نسخه چاپی

بازداشت 6 هزار معترض در ریاض و جده

منابع خبری از گسترش دامنه اعتراض‌های مردمی در عربستان و بازداشت 6 هزار نفر در جده و ریاض خبر می دهند.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری جهینه، گزارش‌های دیپلماتیکی که روزنامه لبنانی السفیر آنها را منتشر کرده است، تاکید می‌کند انتخاب بندر بن سلطان به سمت رئیس سرویس اطلاعات عربستان سعودی در راستای ترتیبات داخلی سعودی صورت گرفته که برخی از آنها با پرونده‌ها و قضایای منطقه‌ای و برخی دیگر با اوضاع داخلی جاری در عربستان در ارتباط بوده است.

این گزارش دیپلماتیک می‌گوید، هم اکنون نزاع داخلی آشکار و شدیدی بر سر قدرت بین نسل اول شاهزادگان سعودی با نسل‌های دوم و سوم در جریان است که از زمان مرگ سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد اسبق و انتخاب نایف، ولیعهد سابق به این سمت به شدت افزایش یافته است.

همچنین این گزارش تاکید می‌کند مناطق فقیرنشین و محروم ریاض و جده در این اواخر شاهد ناآرامی‌ها و تحرکات مردمی گسترده‌ای علیه سیاست‌های آل سعود است، این درحالی است که دانشگاه‌های شهر ریاض نیز شاهد تحرکات دانشجویی وسیع برای دستیابی به آزادی بیان و فعالیت سیاسی و احقاق حقوق زنان است.

گزارش روزنامه السفیر تاکید می‌کند، در اعتراض‌های مردمی ریاض و جده که مقابل وزارت کشور سعودی برگزار شد، بیش از 6 هزار شهروند عربستانی بازداشت شدند.

اوج این اعتراض‌ها، اعتراض به بازداشت و مفقود شدن فعال سیاسی عربستانی «وفا یحیی» بود که 8 سال پیش به همراه دو دخترش در جده بازداشت شد و تاکنون هیچ خبری از وی در دست نیست.

گزارش مذکور تاکید می‌کند عربستان سعودی تلاش می‌کند بر تمام این اخبار سرپوش بگذارد و نگاه‌ها را تنها به منطقه الشرقیه و اعتراض‌های شیعیان این کشور متوجه کند.

همچنین گزارش شده است آل سعود به شدت از اوضاع جاری در بحرین و ناآرامی‌های این کشور نگران است، چون به خوبی می‌داند دامنه انقلاب بحرین به عربستان هم کشیده خواهد شد، به همین دلیل مجبور به ایجاد تغییراتی در دستگاه‌های داخلی خود برای تجدید نظر در اوضاع جاری در کشور بود و بندر بن سلطان به همین دلیل به ریاست سرویس اطلاعات این کشور برگزیده شد.

۱۳۹۱/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...