نسخه چاپی

دست رد پوتین بر سینه اردوغان و اوباما

یك روزنامه لبنانی از جزئیات دیدار 'رجب طیب اردوغان' با 'ولادیمیر پوتین' در مسكو و دست رد رییس جمهوری روسیه بر سینه نخست وزیر تركیه پرده برداشت. این روزنامه همچنین جزئیات جالب و فاش نشده ای از دیدار اوباما با پوتین در حاشیه نشست جی 20 در مكزیك منتشر كرده است.

به گزارش ایرنا از بیروت، 'السفیر' با اشاره به سفر 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه به مسكو در 28 تیر ماه گذشته و دیدار وی با رییس جمهوری روسیه برخی از جزییات محرمانه این دیدار را فاش كرد و نوشت: مسوولان تركیه، موضع خود را نسبت به كنار رفتن 'بشار اسد' رییس جمهوری سوریه به اطلاع پوتین رساندند تا نگرانی روسیه از رشد حركت های اصول گرا در منطقه را از بین ببرند.

نخست وزیر تركیه همچنین نسبت به پیمان نظامی میان تركیه و آمریكا به مقامات روسیه اطمینان داد و اردوغان به پوتین در این باره گفت من به شما تأكید می كنم افزایش حركت های افراطی اسلامی در منطقه و همكاری نظامی آمریكا و تركیه تهدیدی علیه امنیت ملی روسیه ایجاد نمی كند؛ اگر شما از نصب پایگاه های جاسوسی و استراق سمع آمریكا در كوه های 'طوروس' تركیه نگران هستید، من به شما اطمینان می دهم كه آمریكایی ها این پایگاه ها را علیه روسیه نصب نكرده اند.

برپایه این گزارش ، اردوغان طی دیدار با پوتین همچنین از آمادگی كشورش برای انتقال سامانه های جاسوسی آمریكا به قطر در مقابل توقف حمایـت روسیه و چین از سوریه خبر داده است.

به نوشته السفیر، پوتین در پاسخ به اظهارات اردوغان گفت: موضع حمایتی روسیه از سوریه صرفا به منظور ایجاد جنجال های سیاسی نیست و روسیه به حمایت خود از سوریه همچنان ادامه می دهد.

پوتین همچنین تاكید كرد كه خطر رشد حركت های تكفیری در منطقه را به منظور حفظ امنیت ملی، منافع استراتژیك، اقتصادی، امنیتی و نظامی روسیه در منطقه جدی گرفته است.

السفیر افزود: اردوغان از مواضع سخت روسیه در قبال سوریه شوكه شد.

در این گزارش هم چنین با اشاره به دیدار و لادیمیر پوتین با 'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا در حاشیه نشست جی 20 در مكزیك در اواخر خرداد امسال آمده است: اوباما در این دیدار به پوتین گفت كه روسیه باید دست از حمایت بشار اسد رییس جمهوری سوریه بردارد زیرا وی جنایت های زیادی را در حق مردم سوریه مرتكب شده است.

پوتین با لحنی تمسخر آمیز به اوباما پاسخ داد كه من شما را نصیحت می كنم به گزارش های وزارت خارجه و سازمان اطلاعات كشورتان گوش ندهید و بیشتر به گزارش های وزارت جنگ كشورتان اطمینان كنید. درست است كه در سوریه اعمال خشونت آمیز و قتل صورت گرفته، ولی اكثر این جنایت ها توسط مزدوران و حركت های تكفیری نفوذی از كشورهای الجزایر، تونس، لیبی، عربستان، افغانستان و پاكستان با حمایت مالی عربستان، قطر و تركیه انجام شده است.

السفیر تأكید كرد در صورتی كه اوباما در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریكا پیروز شود، نسبت به ایجاد تغییراتی در وزارت خارجه و انتخاب جانشینی برای 'هیلاری كلینتون' وزیر خارجه اقدام خواهد كرد و همچنین به برخی جابجایی ها و تغییرات در ساختار سازمان اطلاعاتی آمریكا به منظور ایجاد راه حل مشترك برای رسیدن به توافق با چین و روسیه در مورد حل بحران سوریه دست خواهد زد.

این روزنامه در پایان افزود: هم اكنون بحث هایی راجع به احتمال تشكیل جلسه ای با مشاركت آمریكا، فرانسه و تركیه از یك سو و كشورهای روسیه، چین و ایران از سوی دیگر به منظور ایجاد راهكار نهایی برای بحران سوریه بعد از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریكا در جریان است.

۱۳۹۱/۶/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...