نسخه چاپی

راز جوانی و سرزندگی چیست؟

طی سال‌ها توصیه‌ها برای داشتن عمری طولانی و سلامت تغییر چندانی نكرده است: خوب غذا بخور، به اندازه كافی بخواب، كمی ورزش كن و كمتر استرس داشته باش! علم هم تمامی این توصیه‌ها را تایید می‌كند.

به گزارش نما ، دوهفته‌نامه دانستنیها نوشت: «شارلوت پترسن، زیست‌شناس سلولی – ملکولی دانشگاه کنتاکی می‌گوید: «معمولا به کار گرفتن این توصیه‌ها به درد همه ما می‌خورد اما تاثیر مثبت آن روی بعضی از افراد به مراتب بیشتر است. اگر بتوانیم دلیل این تفاوت را کشف کنیم، قدم بزرگی در راه رسیدن به دیرزیستی برداشته‌ایم.»

نیازی نیست صبر کنیم تا علم پاسخ پرسش بالا را برای ما پیدا کند. در عوض می‌توانیم از جدیدترین یافته‌های علمی که در ادامه ارائه شده، برای تغییر عادات غلط خود و بهبود کیفیت زندگی‌مان استفاده کنیم.

مواد غذایی به درد بخور بخور!

مطالعات تازه نشان می‌دهند که چرا مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند بدن ما را برای سال‌های بیشتری سالم و کارآمد نگاه دارد. به عنوان نمونه تحقیق تازه‌ای که از سوی محققان دانشگاه آیووا انجام شده، نکته جالب توجهی را در مورد توصیه قدیمی «هر روز یک سیب بخور تا سر و کارت به دکترها نیفتد!» کشف کرده است. احتمالا این اورسلیک اسید موجود در پوست سیب‌هاست که می‌تواند مانع از ضعف عضلانی در موش‌های پیر شود.

خوب بخواب!

تحقیقات ثابت کرده است محرومیت طولانی‌مدت از خواب کافی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و سکته را که با سالخوردگی در ارتباط هستند، افزایش دهد. پژوهشی که در سال 2014 توسط محققان دانشگاه ایالتی سائوپائولو در برزیل انجام شده، نشان می‌دهد افزایش سن در بزرگسالان احتمال درگیر شدن آنها با اختلالات خواب را بیش از پیش خواهد کرد.

تحرک داشته باش!

ورزش علاوه بر این که باعث می‌شود سال‌های بیشتری زنده بمانید، می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و تعدادی از انواع سرطان را در شما کاهش دهد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند اما نمی‌دانند چرا و چگونه ورزش می‌تواند این نقش حفاظتی را بازی کند. خبر خوب این که موسسه ملی سلامت آمریکا بودجه‌ای 170 میلیون دلاری را برای دستیابی به پاسخ این پرسش تصویب کرده است.

آرام باش!

همان‌طور که هیجانات کوتاه‌مدت می‌تواند سلامت سیستم ایمنی را حفظ کند، تنش‌های روحی مزمن شما را با بیماری‌های عروقی، مشکلات گوارشی و دیابت درگیر خواهد کرد. علاوه بر این زخم‌هایتان هم به زمان بیشتری برای ترمیم نیاز خواهند داشت. تحقیقی که توسط محققان دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شده، نشان می‌دهد نگهداری از همسرانی که دچار زوال عقل شده‌اند، (مسئولیتی بسیار پرتنش) می‌تواند باعث پیری زودرس در سیستم ایمنی بدن افراد شود.

۱۳۹۵/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...