نسخه چاپی

تصویب طرح كاهش نظارت شورای‌نگهبان در كمیسیون شوراها

طرح علی مطهری موسوم به استفساریه ماده ۷۳ قانون انتخابات مجلس كه به موجب آن نظارت استصوابی(عام) شورای نگهبان در انتخابات كاهش پیدا می‌كند، در كمیسیون شوراهای مجلس دهم تصویب شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، پس از ابطال آرای منتخب پنجم مردم اصفهان در مجلس دهم، علی مطهری به همراه 41 نماینده دیگر با امضای طرحی خواستار استفساریه‌ای درباره ماده 73 قانون انتخابات مجلس شدند.

پس از اعلام وصول این استفساریه، هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون شوراها و امور داخلی ماموریت داد تا این استفساریه را مورد بررسی قرار دهد. در متن این استفساریه آمده بود، آیا شورای نگهبان بعد از تائید صحت انتخابات یک حوزه می‌تواند رای یک منتخب را باطل کند یا خیر؟

پس از بررسی این استفساریه در کمیسیون شوراها، اعضا به این جمع بندی رسیدند که شورای نگهبان نمی‌تواند پس از تائید صحت انتخابات در یک حوزه انتخابیه آرای منتخب آن شهر یا شهرستان را باطل کند و اگر مدرکی دال بر تخلف منتخب آن شهر یا شهرستان به دست شورای نگهبان یا ستاد برگزاری انتخابات رسید، ضمیمه اعتبارنامه آن منتخب به مجلس ارسال شود تا در زمان بررسی اعتبارنامه به آن رسیدگی شود.

پس از جمع‌بندی نهایی جلسه مذکور پاسخ کمیسیون در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار داده شده تا در نوبت صحن علنی مجلس برای بررسی قرار داده شود.

علی‌رضا هاشم‌زائی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران و عضو کمیسیون شوراهای مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، تصویب این طرح را در کمیسیون متبوع خود تائید کرد.

پیشتر علی مطهری یکی از طراحان اصلی این استفساریه از اعلام وصول طرح مذکور با امضاء 42 نماینده خبر داده بود.

در صورت که این طرح در مجلس تصویب شود، نظارت استصوابی شورای نگهبان قانون اساسی، پس از انتخابات مجلس کاهش پیدا می‌کند.

۱۳۹۵/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...