نسخه چاپی

افشاگری مقام موساد دربارۀ روابط با شاه‌ایران و اعراب

عکس خبري -افشاگري مقام موساد دربار? روابط با شاه‌ايران و اعراب

یكی از مقام های سابق موساد، فاش كرد كه "اسرائیل" از دهۀ 60 با اعراب، روابط محرمانه و با شاهِ ایران روابط آشكار داشت.

به گزارش نما به نقل از العالم، "مناحیم ناحیک نفوت" که معاون رئیس موساد و همچنین رئیس شعبه روابط غیررسمی با کشورهای عربی و خارجیِ فاقد رابطه با "اسرائیل" موسوم به "تفیل" بود، دربارۀ دیدگاه ریاض به رژیم صهیونیستی گفت: درعربستان، دوستان و شرکای بسیاری داریم که به ما به چشم دشمن نمی نگرند.

وی در گفت وگو با شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی در پاسخ به این سئوال که "آیا سعودی ها دشمن "اسرائیل" هستند؟" خاطر نشان کرد: آن ها دوستِ ما هستند و رابطه با ما را ارج می نهند.

مناحیم تاکید کرد: ما گمان می کنیم که کشورهای عربی، در صدد نابود کردن "اسرائیل" هستند، در حالی که این گمان، نادرست است و اکنون، قطعاً دیگر چنین دیدگاهی به "اسرائیل" در کشورهای عربی وجود ندارد و کشورهای عربی، همواره بر سر اصل رابطه با "اسرائیل" با یکدیگر کشمکش داشتند.

مناحیم که در سال 1980، مسئول پروندۀ لبنان در موساد بود، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی، از سال 1982، برای حمله به لبنان نقشه کشیده بود و تنها در پی بهانه ای برای حمله به بیروت بود.

وی با بیان این که موساد، مخالف جنگ اول لبنان در سال 1982، بود، خاطر نشان کرد که ارتش رژیم صهیونیستی برای نظر موساد ارزشی قائل نبود و مسئولان ارتش این رژیم بر این باور بودند که موساد از مساله جنگ در لبنان سر در نمی آورد.

مناحیم که دبیر کمیتۀ منافع محرمانۀ موساد و معاون شخصیِ مئیر عمیت رئیس موساد بود، یکی از ماموریت های خود را ایجاد ائتلاف سه جانبه میان منافع محرمانۀ "اسرائیل"، شاه ایران و ترکیه اعلام کرد.

وی تاکید کرد: "در سال 1958 رئیس سازمان اطلاعات ایران، با سفیر اسرائیل در رم تماس گرفت تا ایجاد روابط دوجانبۀ محرمانه را آغاز کند، زیرا شاه احساس می کرد که روابط محرمانه با اسرائیل، ثبات حاکمیت او را بیشتر می کند و همکاری با اسرائیل، از همکاری با همه کشورهای خاورمیانه ای، مهم تر است."

مناحیم، در سال 1969، به عنوان نمایندۀ موساد در ایران، منصوب شد و متوجه شد که شاه، به همکاری با شاخه های امنیتی و شرکت های تجاری اسرائیلی، چشم امید بسته است.

وی یکی از ماموریت های خود را در ایران، خارج کردن یهودیان از عراق به ایران، به کمک کردها بیان داشت و گفت: در سال 1979 با پیروزی انقلاب امام خمینی و سقوط شاه، شرایط عوض شد.

مناحیم یکی از شخصیت هایی بود که توسط سازمان سیای آمریکا از ایران خارج شد.

به گفتۀ این مقام سابق موساد، انور سادات رئیس جمهوری مصر، در اوائل دهه هفتاد میلادی، در جست وجوی راهی برای آغاز مذاکرات با "اسرائیل" بود، اما تل آویو تلاش های او را با تکبر نگریست و آن را نادیده گرفت، سادات نیز که از این بابت مأیوس شده بود، تلاش برای انجام عملیاتی نظامی علیه اسرائیل را آغاز کرد.

وی افزود: انور سادات در آن زمان، در صدد جنگ با اسرائیل نبود، او تنها می خواست عملیاتی نظامی انجام دهد که به وسیلۀ آن، اسرائیل را به گفت وگو بکشاند.

این مقام سابق موساد خاطر نشان کرد: رئیس سازمان ساواک ایران، نامه ای از سادات به من رساند که در آن تاکید شده بود سادات می خواهد دربارۀ صلح با اسرائیل گفت و گو کند. این نامه، مستقیما، به مقام های ذیربط در تل آویو رسانده شد، اما با پاسخ منفی اسرائیل مواجه شد.

۱۳۹۵/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...