نسخه چاپی

توضیح سازمان سنجش درباره رشته تركی و كردی

رئیس سازمان سنجش در خصوص سرنوشت رشته زبان و ادبیات تركی آذری كه در هیچ دانشگاهی ظرفیت پذیرش ندارد پاسخ داد.

به گزارش نما به نقل از اعتماد، پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته كنكور سراسري، در خبرها آمد كه رشته زبان و ادبيات كردي و رشته زبان و ادبيات تركي از امسال دانشجو مي‌پذيرند. دانشگاه كردستان سال گذشته هم ٤٠ دانشجوي زبان و ادبيات كردي جذب كرد و امسال هم سهم خود را در دفترچه انتخاب رشته دارد. اما موضوع رشته زبان و ادبيات تركي آذري گويا كمي پيچيده‌تر از اين حرف‌هاست. اين رشته كه مجوز خود را اخذ كرده با رديف رشته ٣١ در ابتداي دفترچه انتخاب رشته علوم انساني آمده است اما كافي است نگاهي به زيرمجموعه‌هاي دانشگاه‌ها بيندازيد تا متوجه شويد اين رشته تنها در حد يك نام باقي مانده است و عملا هيچ ظرفيتي در هيچ دانشگاهي براي آن در نظر گرفته نشده است، نه در دانشگاه تبريز، نه در دانشگاه اروميه و نه حتي در دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي و پيام نور.

رئیس سازمان سنجش پس از پيگيري در خصوص سرنوشت رشته زبان و ادبيات تركي آذري در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «وزارت علوم مجوز اين رشته را صادر كرده و جلوي راه‌اندازي آن را هم نگرفته است اما هنوز هيچ دانشگاهي براي پذيرش دانشجو در رشته زبان و ادبيات تركي آذري تقاضايي نداده است.»

ابراهيم خدايي اعلام كرد كه از سوي وزارت علوم در خصوص اين رشته پيگيري‌هاي بيشتري انجام خواهد داد و اگر دانشگاهي براي پذيرش در اين رشته اعلام آمادگي كرد در اصلاحيه وزارت علوم ظرفيت احتمالي پذيرش دانشجو اعلام خواهد شد.

به گفته خدايي از آنجايي كه هنوز دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه شهيد رجايي (وابسته به آموزش و پرورش) ظرفيت‌هاي خود را اعلام نكرده بودند، تعداد ظرفيت اين دو دانشگاه هم در دفترچه كنكور اعلام نشده است و بنابراين وزارت علوم تا روز سه‌شنبه يا چهارشنبه اصلاحيه‌اي بر دفترچه كنكور خواهد زد: «اگر سرنوشت رشته زبان و ادبيات تركي هم تا آن موقع مشخص شود، ظرفيت احتمالي را اعلام خواهيم كرد.»

۱۳۹۵/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...