نسخه چاپی

وزارت خارجه طرح دعوی كند

جمالی: پسابرجام روی «منا» سایه انداخت

دبیر كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینكه مسائلی مانند برجام و پسابرجام باعث شد تا پیگیری فاجعه منا تحت‌الشعاع قرار بگیرد، خواستار پیگیری پرونده این فاجعه در محاكم جهانی شد.

به گزارش نما محمدجواد جمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه فاجعه منا از جهت سیاسی، حقوقی و شرعی قابل بررسی و پیگیری است، اظهار داشت: واقعیت موجود این است که به دنبال قضایایی که دولت عربستان سعودی در منطقه ایجاد کرده، روابط ما با این کشور در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه پیگیری فاجعه منا همکاری طرف مقابل را می‌طلبد، افزود: سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان یک نهاد عالی در جهان اسلام نیز در وضعیتی قرار دارد که تحت تأثیر شدید عربستان سعودی است، به همین دلیل این سازمان نیز همکاری لازم را با ما ندارد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باید قوه قضائیه ما این پرونده را با دقت پیگیری و ثبت شکایت می‌کرد و حتی محاکم قضایی ما وارد بررسی این فاجعه می‌شدند و سپس در محاکم بین‌المللی طرح دعوی می‌شد.

جمالی با بیان اینکه روابط ما با عربستان در بدترین وضع ممکن قرار دارد و کاری از پیش نمی‌رود، در عین حال تصریح کرد: باید این مسئله را پیگیری کنیم و ببینیم که قوه قضائیه و معاونت حقوقی وزارت امور خارجه در پیگیری پرونده منا تا کجا پیش رفته‌اند؛ اگر کاری انجام نشده باشد، الان دیگر باید در محاکم بین‌المللی طرح دعوی کنیم.

وی اظهار داشت: ما از دولت سعودی می‌خواهیم جنبه حقوقی فاجعه منا را از مسائل سیاسی جدا کند و به این مسئله رسیدگی کند، چرا که در کشور آنها به عنوان میزبان این تعداد زائر به شهادت رسیده‌اند.

کمیسیون امنیت ملی باید به دولت تذکر بدهد

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: احساس من این است که یکسری مسائل از جمله توجه به فضای پسابرجام باعث شد تا مسائل منطقه و فاجعه منا تحت‌الشعاع قرار بگیرد؛ کمیسیون امنیت ملی باید تذکر لازم را به دولت بدهد و به طور جدی به این مسئله وارد شود.

جمالی با اشاره به عدم همکاری طرف مقابل در پیگیری پرونده فاجعه منا، خاطرنشان کرد: سیاست عربستان سعودی در قبال ما از حالت غیردوستانه به خصمانه تبدیل شده و به بسیاری از مسائل سرایت کرده است، به همین دلیل این دولت با ما همکاری چندانی نخواهد کرد.

۱۳۹۵/۵/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...