نسخه چاپی

انتقاد تند نمایندگان كنگره از اعتراف دولت آمریكا درباره پرداخت 400 میلیون دلاری به ایران

نمایندگان كنگره آمریكا بعد از اعتراف وزارت خارجه این كشور مبنی بر وجود ارتباط بین پرداخت 400 میلیون دلار و آزادی زندانیان آمریكایی از ایران از دولت اوباما مطرح كرده اند.

به گزارش نما به نقل از فارس، منتقدان توافق هسته ای در آمریکا روز جمعه، دولت این کشور را به دروغگویی درباره پرداخت 400 میلیون دلار به ایران متهم کردند. برخی نمایندگان جمهوری خواه کنگره هم گفتند که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پرداخت باج به ایران را تأیید کرده است.

موج جدید انتقادها ساعاتی بعد از آن روانه دولت اوباما شد که جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نوعی ارتباط بین پرداخت این مبلغ به ایران با آزادی زندانیان کشورش از ایران را تأیید کرد.

وی در مصاحبه با شبکه خبری MSNBC گقت دولت آمریکا از پرداخت این پول به عنوان یک اهرم فشار برای آزادی زندانیان آمریکایی و خروج آنها از ایران استفاده کرده است.

پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای اظهارات جان کربی را در حکم اعتراف به درستی ظن نمایندگان کنگره درباره عدم صداقت دولت اوباما دانست.

وی در این بیانیه نوشت: «امروز وزارت خارجه آمریکا ظن طولانی مدت ما - درباره اینکه رئیس جمهور و دولتش از ماه ژانویه درباره ارتباط بین آزادی زندانیان آمریکا در ایران و پرداخت باج به کشور به ما دروغ گفته اند - را تأیید کرد.»

وی همچنین گفت لازم است رئیس جمهور آمریکا به طور کامل درباره «اقداماتش و رویه های خطرناکی» که بنا گذاشته به مردم این کشور توضیحات کامل ارائه بدهد.

مایک پامپئو، نماینده جمهوری خواه و عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت که رئیس جمهور و وزارت خارجه آمریکا کنگره و مردم این کشور را فریب داده است.

«ریچارد بور»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنا هم گفت که اقداماتی نظیر آنچه دولت اوباما انجام داده کشور آمریکا را در معرض خطر قرار می دهد.

بن ساس، نماینده جمهوری خواه مجلس سنا نیز پرداخت این رقم به ایران را مصداق «باج» خواند و گفت که رئیس جمهور آمریکا ارائه توضیحات کامل در این زمینه را به مردم بدهکار است.

پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند که پرداخت 400 میلیون دلار به صورت نقدی به ایران ارتباطی به موضوع تبادل زندانیان ندارد.

ایران و آمریکا 6 ماه قبل همزمان با اجرایی شدن توافق هسته‌ای، بر اساس توافقی مجزا، چندین زندانی را مبادله کردند. به موازات این اقدام، واشنگتن 1.7 میلیارد دلار بابت طلب ایران از این کشور را به تهران پرداخت کرد. در حالی که این رقم مربوط به یک معامله ایران و آمریکا در زمان رژیم پهلوی است، جمهوری‌خواهان کاخ سفید را به پرداخت باج به ایران متهم کرده و مدعی شده‌اند که این پول برای آزادی زندانیان پرداخت شده است.

به دنبال اخباری در زمینه چگونگی پرداخت این پول، واشنگتن روز گذشته بالاخره تایید کرد که 400 میلیون دلار از این مبلغ نقدا و پس از خروج زندانیان آمریکایی از ایران، تسویه شده است.

۱۳۹۵/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...