نسخه چاپی

جلوگیری از ورود آثار تاریخی عراق به ایران

«اموالی از سمت كشور عراق قرار بود وارد كشور شود كه موفق شدیم از ورودشان جلوگیری و آن‌ها را به كشور مبدا برگردانیم. بنابراین معتقدیم كه این نوع اتفاقات باید نظام‌مند شده و همكاران ما در استان‌های مرزی به این سیستم كه در سطح بین‌المللی است، كاملا آشنا شوند.»

به گزارش نما به نقل از ایسنا، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، چند روز قبل (دوشنبه ۱۹ مرداد) در کارگاه آموزشی «اسکورت و نظارت بر جابجایی اشیای تاریخی» از نیروی انتظامی و یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواست تا کارگاه آموزشی جلوگیری از «غارت اموال فرهنگی» براساس جنگ‌های تحمیلی و گروه‌های تندرو برگزار کنند، کارگاهی که می‌تواند منشاء برگزاری یک کارگاه با هدف پیشگیری، حفاظت و جلوگیری از هرنوع سرقت آثار تاریخی بوده و استرداد اموال فرهنگی و جلوگیری از انتقال آن‌ها را به دنبال داشته باشد.

طالبیان درباره‌ی این پیشنهادش گفت: در روز پایانی کارگاه یگلن حفاظت و نیروی انتظامی؛ پیشنهاد برگزاری دو کارگاه را مطرح کردم تا نخست این سلسله کارگاه‌های آموزشی ادامه‌دار باشند و از سوی دیگر کمک به میراث فرهنگی بهتر در اولویت قرار گیرد.

او ادامه داد: در این راستا معتقدم تفاهم‌نامه‌هایی که میان کشورهای دیگر با ایران و برعکس وجود دارد، باید در راستای جلوگیری از قاچاق اموال فرهنگی - تاریخی بین کشورها مانند عراق، سوریه مدنظر قرار گیرند.

می‌خواستند آثار عراق را به کشور قاچاق کنند، نگذاشتیم

او با اشاره به پیگیری سازمان میراث فرهنگی در چند مورد مشابه، اظهار کرد: اموالی از سمت کشور عراق قرار بود وارد کشور شود که موفق شدیم از ورودشان جلوگیری و آن‌ها را به کشور مبدا برگردانیم. بنابراین معتقدیم که این نوع اتفاقات باید نظام‌مند شوند و همکاران ما در استان‌های مرزی به این سیستم که در سطح بین‌المللی است، کاملا آشنا شوند.

وی با تاکید بر مفید بودن کارگاهی که با همکاری پلیس اینترپل و سایر نهادهای مربوط به اموال فرهنگی می‌توان برگزار کرد، ادامه داد: این کارگاه می‌تواند اطلاعات جامعی از همه‌ی ماجراها در این سیستم به دست بیاورد، اطلاعاتی از قاچاق و انتقال اموال چه از کشورهای مادر و چه کشورهایی که برای فروش و حراج آثارشان را به خارج می‌فرستند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اما پاسخ به این پرسش را که آیا نیروهای یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز استفاده از سلاح گرم در ماموریت‌های خود را دارند، یا خیر؟ به فرمانده یگان حفاظت محول کرد و ادامه داد: تا جائی که می‌دانم، بخشی از این نیروها مسلح هستند، با این وجود دارای یک دستورالعمل برای استفاده از اسلحه‌اند و مسلما زمانی‌که با قاچاقچی‌های اموال فرهنگی مواجه می‌شوند، برای حفاظت از جان خود می‌توانند از آن استفاده کنند.

در فضاهای فرهنگی؛ رفتارمان فرهنگی است، نه پلیسی

طالبیان در ادامه رفتار نیروهای یگان حفاظت این سازمان در فضاهای فرهنگی را بیشتر فرهنگی دانست تا پلیسی و اظهار کرد: این نوع رفتار برای ما اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل نیروهای یگان در زمان باز بودن مجموعه‌های تاریخی و حضور مردم در محوطه‌ها معمولا کمتر حضور دارند و در مبادیِ ورودی یا خروجی یا مکان‌هایی قرار می‌گیرند که در دید کامل نباشند و پس از تعطیل‌شدن سایت‌های تاریخی این مجموعه‌ها برای حفاظت به طور کامل تحویل نیروهای یگان می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که برخی مواقع نیروهای یگان اطلاعات یک راهنما را به دست می‌آورند و تا زمانی‌که در محوطه هستند بیشتر در ارتباط با رفتار فرهنگی هستند، افزود: معمولا نیروهای یگان حفاظت همه‌ی این روابط که چطور آن‌ها به شبکه‌ی انتظامی منطقه وصل باشند و چگونه از آن‌ها بهره‌بگیرند و در زمان حادثه آمادگی کامل داشته باشند را در دانشگاه‌ یاد می‌گیرند.

کمبود نیروی یگان حفاظت داریم/باید به شبکه انتظامی وصل شویم

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی کمبود نیروهای یگان حفاظت به اندازه‌ای که در شهری تاریخی مانند «میبد» که مدتی پیش به دلیل وجود فقط یک نیروی یگان در کل شهر با برخی تخریب‌ها مواجه شد، اظهار کرد: ما کمبود نیروی یگان حفاظت داریم که هنوز برطرف نشده‌ است، چون ایران کشوری وسیع است، به همین دلیل اصرار می‌کنم که این یگان باید به شبکه‌ی انتظامی وصل باشد، چون نمی‌تواند به تنهایی ماموریت‌هایش را انجام دهد.

او با اشاره به محدود بودن فعالیت‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی در حال حاضر، افزود: شبکه‌ی انتظامی کشور با این بحث بسیار متفاوت است، آن‌ها به شبکه‌های مختلف اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی وصل هستند، ما نیز تا اندازه‌ای متصل به این قضیه هستیم، اما انتظار داریم با آمدن فرمانده‌ی جدید یگان حفاظت این اتفاق وسیع‌تر شود تا در هر صورت و بروز هر اتفاقی با یک تماس بتوان آن‌ها اتفاقات را کنترل کرد.

طالبیان این ارتباط را دو سویه دانست و گفت: سیستم انتظامی باید اطلاعات بیشتری بگیرد تا اهمیت کار را بسیار بیشتر از اموال دزدی مردم بدانند چون آن‌ها میراث فرهنگی، هویتی و ثروت یک جامعه هستند.

به اعتقاد وی، انجمن‌های میراث فرهنگی و مردمی نیز می‌توانند به این شبکه وصل شوند، آن‌ها نیز می‌توانند کمک زیادی در این زمینه کنند، چون شبکه‌ای گسترده هستند.

حساسیت رسانه‌ها بهترین کمک برای جلوگیری از سرقت آثار تاریخی

به گزارش ایسنا، سرقت تزئینات تاریخی از بناهای تاریخی پایتخت و حتی برخی شهرهای دیگر، لزوم همکاری نیروی انتظامی و نیروهای یگان حفاظت را بیشتر می‌کند، اتفاقی که مسئولان میراث فرهنگی به خصوص استان تهران تا کنون فقط از آن حرف زده‌اند و برگزاری این کارگاه آموزشیِ ۵ روزه که پلیس و یگان را با یکدیگر متصل کرده بود، بهترین موقعیت برای رایزنی در این زمینه بود.

طالبیان درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از این موقعیت به خبرنگار ایسنا توضیح داد: بحث جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و فرهنگی کارگاه بعدی است که پیشنهاد برگزاری‌اش را با نیروی انتظامی مطرح کردیم . این که چطور یگانز حفاظت می‌تواند آمادگی بیشتری برای پیشگیری داشته باشد و چطور این فرآیند پیش بیاید که با کمترین اشتباه و در آغاز زمان اتفاق جلوی آن‌ها را بگیریم.

او حساسیت رسانه‌ها را عاملی دانست که باعث شده از سرقت بیشتر آثار تاریخی جلوگیری شود و گفت: این اتفاق خوشبختانه باعث شد تا بلافاصله در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها خطرهایی که میراث فرهنگی را تهدید می‌کند مطرح و به عنوان یک هشدار از بروزشان جلوگیری شود، اتفاقی که تا پیش از این یعنی حدود پنج سال پیش نبود.

او این حساسیت‌ها را نشان خوبی برای جامعه دانست و ادامه داد: این نشان می‌دهد ک مردم هم حساس شده و جلوگیری از چنین اتفاقی را یک مطالبه از سوی خود می‌دانند، بنابراین از دستگاه‌ها و جامعه می‌خواهند تا حفاظت از این آثار بیشتر شود.

آرزویمان در حال برآورده شدن است

او یکی دیگر از نشان‌های این حساسیت مردمی را برآورده شدن آرزوهای مسئولان میراثی نسبت به ایجاد حساسیت در میان دستگاه‌هایی که مالک برخی آثار تاریخی هستند، دانست و گفت: ما سال‌ها آرزوی‌مان بود که فلان مجموعه‌ی دستگاهی بگوید من می‌خواهم یک شیء، اثر یا محوطه‌ی تاریخی را حفظ و احیاء‌ کنم. این آرزوی ما بود که امروز به مرور در حال تحقق است.

طالبیان اضافه کرد: شهرداری و و زارت راه هر کدام اقدامات‌شان در این زمینه‌ها را می‌گویند. دستگاه‌های دیگر نیز برای حفاظت از بناهای تاریخی چنین کارهایی می‌کنند.این نشانه‌های خوبی است، چون یک بخش عظیمی از کارها نیر توسط رسانه‌ها در حال انجام است و آن مهم است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد:این حساسیت‌ها به مرور باعث شدند تا اگر جائی اتفاقی رخ می‌دهد، هزینه‌اش بالا برود و به همین دلیل به مرور به تبدیل شدن به اتفاقات خوب نزدیک شود.به عنوان مثال اتفاقی که برای خانه «توران» رخ داد و با وجود توقف کار توسط شهرداری، کمیته امداد نیز باید از دستور توقف تاسی می‌کرد. یا شهرداری در حال حاضر نسبت به ارزش‌های شهر حساس‌تر شده است.

او گفت: ارزش‌های شهر فقط آن‌هایی نیستند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید ه‌اند، موارد دیگری هم هستند، باید این ارزش‌ها توسط مدیریت شهری کاملا آگاهانه کسب و حفظ شوند و فقط به ثبت ملی نشدن آثار توجه نشود، حرفی که در این زمانه دور از علم است.

۱۳۹۵/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...