نسخه چاپی

بازار مسكن همچنان راكد

فصل تابستان به طور سنتی زمان رونق بخشی مسكن است اما در سه سال اخیر در ركودی عمیق فرو رفته است.

به گزارش نما؛ بازار خرید و فروش مسکن این روز ها حال و روز خوبی ندارد و فعالان بازار اجاره و خرید مسکن از این وضع راضی نیستند. متقاضیان ، قدرت خرید حتی با دریافت وامهای بانکی را هم ندارند و در بخش اجاره با کاهش نرخ سود بانکی کرایه های نقدی نیز افزایش پیدا کرده است.

ایزدی پژوهشگر مسکن می گوید : توان خرید اندک است و پرداخت تسهیلات بخشی از این نقصان تقاضای موثر را کم می کند و همه جای دنیا اصل بر این است که خرید مسکن متکی بر درآمدهای آتی خانوار است نه متکی بر درآمد های گذشته باشد.

تشدید رکود بازار مسکن اثر مستقیم بر تولید هم داشته آنچه که مرکز آمار اعلام کرده است میزان صدور پروانه ساختمانی در زمستان سال گذشته در مقایسه با فصل مشابه حدود 20 درصد کاهش داشته است.

چگینی مدیر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن هم درباره موجودی مسکن در سال 95 می گوید: در مقابل 104 خانوار 100 واحد مسکونی داریم و روند رو به بهبود بوده است.

وی می افزاید : تعدادی از خانه ها خالی است ، اگر فضای اقتصادی بهبود پیدا کند وارد بازار می شود ، نگرانی نداریم که شوک قیمتی باشد و موجودی می تواند کمک کننده مسکن باشد. رکود بازار مسکن در حالی وارد چهارمین سال خود می شود که در این سالها دولت تمهیدات ویژه ای داشته است.

مرادی مدیر طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به استقبال تهرانی ها از صندوق پس انداز یکم می گوید : افتتاح روزانه حساب در تهران 135 درصد رشد داشته و این در شرایطی است که میانگین افتتاح حساب در کشور 112 درصد بود که بیانگر این است تسهیلات بیشتر به قشر هدف خود نزدیک تر شده و شرایط آن مناسب تر شده است.

وی افزود:با مقایسه سقف 160 میلیون تومانی تسهیلات بانکی با میانگین قیمت چهار میلیون تومان هر متر مربع ساختمان در کلانشهر ها ‌می بینیم میزان اثربخشی این تسهیلات برای خرید یک واحد 60 متری به 50 درصد هم نمی رسد که مانع رونق این بخش شده است.

براساس گزارش میدانی بسیاری از مشاوران املاک از توان اندک مردم می گویند و اینکه بازار مسکن همچنان در رکود بسر می برد زیرا وامها تنها مقدار کمی از مبلغ یک واحد را تشکیل می دهد.

خسروی کارشناس مسکن هم می گوید : با پرداخت وام روند بازار مسکن نسبت به گذشته بهتر شده است اما کافی نیست به طوری که تنها در شهرستانها موثر است و در کلان شهر ها تاثیرگذار نیست. وی ادامه می دهد : وام ها باید 60 تا 80 درصد قیمت مسکن را تشکیل دهد تا در بخش مسکن تاثیر گذار باشد.

خسروی می افزاید : با اقدامات مسئولان درباره ارایه تسهیلات ، مسکن امسال رو به جلو گام بر می دارد اما جهش قیمتی تا این لحظه نداشتیم و قیمت از شاخص تورم عبور نخواهد کرد. با توجه به سپرده گذاری های انجام شده انتظار رونق این بازار دست کم از نیمه دوم امسال 95 و اوایل سال آینده وجود دارد ، رونقی که شاید اندکی از فشار مضاعف مستاجران را بکاهد. به گزارش صدا و سیما کارشناسان بازار مسکن معتقدند وضعیت مسکن بعد از چند سال رکود رو به بهبود است اما به معنی افزایش قیمت نیست ، اگر متقاضی خرید هستید اکنون بهترین فرصت برای خرید مسکن است.

۱۳۹۵/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...