نسخه چاپی

قاچاق، اشتغال و زندگی كشاورزان را تعطیل می‌كند

مدیركل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد كشاورزی گفت: همواره داد می زنیم واردات و قاچاق میوه، اشتغال و زندگی كشاورزان را تعطیل می كند.

به گزارش نما ، ابولقاسم حسن پور در جلسه خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به اینکه ورود آفات و بیماری ها بزرگترین معضل واردات و قاچاق میوه است، افزود: در سال های اخیر به علت واردات مرکبات شاهد ورود آفتی با نام مگس آفریقایی به باغات انجیر آبی کشور بودیم و متاسفانه این آفت در سالهای 91 تا 92 حدود 20 درصد محصول انجیر کشور را متوقف کرد.

وی گفت: این آفت با پرتقال مصری وارداتی در سال 88 از منطقه داراب وارد شد و باغات انجیر آبی کشور را آلوده کرد.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیم گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: مگس آفریقایی میوه انجیر را ترشیده می کند و سبب از بین رفتن محصول می شود.

حسن پور تصریح کرد: ویروس دیگری نیز با قاچاق قلم انجیر وارد شد و باغات منطقه خفر را در استان فارس آلوده کرد به طوری که ناچار شدیم در سال 93 چند نهالستان را در این منطقه امحا کنیم.

وی گفت: گرچه این بیماری مدیریت و کنترل شده است اما هیچ وقت از بین نخواهد رفت و باغات انجیر آبی را تهدید می کند.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: قاچاق میوه سبب شد 12 هزار هکتار از باغات لیموترش کشور به علت آلودگی به بیماری جاروک از بین برود و تمام افرادی که معشیت و زندگی آنها به این باغات وابسته بود اشتغال و معشیت خود را از دست دادند.

حسن پور گفت: در سال 84 وسعت باغات لیمو ترش در کشور 42 هزار هکتار و میزان تولید 620 هزار تن بود اما امروز وسعت باغات 30 هزار هکتار و میزان تولید نیز به 480 هزار تن کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: اگر داد می زنیم و می گوییم قاچاق، به این معنی است که نمی خواهیم اشتغال و زندگی تعطیل شود.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیر و نیم گرمسیر افزود: نمی توانم نسبت به افرادی که در شرایط سخت محصول تولید می کنند و نیاز غذای مرا در تهران و کلانی شهر ها تامین می کنند بی تفاوت باشم و با واردات قاچاق جیب خارجی و قاچاقچیان را پرکنم.

۱۳۹۵/۵/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...