نسخه چاپی

تاكید جهانگیری بر ضرورت ایجاد زیربناهای مورد نیاز توسعه گردشگری

جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظهر امروز (سه شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگيري در این جلسه با بيان اينكه بيكاري يكي از چالش‌های جدی كشور است، گفت: سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستي و گردشگري يكي از مهمترين دستگاه هاي اجرايي است كه مي تواند در ايجاد فرصت هاي شغلي نقش آفريني كند.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه سهم اصلي اشتغال كشوردر بخش خدمات است، خاطرنشان كرد: هيچ بخشي به اندازه حوزه هاي گردشگري و صنايع دستي نمي تواند به اشتغال زايي به صورت مستقيم و غيرمستقيم در كشور كمك كند.

وي همچنين يكي از برنامه هاي اصلي دولت را توسعه گردشگري عنوان و خاطرنشان كرد: براي اين منظور بايد زيربناهاي مورد نياز در جهت جذب گردشگران خارجي فراهم شود و اين موضوع يكي از راهبردهاي جدي دولت است كه در اقتصاد مقاومتي نيز بر آن تاكيد شده است.

جهانگيري با اشاره به طرحي كه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري براي ايجاد 140 هزار فرصت شغلي مستقيم ظرف دو سال تدوين كرده است، افزود: خوشبختانه براساس گزارش ارائه شده، اجراي اين طرح نيازمند تسهيلات و منابع مالي زيادي نيست اما لازم است اين برنامه به گونه اي تعريف شود كه دغدغه بانك هاي ارائه كننده تسهيلات نيز به حداقل برسد و از بازپرداخت اين تسهيلات اطمينان حاصل كنند.


معاون اول رييس جمهور خواستار تشكيل كميته اي متشكل از سازمان ميراث فرهنگي، سازمان برنامه و بودجه كشور و بانك مركزي شد تا ظرف حداكثر دو ماه راهكارهاي اجراي طرح اشتغالزايي سازمان ميراث فرهنگي را بررسي و نتيجه را اعلام كنند.

در اين جلسه كه وزير علوم و رييس سازمان حفاظت محيط زيست نيز حضور داشتند، معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گزارشي از دستاوردهاي اين سازمان به خصوص در سطح بين المللي ارائه كرد و گفت: دولت تدبير و اميد دستاوردهاي استثنايي و منحصر به فردي در بخش ميراث فرهنگي داشته است و ظرف سه سال اخير 5 اثر به عنوان ميراث جهاني در سازمان يونسكو به ثبت رسيده است و اين در حالي است كه مجموع تعداد آثار به ثبت رسيده تا پيش از دولت تدبير و اميد 16 اثر بوده است.


سلطاني‌فر افزود: براي نخستين بار 4 محموله اشياء تاريخي ـ فرهنگي در دولت تدبير و اميد به كشور بازگردانده شده كه اين تعداد در تاريخ فعاليت يك دولت بي سابقه است.
وي همچنين پيگيري براي بازگرداندن الواح دوران هخامنشي به كشور را يكي از برنامه هاي در دست اقدام سازمان ميراث فرهنگي عنوان و خاطرنشان كرد: اين الواح به عنوان مهمترين محموله فرهنگي ـ تاريخي كشور در سال 1314 براي بررسي و مطالعه به موسسه شرق شناسي دانشگاه شيكاگو منتقل شده و پس از آن فقط بخشي از اين محموله به كشور بازگردانده شده و هم اكنون سازمان ميراث فرهنگي پيگيري هاي لازم را براي بازگرداندن تمامي اين محموله در دست اقدام دارد.


رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به دستاوردهاي حوزه گردشگري در دولت تدبير و اميد نيز اشاره و خاطرنشان كرد: در طول سه سال اخير ميزان ورود گردشگران خارجي به كشور حدود 28 درصد افزايش پيدا كرده كه اين ميزان رشد، دو برابر ميزان رشد متوسط در ساير كشورها است.


وي به ظرفيت هاي موجود در بخش صنايع دستي نيز اشاره كرد و اظهار داشت: در بخش توليد و ارائه تسهيلات مربوط به بخش صنايع دستي نيز دستاوردهاي خوبي داشته ايم و از ظرفيت يك ميليارد دلار صادرات صنايع دستي در سال برخوردار هستيم.


سلطاني فر گفت: بر اساس اهداف تعيين شده براي ده سال اول سند چشم انداز 20 ساله، ميزان ورود گردشگران خارجي بايد 9 ميليون نفر باشد اما هم اكنون از اهداف تعيين شده عقب هستيم و اميدوارم با استمرار نرخ رشد ورود گردشگران خارجي در سه سال اخير، بتوانيم عقب ماندگي ها را جبران كنيم.


وي توسعه گردشگري مذهبي تحت عنوان گردشگري حلال را يكي از برنامه هاي سازمان ميراث فرهنگي دانست و گفت: ايران سالانه ميزبان يك درصد از شيعيان جهان است و اگر بتوانيم اين ميزان را افزايش دهيم، گام مهمي در جهت توسعه گردشگري خواهد بود.


رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همچنين از برنامه ريزي هاي انجام شده براي احداث 400 هتل 4 و 5 ستاره در كشور خبر داد و گفت: براي اينكه بتوانيم زيربناهاي لازم را براي جذب گردشگران خارجي فراهم كنيم، نيازمند احداث 400 هتل هستيم كه برنامه ريزي هاي لازم در اين خصوص انجام شده و توافق نامه هايي نيز با كشورهاي ديگر براي سرمايه گذاري در اين بخش منعقد ساخته ايم.


در اين جلسه رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همچنين گزارشي از طرح ويژه ايجاد اشتغال در حوزه گردشگري و صنايع دستي ارائه كرد و گفت: در صورت تامين منابع مالي به ميزان 5400 ميليارد تومان، سازمان قادر خواهد بود 140 هزار شغل در بخش هاي گردشگري و صنايع دستي ايجاد كند كه اين برنامه علاوه بر توسعه اشتغال، كمك شاياني به رونق و توسعه بخش هاي صنايع دستي و گردشگري خواهد بود.


وي با اشاره به ظرفيت افزايش توليد در بخش صنايع دستي، به وجود 200 فروشگاه مجازي صنايع دستي اشاره كرد و گفت: سازمان در حال احياء مراكزي براي فروش صنايع دستي در خارج از كشور است.


سلطاني فر همچنين با شاره به اينكه در حال حاضر ايران داراي 4 شهر جهاني است، افزود: ايران در اين زمينه دومين كشور پس از چين است و به زودي بزرگترين اجلاس صنايع دستي دنيا در اصفهان برگزار خواهد شد.


در ادامه اين نشست دستورالعمل اعطاي پروانه مجموعه داري اموال فرهنگي، تاريخي و هنري منقول مجاز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پس از ارائه گزاش رييس سازمان ميراث فرهنگي، اين دستورالعمل به تصويب رسيد.


بازنگري اساسنامه انجمن هاي ميراث فرهنگي از ديگر موضوعاتي بود كه در اين نشست مورد بحث و بررسي قرار گرفت و مقرر شد نظر معاونت حقوقي رياست جمهوري در اين خصوص اخذ شود و دستگاه هاي اصلي عضو شورا نيز پيشنهادات خود را ظرف حداكثر دو هفته ارائه كنند.


در اين نشست همچنين بر ضرورت استفاده دستگاههاي اجرايي از توليدات صنايع دستي اصيل ايراني براي هدايا و برنامه هاي تشويقي تاكيد شد.

۱۳۹۵/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...