نسخه چاپی

امسال شرایط بارشی كشور خوب است

رئیس مركز ملی پایش و هشدار خشكسالی كشور با ابراز رضایت از سال آبی 94 - 95 و دریافت بارش ها در كشور گفت: هم اكنون 1.5 درصد از شرایط طبیعی بلند مدت یكساله و مورد انتظار عقب هستیم.

به گزارش نما ، شاهرخ فاتح در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه در سال گذشته به طور مستمر بین 15 تا 25 درصد شاهد عقب ماندگی ترسالی بوده‌ایم افزود: امسال به برکت بارش هایی که در ماه های گذشته داشتیم شرایط کلی کشور خوب است اما باز هم در این شرایط خوب، همچنان استان هایی را داریم که وضعیت نامناسبی از نظر بارش داشته اند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بارشی کشور گفت: استان یزد با 44 درصد کاهش بارش، سیستان و بلوچستان 38 درصد کاهش بارش، اصفهان با 27 درصد کاهش بارش و خراسان رضوی با 33 درصدکاهش بارش از جمله استانهایی هستند که از وضع نگران کننده‌ای برخوردارند.

فاتح افزود:‌ در مقابل استان هایی را هم داریم که از شرایط مورد انتظار بارش برخوردار بوده‌اند مثل استان ایلام که 63 درصد بالای نرمال بارش داشته است، کرمانشاه بالای 46 درصد و لرستان بالای 43 درصد نرم طبیعی بارش را تجربه کردند.

وی درباره وضعیت خشکسالی کشور در کوتاه مدت گفت:‌وضع خشکسالی کشور در کوتاه‌مدت به مدد بارشهای خوبی که در یک سال گذشته داشتیم به ویژه در غرب کشور بد نیست اما در نگاه بلند مدت و در بازه زمانی 7 ساله همه استانهای کشور به نحوی از یک خشکسالی بلند مدت رنج می برند.

رئیس مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی کشور با رد نظر برخی کارشناسان که گفته اند ایران در آستانه 30 سال خشکسالی شدید قرار دارد گفت:‌ درباره وضعیت خشکسالی کشور این آمارها هستندکه بیانگر میزان شدت و ضعف خشکسالی هستند و براساس آمارها حداقل در 30 سال گذشته یعنی از سال 65 تا پایان 94 ، ده سال شرایط طبیعی در کشور داشته ایم.

فاتح افزود: در این مدت تنها دو سال خشکسالی خیلی شدید، دو سال خشکسالی شدید، دو سال خشکسالی متوسط و چهار سال خشکسالی ضعیف داشتیم اما در مقابل در همین 30 سال سه سال ترسالی خفیف، چهار سال ترسالی متوسط و سه سال ترسالی شدید داشتیم بنابراین اینکه بخواهیم خشکسالی فرمولیزه کنیم به هیچ وجه درست نیست و نمی توان به صراحت نوع خشکسالی در کشور را قضاوت کرد.

وی در پایان خشکسالی را منتج به رفتار اقلیم دانست و گفت: آن چیزی که در طبیعت اتفاق می افتد در واقع غیرقابل پیش بینی است و دانش صریحی وجود ندارد که بگوییم برای مثال ایران در آستانه خشکسالی شدید 30 ساله قرار گرفته است.

۱۳۹۵/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...