نسخه چاپی

ادامه ‎تلاش‎ها برای اعزام ایرانی‎ها به حج

رئیس سازمان حج و زیارت كشور گفت: تلاش ها برای حفظ سهمیه اعزام حجاج ایرانی برای اعمال مناسك حج تمتع وعمره و برقراری دوباره ارتباط با سعودی ها برای حضور حجاج ایرانی در مناسك سال آینده ادامه دارد.

به گزارش نما ، سعید اوحدی چهارشنبه شب درحاشیه آئین تجلیل از آزادگان شهرستان آمل درگفت وگو با ایرنا افزود: با کارشکنی هایی که عربستانی ها پس از حج تمتع پارسال برای زائران درفاجعه منا داشتند، حجاج ایرانی امسال از این سفرمعنوی محروم ماندند، اما یکی از تکالیف کلیدی سازمان حج و زیارت در راستای تلاش برای اقامه حج واجب در سال آینده است.

وی ادامه داد: اکنون جمهوری اسلامی ایران به علت کارشکنی های مقام های سعودی و حفظ امنیت حجاج خود در شرایط قطع رابطه سیاسی با این کشور است وتاکنون توافق خاصی برای اعزام حجاج صورت نگرفته ، اما برای ازسرگیری روابط بین دوکشور وبرخورداری زائران ایرانی از فریضه حج به عنوان یک حق شرعی در تلاش هستیم وامیدواریم که با این تلاش ها شاهد تغییر رفتارمثبت عربستان باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور اضافه کرد: موضوع حج یک مسئله کاملا دینی ومذهبی است و سعودیها حداقل های اخلاق سیاسی در مذاکرات را رعایت نکردند، اما تلاش خودمان را صورت دادیم و جمع بندی بر این شد عربستان اراده سیاسی نداشته است.

سعودی ها به وعده های پرداخت غرامت کشته های منا بی اعتنا هستند

اوحدی، با بیان اینکه مقام های سعودی به وعده هایی که برای پرداخت غرامت حادثه سقوط جرثقیل وفاجعه منا دادند تاکنون پایبند نشدند، افزود: متاسفانه تاکنون دیه و غرامت ناشی ازاین حادثه به هیچ زائری که ازنقاط مختلف دنیا درمناسک حج حضور داشتند، عملی نکردند و امیدواریم پاسخگو بوده و شاهد تغییر رفتار آنان باشیم

وی گفت: حج واجب حق شرعی ما است و همه باید تلاش خود را صورت دهیم تا زمینه اجرایی شدن دوباره حضور زائران ایرانی در مناسک حج باشیم.

برگزاری نخستین کنگره بین المللی شهدای منا

رئیس سازمان حج و زیارت کشور همچنین از برگزاری نخستین کنگره بین المللی شهدای منا با حضور رییس جمهوری ۱۸شهریورماه درتهران خبر دادو گفت: همچنین مراسم بزرگداشت نخستین سالگرد شهدای منا با محوریت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران از اول تا نهم ذی الحجه برگزار خواهد شد.

اوحدی افزود: همچنین به درخواست جمعی از خانواده های شهدای شیعه و سنی منا که درخواست عمومی دیدار با رهبر معظم انقلاب را داشتند ، این دیدار همزمان با سالگرد شهدای این فاجعه انجام خواهد شد.

وی دربخش دیگری به برگزاری مراسم روحبخش دعای عرفه در مصلی مراکز استان ها با محوریت بزرگداشت شهدای منا درنیمه دوم شهریورماه اشاره کرد ویادآورشد: با هماهنگی فرمانداران، شهرداران و شوراهای شهر خواسته شده تا کوچه ها و خیابان هایی درشهرهایی که شهدای این فاجعه دردناک را داشتند، نام گذاری شود و بخشی از موزه شهدا نیز به شهدای منا اختصاص پیدا کند.

۱۳۹۵/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...