نسخه چاپی

ترور موجب تغییر سیاست ایران نخواهد شد

عکس خبري -ترور موجب تغيير سياست ايران نخواهد شد

وزیر امور خارجه تاكید كرد : جمهوری اسلامی ایران بـه تلاشهای مردم برای دستیابی به حقوق و شأن خود احترام می گذارد و از دولتها می خواهد خواسته های ملتهایشان را ارج نهاده و از هر تلاشی برای بازگرداندن عدالت و زندگی شرافتمندانه به جوامعشان كوتاهی ننمایند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدامات تروریستی علیه ملت ایران تاکید کرد : بطور قطع این اعمال غیر قانونی با هدف ایجاد رعب و وحشت و فشار بر ملت ایران، موجب تغییر در سیاستها و تصمیم ملت ایران نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نوزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو به سر می برد روز دوشنبه در سخنرانی خود در این اجلاس بر جایگاه مهم این شورا در نزد دولت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و ایران را موفق ترین تجربه اسلامی در جهان معاصر توصیف کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت و حساسیت برگزاری برهه زمانی اجلاس نوزدهم شورای حقوق بشر همزمان با بروز تحولات مهم در خاورمیانه ضمن محکوم ساختن اقدام موهن نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان در توهین به قرآن کریم ، این اقدام را مغایر با اصول اخلاقی ، کرامت انسانی و احترام به ادیان و مقدسات دینی دانست و خواستار احترام به ارزشهای دینی و الهی بعنوان یکی از مظاهر حقوق بشر شد.

صالحی همچنین از شورای حقوق بشر خواستار محکومیت این اقدام شد .

وی خاطر نشان کرد : در طول یک سال گذشته مردم منطقه خاورمیانه به گامهای مهمی در مسیر خود به سوی دموکراسی ، سعادت و استقلال برداشته اند و مسیر انتخابی توسط این ملتها به طور حتم موجب بازگشت عزت ، هویت و آزادی آنان خواهد گردید و انتخابات در تونس و مصر و آرمانهای کشورهای دیگر در منطقه نشان از عزم مردمان منطقه برای ساخت آینده ای شکوفا همراه با معنویت و عدالت دارد.

صالحی با تبریک از جانب ملت ایران به به مردم منطقه به دلیل موفقیتهایشان ، مهمترین وظیفه مردم منطقه را حفظ این دستاورد عظیم و ساخت جامعه ای براساس آزادی ، حکومت قانون ، استقلال و نفی دخالت خارجی دانست و با اشاره به این حقیقت که ملتهای منطقه با وجود گوناگونی قومی و مذهبی قرنهاست که در کنار یکدیگر در آرامش زندگی نموده اند، تاکید کرد : مردم همچنین باید همزمان با تلاشهای فتنه گرانه با هدف ایجاد اختلاف میان قومیتها و مذاهب مختلف مقابله کنند.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به وجود منافع مشترک کشورهـای خـاورمیانه و لزوم ایفای نقش این کشورها در روند توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه خاطر نشان کرد : واضح است که خاورمیانه ای با ثبات و پر رونق از لحاظ اقتصادی بهترین گزینه برای تمامی کشورهای منطقه برای حرکت در مسیر توسعه ، حمایت از حقوق بشر و توسعه اقتصادی است و تعهد مداوم جمهوری اسلامی ایران به روابط نزدیک و برادرانه با این کشورها و همچنین حمایت ما از خواستهای والای بطور مستمر ادامه خواهد یافت .

صالحی با اشاره به فریادهای طنین انداز شده از چهار گوشه جهان که خواستار بازپسگیری عزت و آزادی های از دست رفته خود و به چالش کشیدن نظامهای مبتنی بر سود و بهره جویی و تغییر جهان از طریق روشهای دموکراتیک و عادلانه هستند ، افزود : آزادی و عزت این ملتها توسط سوء مدیریت نیروهای مؤثر بر اقتصاد و مؤسسات فاسد دولتی که جوامع منطقه ای و جهانی را به محلهای ناعادلانه تبدیل نموده اند ، به مخـاطره افتاده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران بـه تلاشهای مردم برای دستیابی به حقوق و شأن خود احترام می گذارد و از دولتها می خواهد خواسته های ملتهایشان را ارج نهاده و از هر تلاشی برای بازگرداندن عدالت و زندگی شرافتمندانه به جوامعشان کوتاهی ننمایند.

صالحی جمهوری اسلامی ایران را موفقترین تجربه اسلامی در جهان معاصر دانست که بر پایه اتکاء به مردم ، عرضه نمونه های پیشرفت ملی براساس حفاظت از مردم سالاری و ارزشهای اصولی پایه گذاشته شده است و در زمینه های علوم ، فناوری ، عدالت اجتماعی ، توسعه ، تضمین جایگاه زنان ، احترام به حقوق اقلیتهای دینی و حوزه های دیگر موفقیت های چشمگیری داشته است.

وزیر امور خارجه افزود : با الهام از پیشینه تاریخی و دینی و به عنوان یکی ازحوزه های تمدن بشری ، ایران بر تلاش خود برای ترویج حقوق بشر براساس رویکردی فعال و براساس همکاری ادامه خواهد داد .

صالحی با اشاره به در پیش بودن برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشورمان تاکید کرد : پیش بینی ها حاکی از حضور گسترده مردم در این دوره از انتخابات است، زیرا مجلس شورای اسلامی ساز و کاری مهم در سیاست گذاری و نظارت سیاسی است و این انتخابات و انتخابهای دیگر در طی سی و سه سال گذشته نشان از دموکراسی پایدار در کشور ایران دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنرانی خود با تشریح چالش های جدی فراروی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل به دلیل اتخاذ سیاستهای مستقل اظهار داشت : پس از پیروزی انقلاب اسلامی بعضی از کشورهای غربی با به خطر افتادن بسیاری از منافع راهبردی خود، به اقدامات یکجانبه قهرآمیز، تحریمهای یک جانبه و حمایت از گروههای تروریستی برای اعمال فشار به ملتی که استقلال را انتخاب کرده بودند روی آوردند.

صالحی تاکید کرد : تحریمهای یک جانبه اقتصادی و مالی به عنوان اهرمی برای فشار بر ایران اعمال گردیده است تا ملت ایران را از تصمیم گیری آزادانه براساس ساز و کارهای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خود محروم گردانند.

وزیر امور خارجه در این راستا با تشریح سوابق ننگین اقدامات گروه های تروریستی در به شهادت رساندن هزاران شهروند ایرانی اعم از زنان و کودکان بی گناه و آسیب رساندن به اموال دولتی و خصوصی ، به شهادت سه دانشمند فیزیکدان کشورمان استاد علی محمدی ، شهریاری و اخیراً نیز معاون سایت نطنز ، مصطفی احمدی روشن توسط گروه های تروریستی تنها در سال گذشته اشاره کرد و افزود : این اقدامات تروریستی در حالی صورت می گیرد که عامل این اقدامات تروریستی مهمان یکی از پایتختهای غربی هستند و توسط تروریستهای صهیونیست حمایت می شوند.

صالحی در ادامه تاکید کرد : بطور قطع این اعمال غیر قانونی با هدف ایجاد رعب و وحشت و فشار بر ملت ایران، موجب تغییر در سیاستها و تصمیم ملت ایران نخواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان سپس با تشریح سابقه استثنایی همکاری ایران در زمینه حقوق بشر و بررسی سومین گزارش دوره ای جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرای میثاق حقوق مدنی و سیاسی توسط کمیته حقوق بشر در تاریخ در 17 و 18 اکتبر 2011 و همچنین برگزاری گردهمایی قضایی با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در تهران در دسامبر 2010 افزود : همکاری ایران با شورای حقوق بشر بسیار بیش از اسناد ارائه شده می باشد و ایران بیشترین میزان بازدید توسط گزارشگرهای ویژه در منطقه را دارا می باشد و شش گزارشگر ویژه از سال 2003 تاکنون به ایران سفر کرده اند و 2 نفر دیگر نیز در سال 2012 به ایران خواهند آمد و بعلاوه ایران از کمیسر عالی حقوق بشر دعوت نموده تا از ایران دیدار نماید و جمهوری اسلامی ایران همچنین به طور دوره ای به مکاتبات گزارشگران ویژه پاسخ داده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنرانی خود در اجلاس نوزدهم نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ، حقوق بشر را میراث مشترک بشری دانست که توسط تمامی تمدنها و فرهنگهای بشری پایه ریزی و توسعه یافته است و هرگونه نقض حقوق بشر به دلیل منفعت طلبی و سیاستهای ناعادلانه ، حقوق بشر را به ابزاری در دست سیاست خارجی تنزل خواهد داد و با سوء استفاده از حقوق بشر در سازمان ملل ، موجب ایجاد فضای آکنده از تقابل و تضاد خواهد شد که تنها موجب از میان رفتن ظرفیت سازمان ملل در توسعه و حفاظت از حقوق بشر می شود.

صالحی با اشاره به قرار گرفتن شورای حقوق بشر در برهه ای حیاتی از پرداختن به چالشهای حقوق بشری و از میان برداشتن فضای بی اعتمادی تاکید کرد : این شورا از طریق ساز و کارهای سازنده ، می تواند با ارج نهادن به تفاوتهای تاریخی و فرهنگی، حقوق بشر را گسترش و از آن حفاظت نماید و بدون شک ترویج حقوق بشر به همراه تلاشهای کشورها ، احتیاج به تعهد جمعی تمامی کشورها به همکاری با احترام به تنوع میراث و سنتهای یکدیگر دارد.

وزیر امور خارجه نقض فاحش و سازمان یافته حقوق بشر در سرزمینهای اشغالی در نتیجه رویکرد نژادپرستانه رژیم صهیونیستی را یکی از مسائل مورد نگرانی جامعه جهانی دانست و افزود : وضعیت اسفبار فلسطینیان که شش دهه است تحت اشغال صهیونیستها بوده و از اساسی ترین حقوق ملی و انسانی حروم بوده اند به هیچ وجه تسکین داده نشده است و عمق و میزان نقض حقوق فلسطینیان توسط رژیم اسرائیل درتناقض فاحش با حقوق بین الملل ، قطعنامه های سازمان ملل و میثاق حقوق بشر کاملاً برای جامعه بین الملل شناخته شده است.

صالحی مساله مورد حیرت بیشتر را تداوم جرائم و تجاوزهای رژیم اسرائیل با حمایتهای بی شائبه بلوک غرب و عدم مجازات این رژیم دانست و بر ضرورت عمل کردن جامعه بین المللی به وظایف خود در این راستا برای پایان دادن به رنج مردم فلسطین تاکید کرد و افزود : در این رابطه شورای حقوق بشر مهمترین محل تبادل نظر برای بررسی مشکلات فراوان فلسطینیان تحت اشغال رژیم صهیونیستی می باشد.

وزیر امور خارجه در پایان سخنرانی خود تاکید کرد : شورای حقوق بشر با داشتن وظایف تاریخی و سیاسی برای نشر و توسعه حقوق بشر در سطح جهانی ، می تواند به وظایف خود از طریق تأکید بر اصولی مانند انصاف ، شفافیت و اتفاق آرا جامه عمل بپوشاند و با باور به اینکه بهترین روش برای ترویج و پاسداری از حقوق بشر در سراسر جهان از طریق تعامل و همکاری معنی دار ممکن خواهد بود ، به آینده ای نظر داریم که در آن با همکاری نزدیک با شورا و اعضایش بتوانیم به هدف نهایی خود یعنی دستیابی به عدل جهانی ، برابری و توسعه از طریق برقراری حقوق بشر برای همگان برسیم.

۱۳۹۰/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...