دیگر بدهیهای گسترده دولت است.

کریمی در ادامه به بالا‌بودن نرخ سود تسهیلات بانکی اشاره کرد و افزود: بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی انگیزه لازم برای فعالیتهای اقتصادی و تولیدی را کاهش می‌دهد تا وقتی که بانکهای ما به دنبال کسب بالاترین سود برای سهامداران خودشان هستند این مشکلات ادامه دارد.

نماینده اراک همچنین به فساد در برخی مجموعه‌های بنگاهی به عنوان یکی از مشکلات اقتصادی کشور اشاره و تصریح کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان که با کمک دولت تشکیل شده است اما با سپردن این صندوق به مدیران نالایق شرایط را نابسامان کرده است که متاسفانه امروزه تخلفات بدی از مدیران این مجموعه به گوش می‌رسد.

وی در ادامه خطاب به علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: چرا مدیریت بنگاههای مهم اقتصادی در زمینه آموزشی به مدیران سیاسی داده می‌شود؟ انتصاب یک فرد جوان از بستگان شما (فانی)‌ که هیچ تجربه‌ای در زمینه مدیریتی ندارد برای شرکت ماشین‌سازی اراک چه توجیهی دارد؟

نماینده اراک افزود: فامیل‌بازی با کدام ادعای عدالت‌محوری دولت سازگار است؟ از مسئولان دولتی خواستاریم از آنجایی که صنایع با رکود مواجه هستند با انتصاب مدیران نالایق مشکلات اقتصادی را بیشتر نکنند.

**ناظرین مجلس در هیئت واگذاری بنگاه‌های دولتی انتخاب شدند



ناظرین مجلس در هیئت واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش غیردولتی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 20 مرداد) پارلمان انتخاب شدند.

براساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه، علی اسماعیلی را با 95 رأی و رمضانعلی سبحانی‌فر را نیز با 81 رأی به عنوان ناظرین مجلس در هیئت واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش غیردولتی انتخاب کردند.

**مجلس حرکت دولت را طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ریل‌گذاری کند



اقبال محمدیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه 20 مرداد) پارلمان در نطق میان دستور اظهار کرد: توسعه ناهماهنگ و سوء‌مدیریت مسئولان باعث ایجاد ناهنجاریهای اجتماعی شده به‌طوریکه بیکاری به اصلی‌ترین معضل نسل جوان تبدیل شده است.

وی افزود: دولت باید با اصلاح امور بازنشستگان زمینه لازم را برای اشتغال جوانان فراهم کند.

نماینده مردم رامهرمز در مجلس به لزوم ایجاد زمینه‌های لازم برای پیشرفت جامعه توسط مسئولان اشاره کرد و گفت: درصورتی جامعه می‌تواند پیشرفت کند که ضمن توجه به اقتصاد به مسائل فرهنگی هم توجه شود و این امر ممکن نیست مگر اینکه به امور فرهنگیان اهتمام شود.

محمدیان در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جلسه با نمایندگان مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی باید طبق سخنان مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی توجه و حرکت دولت را با توجه به سیاستهای آن ریل‌گذاری کند.

**انتقاد نماینده مجلس از اقدامات برخی وزرای دولت



حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 20مرداد) پارلمان، در تذکر شفاهی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی، اظهار کرد: بخش تولید در حوزه کشاورزی مظلوم واقع شده است، این در حالی است که همه تولیدکنندگان در بخشهای دیگر به حق و حقوق خود به موقع دست پیدا می‌کنند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزود: چرا پول حاصل از فروش گندم کشاورزان را پرداخت نمی‌کنید؟ چرا به پرداخت پول تولیدکنندگان شیر و دامداران بی‌توجهی شده و پس از 3 ماه پول به این افراد پرداخت می‌شود.

وی خطاب به وزیر دفاع، تصریح کرد: چرا صنعت هوایی در کشور در حال برچیده شدن است و به حقوق فعالان در این حوزه توجهی نمی‌شود؟ وزیر دفاع باید پاسخ این بی‌توجهی‌ها را به نمایندگان ملت بدهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در تذکری به وزیر نیرو،گفت: چرا برای جلوگیری از خشک شدن زاینده‌رود تدابیری در نظر نمی‌گیرید؟ آیا نسخه‌ای که برای ارومیه پیچیدید را نمی‌توانستید برای زاینده‌رود نیز در نظر بگیرید؟

حاجی دلیگانی افزود: مدت یک‌سال است که به وزیر نیرو، دیوان محاسبات و دستگاه قضایی نامه‌ای نوشته شده است مبنی بر اینکه طی دو قرارداد واگذاری اصناف به بخش خصوصی 600 میلیارد تومان از بودجه کشور در حال حیف و میل می‌باشد، اما هیچ نهادی تاکنون به این موضوع توجه نکرده است.

**رکود باعث تعطیلی پروژه‌های عمرانی کشور شده است



محمد محمودی نماینده مردم شهریار در خانه ملت در نشست علنی امروز (چهارشنبه 20مرداد) پارلمان در تذکر شفاهی اظهار کرد: در راستای تحقق ضابطه‌های مندرج در اصل 44 قانون اساسی باید گفت که متأسفانه در صورت ادامه این روند رکود، تعطیلی پروژه‌های عمرانی در کشور و تعطیلی بخشهای اشتغالزا مانند صنایع تولیدی و رکود اقتصادی حاکم بر بازار کسب و کار ایجاد خواهد شد و حافظه تاریخ، این مجلس و دولت را به عنوان مدیران بی‌تدبیر و ناکارآمد خواهد شناخت.

نماینده مردم شهریار در مجلس افزود: لازم است بدون حب و بغضهای جناحی و گروهی مجلس و دولت همت خود را در جهت خروج از این وضعیت به کار گیرند، زیرا ما اکنون نیاز مبرم به یک برنامه خروج از رکود داریم. کدام برنامه توسعه تاکنون توانسته بیش از 60 یا 70 درصد تحقق یابد؟

وی گفت: شهرستان ملارد با بیش از 466هزار نفر جمعیت فاقد حتی یک تخت بیمارستانی است. تنها پروژه شهرستان و پروژه احداث بیمارستان شهر قدس با تعطیلی 9 ماهه روبرو است، همچنین پل ورودی شهر قدس 7 سال است که در حال احداث است در صورتی که این پل می‌توانست 18 ماهه ساخته شود.

محمودی افزود: در شهرستان ملارد، فردوس، باغستان، امیریه، اندیشه و دیگر شهرستانها حتی یک صندلی سینما یا یک فرهنگسرای مناسب ندارد. از سوی دیگر ضرورت احداث مترو یا قطار شهری نیز امری ضروری است.

وی تأکید کرد: وزیر صنایع و معادن در سفر خود به شهرستان ملارد مقدمات احداث شهرک صنعتی را فراهم کرد و به مردم اعلام کرد که این شهرک 80 هزار شغل ایجاد خواهد کرد اما متأسفانه بعد از گذشت 4 ماه کوچکترین اقدامی نشده است.

**نوزدهمین جلسه علنی مجلس پایان یافت/جلسه بعدی؛ 24 مرداد



نوزدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، پایان یافت.

پزشکیان پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی پارلمان اعلام کرد که جلسه بعدی خانه ملت، یکشنبه، 24 مرداد و با ادامه دستورکار جلسات علنی مجلس برگزار می‌‌شود.

۱۳۹۵/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...