نسخه چاپی

وزیر كشور: بگیر و ببندها، مردم را مایوس می‌كند

عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه اولین گردهمایی روسای شورای امر به معروف و نهی از منكر وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی كشور گفت: اگر مبتنی بر فطرت انسان ها حركت و تلاش كنیم و دل ها را به دست آوریم، همه استقبال خواهند كرد و اسلام با سرعت بیشتری در قلوب انسان ها رشد پیدا می كند.

به گزارش نما به نقل از ايسنا، رحماني فضلي يكي از دلايل اجرا نشدن امر به معروف و نهي از منكر را در دستگاه هاي اجرايي مربوط به اعتقاد و ايمان به اين موضوع دانست و تاكيد كرد: آيا ما به اجرايي كردن امر به معروف و نهي از منكر اعتقاد و ايمان داريم و اين موضوع در دستور كار روزمره ما است؟ اگر به راستي به اين موضوع اعتقاد و ايمان داشته باشيم، بقيه مسائل درست مي شود.

از سوي ديگر بايد به روش ها و شيوه هاي اقدام نيز توجه كرد. آيا روش هاي در پيش گرفته شده و اقدامات انجام شده مطابق با عقل و فطرت است؟

وي اضافه كرد: پيگيري بر اجراي امر به معروف و نهي از منكر موثر است. تجربه نشان داده روش هاي در پيش گرفته شده موفق نبوده است. ما حرف هاي قشنگي مي زنيم و هدف هاي والايي داريم كه به عنوان مثال در برنامه پنجم توسعه آمده است، اما اين برنامه ها به طور كامل اجرا نشده است.

وزير كشور تاكيد كرد: آسيب شناسي بايد مورد توجه قرار گيرد و روي ضعف و كاستي هاي خود كار كنيم. اتفاقاتي كه در ٣٧ سال اخير در جامعه افتاده، يك شبه رخ نداده است و با گذشت اين مدت مسائلي به ارزش تبديل شده اند كه كاملاضد ارزش هستند.

رحماني فضلي اضافه كرد: در برخورد با مسائل بايد اهم في الاهم كنيم و روش هاي ما قابل بازنگري و آسيب شناسي است و لازم است همه ابعاد امر به معروف و نهي از منكر را مورد توجه قرار دهيم. اگر در ٣٧ سال اخير به سه، چهار منكر اصلي، دروغ و غيبت دقيق تر پرداخته بوديم، در حال حاضر وضعيت بهتر بود، چون كسي كه منكراتي مانند دروغ و غيبت را مرتكب نشود، برخي ديگر از گناهان را نيز انجام نمي دهد.

وي در ادامه گفت: دايره امر به معروف و نهي از منكر خيلي وسيع است و همه كارهاي ما بايد براساس قانون باشد. در حكومت ولي فقيه فصل الخطاب است، البته مراجع عظام ديگري در كشور وجود دارند اما نظر ولي فقيه به عنوان فصل الخطاب مطرح مي شود. در اجرا هم قانون فصل الخطاب است و اگر هركسي سليقه اي امر به معروف و نهي از منكر را اجرا كند ما به جايي نمي رسيم.

رحماني فضلي با اشاره به ضرورت پيگيري اقدامات اظهار كرد: ضعف اساسي سيستم هاي ما پيگيري است. حرف هاي خوب مي زنيم، برنامه ريزي مي كنيم ولي پيگيري نمي كنيم. پس از پيگيري نيز ارزيابي لازم است.

وي با اشاره به وظايف وزارت كشور گفت: اين وزارتخانه متولي هماهنگي ميان بخش هاي مختلف است و ما دو بخشنامه در زمينه توسعه و ترويج فرهنگ اقامه نماز و امر به معروف و نهي از منكر صادر كرديم و پيگيري هاي ما در اين زمينه مطلوب بوده است.

وزير كشور با اشاره به تاثيرات رسانه هاي نوين گفت: ما در معرض تهديدات فراواني از سوي رسانه هايي مانند ماهواره ها و شبكه هاي اجتماعي هستيم. آنها منفعت طلبي و سودجويي را به عنوان اصالت مطرح مي كنند. در چنين شرايطي بايد اين فضا را مديريت و كنترل كنيم.

رحماني فضلي اضافه كرد: استفاده از نيروي انتظامي، بايد آخرين خط فعاليت هاي ما باشد، سال قبل از تعداد زيادي از جوانان تعهد گرفته ايم. وقتي كه پرونده اي براي اين جوانان تشكيل شود، ممكن است به احساس ياس در ميان آنها بينجامد.

در ادامه اين نشست، حجت الاسلام والمسلمين احمد زرگر، دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر گفت: امر به معروف پيشگيري است نه برخورد. ٩٨ درصد از احكام اسلام پيشگيري است و دو درصد باقيمانده نيز بايد برخورد به گونه اي انجام شود كه منتهي به پيشگيري شود.

۱۳۹۵/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...