نسخه چاپی

محمد بنا: كاش پرسپولیس هم یك قلعه‌نویی داشت

من خیلی دوست داشتم پرسپولیس هم یك قلعه‌نویی داشت. البته هیچ كس به اندازه پروین در فوتبال افتخار ندارد و كلا لنگه پروین نداریم اما قلعه‌نویی هم در این سال‌ها خیلی خوب كار كرده.

اسطوره‌ای مثل محمد بنا آنقدر محبوب است که در آستانه دربی با او از دریچه‌ای کاملاً فوتبالی وارد بحث شویم. فکر می‌کنید بهترین مربی حال حاضر کشتی جهان علاقه‌ای به فوتبال دارد؟ آیا او هم مثل سایر قهرمانان رشته‌های دیگر فوتبال را با چشمی تنگ و با کینه نگاه می‌کند؟ اصلاً علاقه‌ای به یکی از دو قطب تهرانی دارد؟ سوالات شما را خود بنا در گفت و گویی اختصاصی با ایران ورزشی پاسخ می‌دهد. این البته تنها بخشی از گفت و گوی ویژه ایران ورزشی با محمد بنا است. قسمت اصلی آن که درمورد کشتی و اتفاقات المپیک است در روزهای آینده منتشر می‌شود.


فردا دربی است و شما یکی از پرسپولیسی‌های 2 آتشه هستید که همیشه پیروزی تیمتان در این بازی برای‌تان مهم بوده. می‌دانیم که فوتبال را خیلی خوب پیگیری می‌کنید و از وضعیت تیم‌ها هم به خوبی اطلاع دارید فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟
خب پرسپولیس الان نسبت به نتایجی که در چند بازی گذشته گرفته شاید دربی متفاوتی را تجربه کند. به نظر من کلا این دربی با دربی‌های دیگر متفاوت است چون پرسپولیس تنها راه و آخرین راه برای برگشت به روزهای خوب را پیش رو دارد و باید انتحاری بازی کند. این تیم اگر ببازد خیلی چیزها را از دست می‌دهد. پس مطمئن باشید پرسپولیسی‌ها در این بازی با جان و دل بازی می‌کنند و شانس زیادی برای پیروزی دارند. من فکر می‌کنم این بازی 2 حالت دارد. یا پرسپولیس می‌برد یا بازی مساوی می‌شود اما شانس استقلال برای برد کاملاً صفر است.
انگار شما خیلی خوش بین هستید که فکر می‌کنید استقلال شانسی برای رسیدن به پیروزی ندارد.
نه تنها به خوشبینی من نیست. در این بازی می‌بینید پرسپولیس یا می‌برد یا در نهایت مساوی می‌کند اما استقلال به هیچ وجه شانس پیروزی ندارد. البته اگر پرسپولیس آن پرسپولیس باغیرت باشد و بازیکنانش کمی، تنها کمی به پیراهن این تیم و رنگ قرمزش تعصب داشته باشند و به پوشیدن آن افتخار کنند. آنوقت است که می‌بینید پرسپولیس در دربی پیروز می‌شود.


برای این بازی به ورزشگاه نمی‌روید؟
من از زمانی که کشتی تمام شد دوست ندارم به جز روی تردمیل و پارک محله‌مان جایی بروم.


چرا دوست ندارید به ورزشگاه بروید؟
دوست دارم اما به خاطر مردم نمی‌روم. من اگر به ورزشگاه می‌رفتم در جایگاه هواداران می‌نشستم و به VIP نمی‌رفتم.


شعار هم می‌دهید؟
شعار نه، اصلا.


یعنی نمی‌خواهید تیمتان را تشویق کنید؟!
من بیشتر ترجیح می‌دهم بازی را نگاه کنم. من تا به حال ورزشگاه نرفتم اما فکر می‌کنم دیدن بازی از نزدیک و در کنار مردم لذت خاصی دارد اما تشویق مال جوانی است و من الان شرایط آن روزها را ندارم که تشویق کنم.


پس ادعا می‌کنید پیر شده‌اید؟!
(با خنده) پیر نیستم اما جوان هم نیستم که بروم و تشویق کنم. اینها کارهای دوران جوانی است. به هر حال من دوست دارم راحت‌تر و بدون استرس بازی را با دقت نگاه کنم.


اگر که محمد بنای الان نبودید و مردم شما را نمی‌شناختند، آن وقت می‌رفتید ورزشگاه؟
بله آن موقع راحت می‌رفتم و لذت می‌بردم. آن موقع نه تنها برای دربی بلکه برای همه بازی‌های پرسپولیس به ورزشگاه می‌رفتم اما الان چون دوست ندارم جایگاه ویژه بروم و علاقه زیادی دارم که کنار مردم باشم نمی‌توانم به ورزشگاه بروم چون اینطور هم مردم اذیت می‌شوند و هم من، آنوقت نمی‌توانیم بازی را خوب ببنیم!

بعد از المپیک حمید سوریان یک بار به اردوی استقلال رفت و با این
کارش به آبی‌پوشان روحیه داد. شما نمی‌خواهید قبل از دربی به اردوی پرسپولیس بروید؟
نه، چون فکر می‌کنم استرسشان زیاد می‌شود. ترجیح می‌دهم به اردوی پرسپولیس نروم تا آرامش‌شان را برای بازی از دست ندهند.


اگر آنجا بودید دوست داشتید با کدام بازیکن صحبت کنید؟
من همه پرسپولیسی‌ها را دوست دارم و برای‌شان احترام زیادی قایل هستم اما در پرسپولیس تنها یک نفر را می‌شناسم. این یک نفر هم برایم همه چیز است و آن هم کسی نیست جز علی آقا، علی آقای پروین. من از جوانی‌ام سلطان علی پروین را از ته قلبم دوست داشتم و همچنان آن علاقه را به ایشان دارم. پروین الگوی من و سلطان ایران است.


گفتید علی آقا، فکر کردیم منظورتان علی کریمی است. ظاهرا به این بازیکن هم علاقه زیادی دارید.
علی کریمی هم جزو بهترین‌های فوتبال ایران است. من علاقه زیادی به بازی و شخصیت کریمی دارم و خوشبختانه می‌بینیم که علی کریمی به لحاظ شخصیتی روز به روز هم کامل‌تر می‌شود. او دارد به لحاظ شخصیتی بزرگ می‌شود اما باید تلاشش را ادامه بدهد تا بزرگ‌تر، بزرگتر و بزرگتر شود. او باید بعد از فوتبالش چهره ماندگاری شود. فوتبال و دوران قهرمانی می‌گذرد و فوتبالیست‌های ما باید سعی کنند به لحاظ شخصیتی به شکلی باشند که مثل علی پروین، علی دایی، حسین کلانی و کریم باقری بعد از فوتبالشان نمیرند و از یاد نروند. دیگر همه می‌دانیم ورزشکاران دوبار می‌میرند. یک بار وقتی که دوران قهرمانی شان تمام می‌شود و یک بار هم بعد از آن است. همه ورزشکاران ما باید به صورتی رفتار کنند که بعد از زمان قهرمانی‌شان برای مردم زنده باشند، برای همیشه. شاید یکسری بگویند محمد بنا مدام دارد در مورد فوتبال صحبت می‌کند و از آن ایراد می‌گیرد اما باور کنید من خودم عاشق فوتبالم و فوتبالیست‌ها را دوست دارم. قبلا فوتبالیست بودم و اگر از مجید جلالی، وحید قلیچ و... بپرسید متوجه می‌شوید که من چقدر به فوتبال علاقه دارم.
بله اتفاقا هم مجید جلالی و هم علی پروین بعد از المپیک در مورد زمانی که هم محله‌ای بودید و با هم فوتبال بازی می‌کردید صحبت کرده بودند.
آن روزها خیلی خوب بود. اتفاقا بازی‌ام هم خوب بود و اجازه نمی‌دادم هیچ توپی وارد دروازه‌ام شود.


دوست داشتید این دربی را در کنار همان هم محله‌ای‌های قدیمی مثل علی پروین، مجید جلالی، وحید قلیچ و... تماشا می‌کردید؟
نه، اصلا. دارید برای من نقشه می‌کشید. نکند برنامه‌ای دارید!
نه اینطور نیست، تنها می‌خواستیم بدانیم دوست داشتید در این شرایط بازی را تماشا کنید تا یادی از گذشته‌ها شود.
نه، دوست ندارم چون من اگر در این جمع قرار بگیرم تنها می‌خواهم از گذشته صحبت کنم، از وقتی که هم محله‌ای بودیم. صحبت کردن در مورد آن زمان خیلی لذتبخش است. پس دوست ندارم در این جمع دربی را ببینم، دوست دارم بدون حرف و با آرامش بازی را ببینم.


یعنی صحبت کردن از گذشته را به دیدن دربی ترجیح می‌دهید؟
دیدن دوستانم را به همه چیز ترجیح می‌دهم اما اگر دربی را بخواهیم با هم ببینیم نمی‌شود چون مثلا مجید جلالی که مثل کامپیوتر می‌ماند می‌خواهد 90 دقیقه چشمش به تلویزیون باشد و هیچ کدام از لحظات بازی را از دست ندهد. من هم دوست دارم از گذشته صحبت کنم که اینطوری نمی‌شود. کلا نمی‌چسبد با فوتبالی‌ها نشست و بازی فوتبال دید!
تا جایی که می‌دانیم شما خیلی هم اهل کری خوانی هستید و همیشه برای دربی با برادرتان کل کل می‌کنید...
اتفاقا الان هم همینطور است. البته برادرم ترسیده و انگار فکر می‌کند استقلال نمی‌تواند ببرد. او قابلیت‌های استقلال را می‌داند و خبر دارد که خسرو حیدری نمی‌تواند بازی کند اما فکر می‌کند چون وضعیت پرسپولیس مناسب نیست، تیم ما انگیزه بیشتری برای پیروزی دارد و سعی می‌کند ببرد. با این تفاسیر کار برای استقلال خیلی سخت خواهد شد. من هم احترام خاصی برای استقلالی‌ها قایلم اما فکر می‌کنم پرسپولیس می‌برد.


الان نمی‌خواهید برای همه استقلالی‌ها کری بخوانید؟
تنها می‌گویم که من دوره 6 تایی‌ها بودم و هیچ وقت آن 6 تا را فراموش نمی‌کنم.


پس می‌خواهید به استقلالی‌ها بگویید 6 تایی ها...
(می‌خندد) من البته استقلالی‌ها را دوست دارم، مخصوصا امیر قلعه نویی. من خیلی دوست داشتم پرسپولیس هم یک قلعه‌نویی داشت. البته هیچ کس به اندازه پروین در فوتبال افتخار ندارد و کلا لنگه پروین نداریم اما قلعه‌نویی هم در این سال‌ها خیلی خوب کار کرده.
خیلی‌ها فکر می‌کنند قلعه‌نویی از پروین الگو می‌گیرد و می‌خواهد مثل او باشد.
قلعه‌نویی باید سال‌ها بدود تا مثل علی پروین شود. من تنها به خاطر پروین طرفدار پرسپولیس هستم و اگر به خاطر او نبود تیم ژوزه را دوست نداشتم. به هر حال من مثل همیشه با تعصب جلوی تلویزیون می‌نشینم و بازی را نگاه می‌کنم و دعا می‌کنم استقلال ببازد.

۱۳۹۱/۶/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...