نسخه چاپی

مهاجرت از روستاها گریبان شهرها را گرفته است

به گزارش نما - ایسنا نوشت: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر معضلات اجتماعی که در اثر مهاجرت روستانشینان در شهرها ایجاد می‌شود، گفت: اعتیاد، تکدی‌گری، کودکان کار، طلاق و معضل اشتغال امروز به دلیل مهاجرت از روستاها گریبان شهرها را گرفته و همانند یک بلای آسمانی ساختار شهرها را مورد تهدید قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین ناصحی در نشست مشترک روسای کمیسون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی شهرهای استان تهران، گفت: امروز فرهنگ در هر جامعه و کشوری به عنوان موضوع اساسی قلمداد می‌شود و بی تردید خدمت در سنگر فرهنگی و اجتماعی یک افتخار قلمداد می‌شود.

او گفت: باید با تلاشی مضاعف و بیش از پیش بتوانیم زمینه ساز فرهنگ سازی پایدار و اساسی در جامعه باشیم چرا که پایه و اساس هر حکومت و نظامی در کنار مسائل اقتصادی و سیاسی بی تردید فرهنگ آن جامعه محسوب می‌شود.

او ادامه داد: امروز نمی‌توانیم در شهرها مستقل از شهرها و استان‌های همجوار و به طور مستقل زمینه رسیدگی به معضلات فرهنگی و اجتماعی را فراهم کنیم. برای انجام کار پویا و موفق نیازمند هماهنگی با سایر شهرهای اطراف هستیم. بر همین اساس این نشست مشترک با شهرستان‌های اطراف شهر تهران برگزار شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر نقش و موقعیت ویژه شهر و استان تهران در کشور تاکید کرد: در کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با توجه به دغدغه‌هایی که مقام معظم رهبری در این حوزه داشتند به این نتیجه رسیدیم که برای کسب موفقیت در حوزه فرهنگ باید همراهی و تعامل میان کمیسیون‌های فرهنگی شوراهای شهرهای استان تهران را ایجاد کنیم. بی تردید امروز مشکلات عدیده‌ای به صورت مشترک و حوزه آسیب‌های اجتماعی میان شهر تهران و شهرهای اطراف آن وجود دارد. متاسفانه مهاجرت موضوعی است که با خود سلیقه‌ها، فرهنگ‌ها و گویش‌های گوناگون را وارد شهرها می‌کند. امری که بی تردید در فرهنگ شهرها تاثیرگذار است. امروز همه شاهد آسیب‌های ناشی از مهاجرت‌ها هستیم. لذا باید با توجه به مسئولیتی که در مقابل خداوند و شهروندان داریم در جهت رفع این آسیب‌ها تلاش دو چندان کنیم.

او با تاکید بر نقش سایر دستگاه‌های فرهنگی موجود در سطح استان از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، شورای انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد گفت: امروز در شهر تهران برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به ویژه در سال‌های اخیر مبالغ زیادی سرمایه گذاری شده است. البته به طبع این سرمایه گذاری اقدامات ارزشمندی نیز انجام شده است ولی باید به این نکته توجه کرد که شورا و شهرداری به تنهایی نمی‌توانند با آسیب‌های اجتماعی مقابله کنند.

حجت الاسلام ناصحی با اشاره به حضور اتباع بیگانه در شهر تهران تاکید کرد: اتباع بیگانه‌ای که امروز در شهرها و حواشی آن حضور دارند اقتصاد شهر را به چالش می‌اندازند. لذا در مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند هماهنگی سایر شهرستان‌ها و دستگاه‌های ذیربط هستیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حجمه فرهنگی دشمن علیه کشور اشاره کرد و گفت: دشمنان کشور و نظام حجمه نظامی را علیه کشورمان انجام دادند اما کارساز نبود. محاصره اقتصادی نتیجه نداد و فتنه‌های سیاسی اثرگذار نشد، لذا آنان تنها راه باقیمانده را حجمه فرهنگی علیه نظام و کشور دانستند و از هر مسیری برای تحقق اهداف شوم خود اقدام می‌کنند. باید به این نکته توجه داشت که حجمه فرهنگی سخت‌تر از حجمه‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی است، لذا رهبری معظم انقلاب نیز بارها بر این نکته تاکید داشتند که این امر نشان از لزوم حضور پررنگ‌تر ما در این عرصه است.

در ابتدای این جلسه علی اکبر انجمنی شهردار منطقه 15 که میزبانی این جلسه را بر عهده داشت از روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی شهرهای استان تهران به عنوان افسران جنگ فرهنگی یاد کرد و گفت: مقام معظم رهبری از فرهنگ به منزله هوا یاد کردند لذا همه ما که در این هوا تنفس می‌کنیم باید طوری عمل کنیم که مدیون خون شهدا و امام شهدا نباشیم.

او گفت: مسئولیت خطیر و بزرگی بر عهده روسای کمیسیون‌های فرهنگی شوراها قرار گرفته است. بی تردید هر آنچه که در شهرهای اطراف تهران روی می‌دهد در این شهر اثرگذار است. اگر امکاناتی که در مناطق 22 گانه شهر تهران ایجاد شده در شهرهای اطراف نیز ایجاد شود قطعا تاثیر بسزایی در حل بسیاری از معضلات فرهنگی شهر تهران خواهد داشت.

۱۳۹۵/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...