نسخه چاپی

آمریكا قصد داشته در ایسلند بمب‌های اتمی پنهان كند

اسناد از طبقه بندی خارج شده بایگانی امنیت ملی آمریكا نشان می‌دهد كه مقام‌های وقت این كشور قصد داشتند بدون اطلاع دولت ایسلند، در این كشور بمب‌های اتمی نگهداری كنند.

به گزارش نما به نقل از فارس، اسناد به تازگی فاش شده از سوی بایگانی امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد که دولت این کشور در دهه 50 میلادی قصد داشت انباری را در ایسلند برای نگهداری بمب‌های اتمی‌اش ایجاد نماید.

بر اساس اسناد فاش شده، ایسلند بسیار نگران استقرار سلاح‌های اتمی آمریکا در جریان جنگ سرد در کشورش بوده و البته دلیل این نگرانی‌ نیز بجا بوده، زیرا آمریکایی‌ها به هیچ عنوان قصد نداشتند که تمام ماجرا را به این کشور اطلاع دهند.

بر اساس اسناد موجود، آمریکایی‌ها به مقام‌های ایسلندی اطمینان خاطر داده بودند که جنگ افزار اتمی را هرگز در ایسلند مستقر نخواهند کرد، اما وزارت خارجه آمریکا نگران آرامش روس‌ها در صورت عدم نگهداری سلاح اتمی در ایسلند بود.

در این گزارش با بیان اینکه مقامات ایسلندی به صورت اتفاقی متوجه تلاش واشنگتن برای استقرار تسلیحاتی اتمی در این کشور شده‌اند، آمده است: «مقام‌های ایسلندی اعلام کرده بودند که در صورت یافتن بمب اتمی در کشورشان، ناتو را ترک خواهند کرد.»

همچنین در جلسه وزارت خارجه آمریکا در ژوئن 1960 به این مورد اشاره شده بود که بدون رضایت دولت ایسلند امکان نگهداری جنگ افزارهای اتمی در این کشور وجود ندارد. آن زمان بود که آمریکایی‌ها با اکراه اذعان کردند که ساخت مکان‌هایی برای انبار کردن مخفیانه بمب‌های اتمی در ایسلند بیشتر از ضرر، فایده دارد. «تیلر تامپسن» سفیر وقت آمریکا در ایسلند در جلسه یاد شده عنوان می‌کند انجام این کار بدون کسب اجازه از دولت ایسلند اقدامی اشتباه است.

۱۳۹۵/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...