نسخه چاپی

هشدار و تهدید چین و روسیه علیه آمریكا

عکس خبري -چين و روسيه، آمريکا را تهديد به مقابله کردند

یك روز پس از آنكه باراك اوباما، رئیس‌جمهوری آمریكا در اظهاراتی كم سابقه، هشدارهایی جدی را متوجه دولت سوریه نمود، چین و روسیه ضمن در پیش گرفتن موضعی شدید علیه این سخنان، نسبت به هر گونه مداخله نظامی در سوریه هشدار داده‌اند.

به گزارش نما به نقل از تابناک، پس از این که رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی که بسیاری آن را یکی از شدید‌ترین مواضع از سوی آمریکا در قبال بحران سوریه معرفی کرده‌اند، هشدارهایی جدی را متوجه دولت بشار اسد کرد و به طور جدی از احتمال استفاده از گزینه نظامی سخن به میان آورد، چین و روسیه نسبت به این امر واکنش نشان دادند.

در همین باره، خبرگزاری رویترز نوشته: «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه به غرب هشدار داده که از انجام اقدام یکجانبه نظامی در سوریه خودداری کند.

وی همچنین تأکید کرد، روسیه و چین بر سر این موضوع توافق دارند که تخطی از حقوق بین‌المللی و منشور سازمان ملل به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.



رویترز اشاره می‌کند، این اظهارات در حاشیه دیدار لاوروف با همتای چینی خود و یک روز پس از انتشار اظهارات شدیداللحن رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده است.

لاوروف در همین باره افزوده: «روسیه و چین همکاری دیپلماتیک خود را بر پایه نیاز به تعهد جدی به هنجارهای حقوق بین الملل و اصول مصرح در منشور سازمان ملل بنیان گذاشته‌اند و با هرگونه تخطی از آن‌ها مقابله خواهند کرد»

وی همچنین گفته: «گمان می‌کنم این تنها راه درست در شرایط کنونی است».

روز گذشته، باراک اوباما به دولت سوریه هشدار داده بود که هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه و یا حتی انتقال و جا به جایی این سلاح‌ها، خط قرمز آمریکا به شمار می‌رود و باعث خواهد شد نگرش وی درباره مداخله نظامی در سوریه تغییر کند.

کم و بیش طبیعی به نظر می‌رسید که این اظهارنظر بی‌سابقه از سوی اوباما با واکنش چین و روسیه روبه‌رو شود؛ اما نکته اینجاست که واکنش این دو کشور نیز در نوع خود بی‌سابقه به شمار می‌رود. این برای نخستین بار است که چین و روسیه اعلام می‌کنند «اجازه تخطی» از اصول حقوق بین‌الملل، یعنی مداخله در سوریه را نخواهند داد. پیش از این، اظهارات مقامات این دو کشور، تنها به بیان مخالفت با مداخله نظامی در سوریه محدود بود و صحبتی از تقابل جدی با چنین مسأله‌ای مطرح نشده بود.

به این ترتیب، روسیه و چین بار دیگر تعهد خود را به حفظ دولت سوریه تکرار کرده و بر موضع خود در این رابطه تأکید ورزیده‌اند. این دو کشور پیش از این نیز سه قطعنامه شورای امنیت را به واسطه در پیش گرفتن موضع یکجانبه در رابطه با بحران سوریه و تلاش برای براندازی دولت اسد، وتو کرده بودند.

۱۳۹۱/۵/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...