نسخه چاپی

آیا موج گرانی در راه است؟

این روزها با توجه به اینكه مسئولان از ثبات قیمت ها خبر می‌دهند اما رصد ما از بازار حاكی از گرانی است و پیش بینی می‌شود این روند ادامه داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، این روزها با توجه به اینکه مسئولان از ثبات قیمت ها خبر می‌دهند اما رصد ما از بازار حاکی از گرانی است و پیش بینی می‌شود این روند ادامه داشته باشد.

این روزها با زمزمه افزایش قیمت ها، کارمندان و حقوق بگیران دست به چرتکه شدند تا دخل و خرجشان را با هم جور کنند چرا که افزایش نجومی قیمت ها انگار تمامی ندارد.

بر این اساس ،درحالیکه مسئولان برای حفظ آرامش بازار از ثبات قیمتها خبر می دهند اما بازار حرف دیگری برای گفتن دارد به گونه ای که افزایش نجومی اقلام اساسی مورد نیاز ،طی ماه های اخیر و پیش بینی ادامه این روند زندگی را برمردم سخت کرده است.

حاکی از آن است که در میان کاروان گرانی قیمت ها تنها لبنیات است که هیچ گونه تغییر قیمتی را تجربه نکرده و سایر اقلام پرمصرف و ضروری اعم از گوشت، مرغ، تخم مرغ ، شکر و برخی انواع میوه به نسبت هفته گذشته افزایش قیمت در بازار را تجربه کرده است.

عظیم حجت مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به خرید قیمت مرغ اظهار داشت: در حال حاضر نرخ متوسط هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۵ هزار و ۱۰۰ تومان و آماده برای طبخ مرز ۷ هزار و ۳۰۰ الی ۷ هزار و ۷۰۰ تومان متغیر است.

وی با اشاره به دلایل نرخ های متفاوت مرغ در سطح شهر گفت: قیمت مرغ براساس سر قفلی مغازه ها و هزینه های فروشگاه ها متفاوت است و باید گفت که در برخی استان ها قیمت تمام شده با مرغ زنده همخوانی نداشته و ادامه این روند چالش مرغداران را به همراه دارد.

حجت ادامه داد: عواملی از قبیل نرخ بالای جوجه یکروزه،ذرت و دیگر نهاده های تولید موجب شده که هزینه تمام شده مرغ به بالای ۵ هزار تومان برسد.

وی با اشاره به تاثیر عرضه مرغ منجمد در قیمتهای فعلی بیان کرد: میزان تولید نسبت به ماه های گذشته افزایش نداشته است ، از این رو عرضه مرغ منجمد از سوی شرکت پشتیبانی تا حدودی بر کاهش قیمت ها تاثیر گذار بوده که همواره تقاضا داریم مرغ منجمد در استان هایی که نرخ مرغ زنده کمتر از ۵ هزار تومان است، عرضه نشود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی تصریح کرد: حجم تولید به نسبت ماه های گذشته افزایش خاصی نداشته است، از این رو پیش بینی می شود طی روزهای آتی تفاوت قیمت چندانی در بازار ایجاد نشود، ضمن آنکه نرخ مرغ زنده حدود ۵ هزار و ۲۰۰ الی ۵ هزار و ۳۰۰ و آماده به طبخ ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی منطقی است.

تخم مرغ ۱۰ هزار تومانی گران نیست

رضا ترکاشوند مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل گرانی تخم مرغ اظهار داشت: در حال حاضر نرخ پایه برای هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳ هزار و ۷۰۰ و حداکثر ۴هزار تومان است . این درحالیست که قیمت تمام شده آن کمتر از ۴ هزار و ۳۰۰ تومان نیست.

وی افزود: متوسط قیمت هر کیلو محصول در ۴ ماهه ابتدای سال حدود ۳ هزار تومان بوده که این امر بیانگر زیان حداقل هزار تومانی مرغداران است.

ترکاشوند با اشاره به پیش بینی قیمت در روزهای آتی عنوان کرد: در سه ماهه ابتدای سال جاری تقاضا نسبت به عرضه و تولید کمتر است که در نتیجه این امر منجر به کاهش قیمت می شود اما در شرایط فعلی انتظار داریم که با افزایش تقاضا ، قیمت به تعادل برسد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به تاثیر افزایش قیمت نهاده ذرت در بازار بیان کرد: افزایش نهاده های ذرت تنها روی قیمت تمام شده محصول اثر گذار است و بر نوسانات بازار تاثیری ندارد چرا که قیمت ها تابع عرضه و تقاضا است.

روند گرانی گوشت ادامه دارد

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در دو ماه گذشته تا کنون، نرخ هر کیلو گوشت گوسفندی با توجه به خروج دام و کمبود آن در داخل ۴ هزار تومان افزایش یافته است.
وی افزود: در حال حاضر هر کیلو شقه بدون دنبه ۲۹ الی ۳۰ هزار تومان به مغازه دار و ۳۳ الی ۳۴ هزار تومان به مشتری عرضه می شود.

ملکی با اشاره به پیش بینی قیمت در روزهای آتی بیان کرد: با ادامه این روند از اوایل هفته، قیمت گوشت افزایش می یابد.

نوسان قیمت شکر تا کی ادامه دارد؟

قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه موادغذایی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: با توجه به گرمای فصل تابستان و کاهش مصرف حبوبات، قیمت انواع حبوبات تا ۱۵ آبان ماه تغییری نخواهند داشت.

وی در خصوص قیمت شکر گفت: عرضه شکر در بورس و واردات و توزیع ۵۰ هزار تن شکر ،تا کنون تاثیری در روند قیمت ها در بازار نداشته به طوریکه هم اکنون هر کیلو شکر با قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در عمده فروشی ها به فروش می رسد.

حسنی ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو برنج نو مازندران با قیمت ۸ هزار تومان و قیمت پایه برنج کهنه ۷ هزار و ۵۰۰ الی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که پیش بینی می شود بارسیدن انواع محصولات کشاورزی طی دو ماه آینده قیمت ها به ثبات برسد.

عضو اتحادیه مواد غذایی در خصوص افزایش قیمت روغن بیان کرد: از اوایل هفته گذشته قیمت روغن نباتی با افزایش ۹ درصدی در بازار مواجه شده است ، البته به گفته دبیر انجمن روغن این امر به دلیل افزایش هزینه های تولید باید از خرداد ماه اتفاق می افتاد.

وی تصریح کرد: طی ۱۰ روز گذشته قیمت انواع مواد شوینده در بازار ۱۵ درصد گران شده است.

هندوانه گران شد

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: طی چند روز گذشته نرخ هر کیلو هندوانه ۲۰۰ تومان و گیلاس دو هزار تومان افزایش یافته ، سایر میوه ها تغییر چندانی در بازار نداشته است.

وی در خصوص قیمت انواع سبزی گفت: در حال حاضر نرخ هر کیلو سبزی خوردن هزار و ۲۰۰ الی هزار و ۵۰۰ تومان و سبزی جور ( آش،پلو، کوکو) ۸۰۰ تا هزارو صد تومان به فروش می‌رسد.

۱۳۹۵/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...