نسخه چاپی

اختصاصی نما/ بررسی شانس های كسب مدال ایران در المپیك ریو؛

امیدهای «كاروان امید» وارد می شوند

عکس خبري -اميدهاي «کاروان اميد» وارد مي شوند

نتایج روزهای نخست ورزشكاران ایران در رشته‌های مختلف آن قدر ضعیف بوده كه باز هم همه نگاه‌های ورزش ایران به 3 رشته كشتی، وزنه‌‌برداری و تكواندو باشد. جایی كه ایران با توجه به ورزشكاران موفق‌تر خود این امید را دارد كه در المپیك ریو هم در جدول مدال‌ها برای خود جایی دست‌وپا كند.

نتایج روزهای نخست ورزشکاران ایران در رشته‌های مختلف آن قدر ضعیف بوده که باز هم همه نگاه‌های ورزش ایران به 3 رشته کشتی، وزنه‌‌برداری و تکواندو باشد. جایی که ایران با توجه به ورزشکاران موفق‌تر خود این امید را دارد که در المپیک ریو هم در جدول مدال‌ها برای خود جایی دست‌وپا کند. حمید سوریان و امید نوروزی در کشتی فرنگی،‌ بهداد سلیمی و کیانوش رستمی در وزنه‌برداری و فرزان عاشورزاده و مهدی خدابخشی در تکواندو این بخت را دارند تا برای ایران مدال طلا را کسب کنند. از این‌رو به آخرین وضعیت این ورزش‌ها و زمان مسابقات ورزشکاران آنها می‌پردازیم.


 طلایی همچون اینچئون
 تیم ملی تکواندو کشورمان در 5 وزن از 6 وزن رقابتهای تکواندو بازیهای آسیایی اینچئون موفق به کسب مدال طلا شد. موفقیتی کم نظیر که باعث شد تکواندو موفقترین ورزش ایران در بازیهای آسیایی شود. از آن تیم 2 تکواندوکا در ترکیب تیم ملی قرار دارند. فرزان عاشورزاده و مهدی خدابخشی میتوانند یک بار دیگر طلا بگیرند. هر چند این مدال طلا ارزشی به مراتب بیشتر از اینچئون دارد. البته موفقیت های عاشورزاده و خدابخشی دال بر این نمیشود که سجاد مردانی و کیمیا علیزاده دو تکواندوکا دیگر ایران شانس این را نداشته باشند که در ریو موفق باشند.


 خدابخشی هم طلا میخواهد

در وزن 80- کیلوگرم مهدی خدابخشی نماینده تکواندو ایران خواهد. خدابخشی که طلای 87 کیلوگرم ارتش های جهان را در سال 2012 از آن خود کرده و در بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی نیز بر سکوی قهرمانی ایستاده است. اوج کار او قهرمانی در مسابقات جهانی مکزیک بود تا او نیز مانند عاشورزاده و علیزاده حالا بوی مدال بدهد. خدابخشی در وزن خودش حالا نام و نشان خوبی در جغرافیای تکواندوی دنیا به دست آورده و شاید در کنار کسب افتخار برای کاروان اعزامی در ریو باید به دنبال حفظ جایگاهش باشد. او از ساعت 16:30 جمعه 29 مرداد به روی شیاپچانگ میرود تا همچون بازیهای آسیایی اینچئون طلایی شود.


علیزاده به دنبال خلق شگفتی

در وزن 57- کیلوگرم زنان کیمیا علیزاده که تنها نماینده بانوان کشور در این رشته است، حالا با طلای نوجوانان جهان ، بازیهای نوجوانان نانجینگ، طلای جام فجر 2014، نقره تورنمنت جام پادشاهی هلند، برنز مسابقات قهرمانی جهان 2015، طلای مرحله اول مسابقات گرندپری 2015و طلای تورنمنت آزاد یونان در سال 2016 نه تنها امید کسب مدال به حساب می آید بلکه با تقریبا 18 سال سن حالا امید کسب مدال طلای المپیک محسوب میشود. او نشان داده که میتواند به سمت هر هدفی حمله کند و در کنار شادابی جوانی از پختگی لازم و روحیه جنگندگی خوبی بهره میبرد. فدراسیون تکواندو نیز برای او سنگ تمام گذاشت و حتی با برکناری مینو مداح بستری را فراهم کرد تا مهرو کمرانیای هدایت نماینده وزن دوم را بر عهده بگیرد که به قولی علیزاده با او راحتتر است. کیمیای تکواندو ایران از ساعت 16:30 روز پنجشنبه 28 مرداد در دور مقدماتی با حریفانش مبارزه میکند.


 مردانی به دنبال حق خود
 در وزن 80+کیلوگرم و در روز شنبه 30 مرداد سجاد مردانی آخرین نماینده تکواندو ایران به مصاف حریفان خود خواهد رفت. اولین مبارزه مردانی ساعت 16:30 آغاز میشود. مردانی نسبت به دیگر نماینده های تکواندو از سنوسال بالاتری برخوردار است به نوعی بزرگتر تیم اعزامی است. مدال نقره المپیک ارتشها (سیزم) در سال 2011 برزیل، مدال طلای تورنمنت ویتنام در سال 2011، مدال طلای مسابقات 2012 ارتشهای جهان در ویتنام، مدال برنز، مسابقات قهرمانی آسیا سال 2012 ویتنام، مدال طلای تورنمنت هلند در سال 2012، مدال طلای تورنمنت کلاس A اسپانیا سال 2013، مدال نقره تورنمنت تونس در سال 2013 و مدال طلای مسابقات جایزه بزرگ مکزیک حالا او را به وزنه تیم ایران تبدیل کرده است. این افتخارات باعث میشود که علاقهمندان به او احساس کنند که حالا زمان گرفتن مدال او در المپیک است. مدالی که شاید حق او از ریو باشد.


 فرزان به دنبال طلا

روز چهارشنبه 27 مرداد و از ساعت 16:30 به وقت ایران فرزان عاشورزاده بهعنوان اولین نماینده تکواندو ایران روی شیاپچانگ میرود تا برای کسب مدال طلا تلاش کند. عاشورزاده با نتایج خوبی که در مسابقات گرندپریکس منچستر، مکزیک و قزاقستان به دست آورده نشان داده که بخت اول مدال طلای وزن 58-کیلوگرم است. او در دو سال گذشته در تمامی مسابقات مهمی که شرکت کرده با مدال طلا به ایران بازگشته است. اوج موفقیت های او در اینچئون رقم خورد و شاید برق طلای بازیهای آسیایی بود که عاشورزاده را به دنیای تکواندو معرفی کرد.
 
 طلایی که بر گردن کیانوش می نشیند
 کیانوش رستمی اولین نماینده ایران است که در دسته 85 کیلوگرم روی تخته میرود تا برای رسیدن به طلا تلاش کند. او به تنهایی و خارج از اردوی تیم ملی تمرین کرد بااین حال با شکستن رکورد دنیا در مسابقات جام فجر نام خود را بر سر زبانها انداخت. رستمی با ثبت رکورد 220 کیلوگرم رکورد دنیا را 2 کیلو افزایش داد تا مدعی جدی طلای المپیک باشد. دوپینگ برخی چهره های مطرح از جمله وزنهبردار روس «آپتی آیوکادوف» باعث شد تا کیانوش در شرایط و روحیه خوبی به این بازی ها برود. کیانوش با رکورد 395 کیلوگرمی که در مسابقات جام فجر به ثبت رساند، 4 کیلوگرم بیشتر از رکورد قهرمانی جهان در مسابقات 2015 را ثبت کرد. دو رقیب اصلی کیانوش رستمی در یک سال اخیر به دلیل دوپینگ کنار رفتهاند و یک نفر دیگر آنها با محرومیت تیم روسیه در المپیک غایب است تا راه کسب مدال طلا المپیک برای این وزنه بردار هموارتر شود. ایوان مارکوف از بلغارستان و آپتی آیوکادوف از روسیه به دلیل دوپینگ از حضور در المپیک محروم شدند. آرتیم اوکولف روس که جدیترین حریف رستمی محسوب میشد و حتی فدراسیون جهانی رقابت این دو وزنه بردار را به جنگ تن به تن تشبیه کرده بود نیز در ریو غایب است.


 مرادی به دنبال طلا

از ساعت 2:30 بامداد یکشنبه 24 مرداد سهراب مرادی در دسته 94 کیلوگرم با حریفانش به رقابت می پردازد. غیبت سه ساله او در میادین جهانی باعث شد تا حالا بازگشت او به روی تخته آن هم با این رکوردهایی که در اردوها به ثبت رسانده دیدنی باشد. سهراب در اردوهای تیم ملی در یک ضرب 190 کیلوگرم را بالای سر برده و در دو ضرب 230 کیلوگرم را ثبت کرده که رکورد دو ضرب جهانی آمریکا در دسته 105 کیلوگرم هم بود. با توجه به رکوردهایی که درمسابقات جهانی سال گذشته آمریکا ثبت شده باید سهراب را قهرمان ریو بدانیم چرا که سهراب فاصله خوبی با دارنده طلای این رقابتها دارد.


 هرکول و طلایی دیگر
 بهداد سلیمی شاید بتواند بهترین و مهمترین اتفاق مسابقات وزنه برداری بازیهای المپیک باشد. مصدومیت بهداد به دلیل پارگی رباط صلیبی در نزدیک به 10 ماه پیش این ابهام را به وجود آورده بود که او به بازیهای المپیک نخواهد رسید، اما در کمال تعجب او حالا به یکی از شانس های مدال در ریو تبدیل شده است. محرومیت «لوچف» وزنهبردار روس که در مسابقات جهانی موفق به شکستن رکورد جهان و کسب مدال طلا نیز شده بود، روحیهای مضاعف به بهداد برای تکرار مدال طلای لندن بخشیده است. بهداد با ثبت 205 کیلوگرم در یک ضرب و و 225 کیلوگرم در دو ضرب با 430 کیلو گرم به مدال طلای مجموع جام فجر که به میزبانی ایران برگزار شد، رسید.


 طلاهای فرنگی کاران
 کشتی موفقترین ورزش ایران در ادوار المپیک بوده و در بازیهای المپیک 2012 لندن هم با کسب 3 مدال طلا باعث شد تا ایران بهترین عملکرد خود را در ردهبندی المپیک داشته باشد و در رتبه هفدهم قرار بگیرد. بااین حال شرایط کشتی ایران در این دوره به گونهای نیست که بتوان از 12 نماینده این ورزش در رشتههای آزاد و فرنگی امید زیادی به کسب مدالهای خوش رنگ گذشته داشت. در میان 6 کشتی گیر آزادکار حسن رحیمی در 57 و حسن یزدانی در 74 کیلوکرم بیشترین شانس را برای کسب مدال دارند. هر چند امیدی به کسب مدال طلای این 2 کشتیگیر نیست. در دیگر اوزان میثم نصیری در 65، علیرضا کریمی در 85، رضا یزدانی در 97 وکمیل قاسمی در 125 کیلوگرم هستند. در میان این نفرات شاید رضا یزدانی میتوانست بختی برای مدال داشته باشد اما او هم در حالی به بازیهای المپیک رفته است که اندک مصدومیتی داشته و در حقیقت با مسئولیت خودش المپیکی شده است. اما در کشتی فرنگی شرایط ایران فرق میکند و ما نمایندگانی داریم که بخت کسب مدال را دارند و در میان آنها 2 نفر احتمال طلایی شدنشان است. تیم فرنگی کشورمان با حمید سوریان در 59، امید نوروزی در 66، سعید عبدولی در 75، حبیبالله اخلاقی در 84، قاسم رضایی در 98 و بشیر باباجانزاده در 130 کیلوگرم با رقیبان دیدار میکند. در میان نفرات تیم ملی سوریان و نوروزی بخت کسب مدال طلا را دارند و عبدولی و رضایی هم امیدواری زیادی به کسب مدال دارند.


 نابغه وارد می شود!

حمید سوریان برای قرار گرفتن در جایگاه دومین فرنگیکار برتر جهان در المپیک ریو و جا گذاشتن والری رزانتسف روس و دومین فرنگیکار برتر در تاریخ کشتی فرنگی مدرن جهان از لحاظ کسب مدال طلا، تلاش می کند. سوریان و دو سال پیش در رقابتهای جهانی تاشکند با کسب مدال طلا به رکورد والری رزانتسف نزدیک شد، اما در رقابتهای جهانی سال بعد (2015) در لاس وگاس سوریان حذف شد. سوریان با 6 مدال طلا و یک مدال طلای المپیک به دنبال شکستن رکورد کسب مدال طلای رزانتسف است. فرنگی کاری که 5 طلای جهانی و دو طلای المپیک را بر گردن دارد. باید منتظر مبارزه حمید سوریان از ساعت 17:30 روز یکشنبه 24 مرداد ماند و دید آیا او خود را به الکساندر کارلین با کسب 9 مدال طلای جهان و 3 مدال طلای المپیک نزدیک می کند و جای رزانتسف روس را می گیرند یا خیر.
 
نوروزی افتخار فرنگی کاران
 امید نوروزی وقتی که آماده باشد، آنقدر محکم و مصمم مبارزه میکند که دل تماشاچیان را از کسب مدال، قرص می کند. محمد بنا اعتقاد زیادی به نوروزی دارد و همین امر موجب شد تا امید را به مهدی زیدوند و افشین بیابانگرد ترجیح دهد و میدان معظم المپیک را در اختیار او قرار دهد. او با غرور، تعصب و امید به ریو میرود. نوروزی قهرمان بزرگ این مرز و بوم است که خاطرات شیرینی را از میادین بزرگ برایمان برجا گذاشته است.طلای بازیهای آسیایی گوانگژو را با پیروزی بر قهرمانان بزرگ آن روزها، به گردن آویخت و مدال طلای جهان را نیز بالاتر از نمایندگان پر ادعای روس، بلغار، کره جنوبی و قزاقستان به سینه زد و کلکسیون افتخارات خود را باقهرمانی در المپیک لندن تکمیل کرد. کشتی گیر بزرگ شیرازی پس از المپیک به وزنی بالاتر صعود کرد و در مسابقات جهانی تاشکند موفق شد با غلبه بر تاماش لورنژ مجاری، به مدال نقره برسد و به اولین و البته تنها کشتیگیر ایرانی تبدیل شود که مقابل لورنژ به برتری رسیده است. نوروزی در قزاقستان توانست سهمیه المپیک را به دست بیاورد و حالا عزم خود را جزم کرده است تا خاطرات شیرین المپیک لندن را برای کشتی دوستان کشورمان تکرار کند و دل هموطنان خود را شاد کند. امید کشتی ایران از ساعت 17:30 روز سهشنبه 26 مرداد با حریفان خود رقابتی تنگاتنگ خواهد داشت.

۱۳۹۵/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...