نسخه چاپی

سخنگوی كمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با نما :

تعهدات ایران به طرف خارجی در قراردادهای نفتی غیر شفاف است /میزان برداشت از چاه های نفتی ایران در هاله ابهام

عکس خبري -تعهدات ايران به طرف خارجي در قراردادهاي نفتي غير شفاف است /ميزان برداشت از چاه هاي نفتي ايران در هاله ابهام

اسداله قره خانی الوستانی گفت : بخشی از این قرارداد ها سرمایه گذاری، استفاده از منابع ارزی و ظرفیت های فناورانه شركت های خارجی را شامل می شود اما در مقابل تعهدات قابل توجه ای از سوی طرف ایرانی وجود دارد كه باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش نما ، طبق برنامه ریزی های انجام شده روز (یکشنبه) وزیر نفت در جلسه غیر علنی مجلس برای توضیح درباره الگوی جدید قرار دادهای نفتی به بهارستان می رود.
پس از تصویب شرایط عمومی، ساختار و الگوی مدل جدید قراردادهای نفتی در جلسه ۱۳ مرداد هیئت دولت، این الگوی جدید در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده شد تا ابتدا در هیئت تطبیق مصوبات پارلمان و سپس در اختیار اعضا کمیسیون انرژی مجلس قرار گیرد تا آنها گزارشی را در این‌باره تهیه و در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار دهند،با اوج گرفتن انتقادات از الگوهای جدید نفتی که آخرین مورد آن از سوی محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز در جلسه روز چهارشنبه ۲۷ مرداد در صحن علنی مجلس رخ داد، بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از برگزاری جلسه غیر علنی مجلس در روز یکشنبه ۳۱ مرداد خبر داده است.
اسداله قره خانی الوستانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما درباره جلسه غیر علنی نمایندگان خانه ملت در روز یکشنبه با وزیر نفت و معاونین او درباره موضوع قراردادهای نفتی گفت: اهمیت خاص این قرارداد ها موجب حساس شدن مجلس بر روی آنها شده است، این امر به خاطر اصل قرارداد ها نیست، بلکه نوع ساختار آنها سبب ایجاد این حساسیت شده است.
نماینده مردم علی آباد کتول بر نقش مجلس در این موضوع تاکید کرد : ورود مجلس به این مسئله کاری درست است چرا که یکی از وظایف نمایندگان،ایفای درست نقش نظارتی در همه امورات کشور است.
الوستانی قرارداد های فعلی را مبنایی برای سایر قرار داد های آتی دانست و عنوان داشت: گرچه بخشی از این قرارداد ها سرمایه گذاری، استفاده از منابع ارزی و ظرفیت های فناورانه شرکت های خارجی را شامل می شود اما در مقابل تعهدات قابل توجه ای از سوی طرف ایرانی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد : به علاوه بحث اکتشاف و بهره برداری نیز در آنها مطرح است، آیا عملیات در میادین مشترک انجام می گیرد یا فقط مناطق مرکزی را شامل می شود و یا چاه هایی را که اکتشاف در آنها بسیار سخت نیز دربر می گیرد یا خیر؟ که باید مشخص شود ایران و شرکت های خارجی چه تعهداتی را بر عهده خواهند گرفت.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس موضوع برداشت های صیانتی را هم از دیگر موضوعات برشمرد و افزود: در کنار این موارد باید مشخص شود که درصد برداشت از چاه ها از سوی این شرکت ها نیز چه میزان است. آیا میزان برداشت در حدود 23 درصد کنونی است یا 40 درصد در نظر گرفته شده و یا 63 درصد نروژ است؟
قره خانی الوستانی بحث انتقال فناوری به کشورمان، استفاده از تکنولوژی روز در میادین و هزینه های این شرکت ها را نیز از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری در بحث این قراردادها بیان کرد.
نماینده مردم علی آباد کتول در پایان ابراز داشت: ما ضمن داشتن رویکرد استفاده از منابع خارجی بایستی مراقبت های کافی را داشته باشیم تا حاکمیت ملی، قوانین بالادستی و نیز منویات مقام معظم رهبری تحت شعاع قرار نگیرد.

۱۳۹۵/۵/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...