نسخه چاپی

روغن پومیس مصرف خوراكی ندارد

عضو شورای ملی زیتون گفت: در حال حاضر روغن پومیس به عنوان روغن مصرفی به وفور وارد كشور می‌شود در صورتی كه طبق استانداردهای ایران به هیچ وجه این كالا قابلیت مصرف خوراكی ندارد.

به گزارش نما ، نادر جلالت در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: مردم بر اثر عدم آگاهی روغن‌های ارزان قیمت پومیس را گران قیمت می‌خرند و مصرف می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه روغن پومیس از تفاله زیتون و به شکل شیمیایی استحصال می‌شود به مردم توصیه کرد که از روغن بی کیفیت و مضر پومیس که غیرخوراکی است، استفاده نکنند.

عضو شورای ملی زیتون گفت : این روغن دوباره از پسمانده تفاله زیتون براثر بکارگیری حلال‌های جداسازی کننده و با فعل و انفعالات شیمیایی حاصل می‌شود.

وی اظهار داشت : طبق استانداردهای ملی تولید و مصرف روغن بی کیفیت تفاله زیتون تحت عنوان پومیس در ایران ممنوع است اما متاسفانه این محصول به شکل قاچاق و حتی به وسیله برخی واردکنندگان به شکل قانونی وارد کشور می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این جمله که زیتون سال «آور» و «ناآور» دارد، افزود: امسال سال آور زیتون نیست.

جلالت ؛ دلیل افت 60 درصدی میزان تولید زیتون در سال جاری را تغییرات آب و هوایی و سال ناآور دانست و اظهار داشت : خوشبختانه طی دوسال گذشته روند تولید زیتون بر مدار افزایشی و حتی محصول مازاد بر نیاز بود.

وی در ادامه با اعلام اینکه زیتون کنسروی تا دو سال قابل نگهداری و مصرف است، گفت: سرانه مصرف زیتون کنسروی در دنیا 450 گرم و در ایران 600 گرم است اما سرانه مصرف روغن زیتون در جهان 500 گرم و در ایران 200 گرم است.

عضو شورای ملی زیتون با اعلام اینکه میزان مصرف روغن زیتون در ایران بسیار ناچیز است بر ضرورت ترویج فرهنگ مصرف روغن زیتون در کشور تاکید کرد.

وی همچنین با اعلام اینکه واردات زیتون بصورت رسمی به کشور ممنوع است ، افزود : متاسفانه برغم ممنوعیت واردات مردم شاهد جولان زیتون‌های وارداتی و قاچاق در سطح بازار هستند.

جلالت از افزایش تعرفه واردات زیتون کنسروی از 40 به 55 درصد طی سال جاری در کشور خبر داد و اظهارداشت: در حال حاضر تعرفه واردات روغن زیتون 26 درصد است.

وی همچنین تعرفه واردات روغن پالم و روغن زیتون را به ترتیب 4 و 26 درصد اعلام کرد و افزود: براستی آیا این این نوع تعرفه گذاری جای سئوال و تأمل ندارد؟

عضو شورای ملی زیتون با بیان اینکه روغن زیتون یک کالای لوکس نیست بلکه این کالای تضمین کننده سلامت در جامعه است ، بیان داشت : متاسفانه فرهنگ مصرف روغن زیتون در بین افراد جامعه نهادینه نشده است و همچنان بیماری‌های قلبی، عروقی و بیماری سرطان در بین افراد جامعه ایرانی بیداد می‌کند.

۱۳۹۵/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...