نسخه چاپی

هشدار تركیه به آمریكا/ تونر: مدارك را دریافت كردیم

مارك تونر: «ما موقعی كه خودمان تشخیص دهیم در این مورد تصمیم می‌گیریم. این یك موضوع عادی و معمولی نیست.»

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا گفته است که ترکیه مدارک متعددی را در ارتباط با نقش فتح‌الله گولن برای استرداد او به واشنگتن فرستاده است.



وزارت خارجه آمریکا تایید کرده در حال بررسی این مدارک است اما تصمیمی در این باره نگرفته است.



مارک تونر، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه (۱۶ اوت - ۲۶ مرداد) در ارتباط با گفتگوی تلفنی اخیر وزرای خارجه ترکیه و آمریکا گفت: «ما در مورد موضوع استرداد آقای گولن تصریح کرده‌ایم که این قضیه کاملا منفک از مسایل سیاسی و هیجانی است که بعد از وقایع اخیر در ترکیه بروز کرده است. ما مدارکی در ارتباط با آقای گولن دریافت کرده‌ایم، در حال بررسی آنها هستیم. این کاری نیست که یک شبه صورت گیرد، همه این مدارک باید بررسی شود.»



رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، پس از کودتای نافرجام ۲۵ تیر (۱۵ ژوئیه) در این کشور، فتح الله گولن و پیروانش را باعث و بانی این کودتا دانست و موضوع تقاضای استرداد آقای گولن از آمریکا، از همان روزهای نخست بعد از کودتا مطرح شد.



به نوشته بی بی سی، آقای گولن که سال‌هاست بنا بر تبعیدی خودخواسته در آمریکا زندگی می‌کند، بارها هرگونه ارتباط با کودتای ماه گذشته در ترکیه را رد کرده و متقابلا دولت آقای اردوغان را متهم می‌کند که به بهانه کودتا کمر به سرکوب مخالفان خود بسته است.



چند روز پیش هم بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه به آمریکا هشدار داد که امتناع از استرداد آقای گولن، باعث قربانی شدن روابط میان آنکارا و واشنگتن خواهد شد.



وزیر دادگستری ترکیه، روز نهم اوت (۱۹ مرداد) گفت احساسات ضد آمریکایی در ترکیه بر سر مسئله گولن به بالاترین سطح خود رسیده است.



اما مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه امروز تاکید کرد: «ما موقعی که خودمان تشخیص دهیم در این مورد تصمیم می‌گیریم. این یک موضوع عادی و معمولی نیست. من نمی‌گویم که ما درخواست رسمی استرداد (آقای گولن) را دریافت کرده‌ایم، بلکه تنها تاکید می‌کنم که ما مدارک متعددی را در چند نوبت از سوی ترکیه دریافت کرده‌ایم و مشغول بررسی آنها هستیم.»



حکم بازداشت گولن اوایل ماه گذشته رسما صادر شد.



خبرگزاری رسمی ترکیه، روز چهارم اوت (چهاردهم مرداد) گزارش کرد دادگاهی در استانبول حکم بازداشت فتح‌الله گولن را به اتهام رهبری کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه صادر کرده است.



اردوغان و هوادارانش جنبش گولن را یک "گروه تروریستی" می‌خوانند.



پلیس ترکیه بعد از شکست کودتا هزاران نفر را به اتهام ارتباط با این گروه و دست داشتن در کودتا بازداشت کردند.



هزاران نفر هم از مقام‌ها و سمت‌های لشگری و کشوری ترکیه هم به همین اتهام اخراج یا تعلیق شده‌اند.



رئیس جمهوری ترکیه گفته است دولتش تمام شریان‌ها تجاری و منابع مالی جنبش گولن را قطع خواهد کرد.

۱۳۹۵/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...