نسخه چاپی

شرایط پذیرش ۱۰ هزار دانشجومعلم در كنكور ۹۵

معاون آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه فرهنگیان،‌به جزئیات پذیرش 10 هزار دانشجومعلم از طریق كنكور سراسری 95 اشاره كرد و گفت:‌ 40 درصد سهمیه دانشجومعلمان به آموزش ابتدایی و بیش‌ترین پذیرش به تهران و خوزستان اختصاص دارد.

به گزارش نما به نقل از فارس نعمت‌الله موسی‌پور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان به جزئیات پذیرش 10 هزار دانشجومعلم از طریق کنکور 95 اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که مطلع هستید هنوز پذیرش و تعداد رشته‌هایمان را در دفترچه کنکور اعلام نکردیم و این چند روز نیز برای اخذ مجوز و ردیف استخدامی تلاش‌های بسیاری شده است.

وی با بیان اینکه پذیرش دانشگاه فرهنگیان وابسته به قانون متعهدین خدمت است،‌ گفت: باید پیش از پذیرش دانشجومعلم،‌ از سازمان امور استخدامی به تعدادی که دانشجو جذب این دانشگاه می‌شود،‌ ردیف استخدامی اخذ شود که البته این موضوع در مذاکراتی قبلاً بین وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و سازمان برنامه و بودجه موافقت شده بود تا 10 هزار دانشجو از دیپلم پذیرش شده و دوره چهار ساله را در دانشگاه فرهنگیان و تربیت‌دبیر شهید رجایی بگذرانند و 10 هزار نفر نیز «مهارت‌آموز» از لیسانس پذیرش کرده و دوره یکساله را طی کنند.

موسی‌پور ادامه داد: برای اینکه بتوانیم همه به نیازهای آینده آموزش و پرورش و هم نیازهای کوتاه‌مدت این وزارتخانه که مربوط به سال آینده است،‌ پاسخ دهیم به جمعیت 20 هزار نفر نیاز است و بر این اساس باید سازمان امور استخدامی موافقت می‌کرد.

وی افزود: با توجه به تفکیک سازمان برنامه و بودجه از سازمان امور استخدامی و استقلال این سازمان، موضوع اخذ مجوز برای پذیرش 10 هزار دانشجومعلم در کنکور 95 با تأخیر مواجه شد و عملاً فهرست نیازهای آموزش و پرورش برای پذیرش معلم در سال 1399، تأخیر داشت که دیروز بعد از مذاکرات متعدد منجر به صدور موافقت‌نامه شد.

دفترچه ضمیمه کنکور تا پایان وقت اداری امروز آماده می‌شود

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه همکاران در سازمان سنجش در حال آماده‌سازی دفترچه ضمیمه هستند، گفت: به احتمال زیاد تا پایان وقت اداری امروز دفترچه ضمیمه از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود و تمام متقاضیان حرفه معلمی می‌توانند برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان ثبت‌نام کنند.

موسی‌پور با بیان اینکه بیش از 9 هزار نفر از سهمیه 10 هزار نفری دانشجو معلمان 95 به دانشگاه فرهنگیان و بین 600 تا 700 نفر نیز به دانشگاه تربیت‌دبیر شهید رجایی اختصاص دارد،‌ اظهار داشت:‌ این توزیع پذیرش به دلیل رشته‌هایی است که تحت پوشش این دو دانشگاه قرار دارد.

وی اضافه کرد:‌ دانشجومعلمانی که در سال تحصیلی 96-95 وارد دانشگاه فرهگنیان می‌شوند،‌ سال تحصیلی 1400-1399 وارد مدارس خواهند شد و این موضوع بر اساس نیازهای آموزش و پرورش یعنی خروجی این وزارتخانه و خروجی رشته‌های مختلف محاسبه شده است.

وی توضیح داد: به عنوان مثال آموزش و پرورش کاملاً محاسبه کرده است که چه تعداد نفر، در چه رشته‌ای و چه جنسیتی در سال 1399 بازنشسته خواهند شد که در استانی مانند خوزستان 1200 نفر در سال 99 بازنشسته شده و امسال به همین تعداد دانشجو جذب می‌کنیم که رشته و جنسیت آن مشخص است.

دوسوم سهمیه 10 هزار نفری دانشجومعلمان سال 95 به آقایان اختصاص دارد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان به جنسیت پذیرش دانشجومعلم در کنکور سراسری سال 95 اشاره کرد و گفت:‌ بین 3400 تا 3500 نفر دانشجومعلم خانم و مابقی دانشجومعلم آقا خواهند بود به عبارت دیگر دو سوم دانشجومعلمان را آقایان و یک سوم آن را بانوان تشکیل می‌دهند.

موسی‌پور با بیان اینکه 16 رشته کارشناسی در کنکور سراسری سال 95 برای دانشگاه فرهنگیان پذیرش وجود خواهد داشت، اظهار داشت: بیش‌ترین تعداد را آموزش ابتدایی با حدود 40 درصد به خود اختصاص داده است که این افراد برای دوره اول و دوم ابتدایی مدارس آموزش می‌بینند و به اصطلاح به آنها آموزگار گفته می‌شود.

شرایط دانشجومعلم شدن «دارا بودن نمره علمی کل 6500 و معدل حداقل 15» است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه استان‌های تهران و خوزستان بیش‌ترین تعداد پذیرش دانشجومعلم را در کنکور سراسری سال 95 به خود اختصاص داده‌اند‌،‌ گفت: ما طی سال‌های گذشته به این جمع‌بندی رسیدیم که باید شرایطی را برای پذیرش از دیپلم در دانشگاه فرهنگیان بگذاریم و به همین دلیل کسب نمره علمی کل 6500، حد پایه پذیرش است.

وی تصریح کرد:‌ امسال بومی‌گزینی داریم یعنی از شهرستان برای شهرستان انتخاب می‌کنیم و باید حداقل نمره داوطلب 6500 باشد؛ ضمن اینکه حداقل معدل کل 3 سال پایانی دوره دوم دبیرستانی داوطلب نیز باید 15 باشد.

دانشجومعلمان سال 95، حداکثر 22 سال خواهند داشت

موسی‌پور به شرط سنی پذیرفته‌شدگان در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: داوطلبانی که حداکثر 22 سال تمام دارند می‌توانند شغل معلمی را در دانشگاه فرهنگیان انتخاب کنند چرا که نهایتاً معلمان ما باید در سن 26 سال تمام وارد مدارس شوند.

وی به شرط سلامت جسمی و روانی دانشجومعلمان نیز اشاره کرد و گفت:‌ صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی شامل صلاحیت‌های شخصیتی هم در گزینش، مصاحبه و بررسی‌های ورودی انجام می‌شود.

اخذ تعهد محضری از دانشجو معلمان برای تعهد خدمت

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه پذیرفته‌شدگان دانشگاه فرهنگیان دو برابر میزان تحصیل که حداقل از 8 سال کمتر نخواهد بود، متعهد خدمت می‌شوند و این موضوع نیز بر اساس تعهد محضری انحام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان، شبانه‌روزی است و تمام دانشجومعلمان از خوابگاه بهره‌مند خواهند شد،‌ افزود: دانشجومعلمان، مبلغی را به عنوان حقوق از دولت تحت عنوان هزینه تحصیل دریافت می‌کنند که بر اساس قانون متعهدین خدمت تا 45 درصد آن به دانشگاه باز گردانده می‌شود تا بخشی از هزینه‌های دانشگاه تأمین شود که البته این موضوع هر سال در بودجه دانشگاه لحاظ می‌شود.

نقل و انتقال دانشجومعلمان ممنوع است

موسی‌پور با بیان اینکه نقل و انتقال در سال تحصیلی جدید ممنوع است، گفت:‌ البته در موارد خاص نقل و انتقال وجود دارد اما در کل نقل و انتقال دانشجومعلمان ممنوع خواهد بود؛‌ ضمن اینکه درست است که پذیرش از بوم برای بوم است اما آموزش‌ها در جاهایی است که پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان،‌ امکانات آموزشی و کمک آموزشی دارند و اگر فردی محل زندگی و محل کارش یک جای مشخص است به این معنی نیست که در همان جا نیز آموزش ببیند بلکه آموزش‌های ما در جاهای مختلف کشور پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد:‌افرادی که امسال در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می‌شوند،‌ یک دوره 4 ساله را می‌گذرانند و برنامه‌ریزی‌های کاملاً مشخص پیش‌بینی شده است و طول دوره تحصیلی به خاطر مأموریت دانشگاه و تعهدات افراد،‌ 4 سال است.

آغاز تحصیل دانشجومعلمان سال 95 از مهر امسال

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان خطاب به علاقه‌مندان به شغل معلمی،‌ گفت: در سال گذشته یک سوم دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دارای رتبه زیر هزار بوده‌اند و امسال هم امیدواریم داوطلبان دارای رتبه خوب،‌ شغل معلمی را به عنوان کار خود برگزینند و در خدمت به کشور کوشش کنند و ما از این داوطلبان می‌‌خواهیم دانشگاه فرهنگیان را به لحاظ نوع فعالیت و ارائه خدمت در اولویت انتخاب خود قرار دهند.

وی همچنین در پایان با بیان اینکه دو برابر ظرفیت پذیرش، به مرحله مصاحبه و گزینش می‌روند، افزود:‌ نفرات نهایی پس از مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی برگزیده شده و از مهر امسال نیز آموزش آنها در دانشگاه فرهنگیان آغاز می‌شود.

۱۳۹۵/۵/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...