نسخه چاپی

ظریف: سیاست ایران تقویت روابط مستحكم خود با آمریكای لاتین است

به گزارش نما - ایرنا نوشت:وزیرامورخارجه روز یکشنبه در آغاز سفر خود به 6 کشور آمریکای مرکزی و جنوبی، سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران را تقویت روابط مستحکم خود با کشورهای آمریکای لاتین در زمینه های سیاسی و اقتصادی اعلام کرد.

محمد جواد ظریف که پیش از ورود به کوبا، با خبرنگاران ایرانی همراه هیات در داخل هواپیما صحبت می کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران روابط مستحکم و دیرینه ای با قاره آمریکا و کشورهای آمریکای لاتین داشته و مصمم است روابط و حضور سیاسی و اقتصادی خود را در این منطقه مهم جهان تقویت کند.

وی با اشاره به حضور 60 تن از مسئولان و مدیران بخش خصوصی و 20 تن از مدیران بخش های اقتصادی دولتی در ترکیب هیات همراه خود تصریح کرد: ترکیب هیات نشانگر اهمیتی است که هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با آمریکای لاتین قایل است.
ظریف گفت: بخشهای خصوصی و دولتی ایران در سالهای گذشته، پروژه های مختلفی را در کشورهای آمریکای لاتین اجرا کرده اند و علاوه بر آن، جمهوری اسلامی ایران با قریب به اتفاق کشورهای این منطقه روابط سیاسی دارد.
وی خاطرنشان کرد: میزان سفارتخانه های ایران در آمریکای لاتین حتی نسبت به کشورهای آسیایی بیشتر است.


ایران در 11 کشور از 20 کشور آمریکای لاتین سفارتخانه فعال دارد.
ظریف ابراز امیدواری کرد که با انجام این سفر، روابط خوب سیاسی و ارتباطات اقتصادی موجود میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین تقویت و زمینه همکاری و مناسبات گسترده تر بخشهای خصوصی دو طرف فراهم شود.
وزیر امورخارجه یادآور شد که دولت یازدهم تاکنون سه بار برنامه سفر او و هیات همراهش را به آمریکای لاتین برنامه ریزی کرده بود اما هر بار به دلیل تحولات منطقه خاورمیانه یا کشورهای آمریکای لاتین این سفر به تعویق افتاد.
ظریف از اینکه بالاخره موفق شده است بازدید از 6 کشور این منطقه را آغاز کند، ابراز خرسندی کرد.

** در کنار دولت و ملت کوبا هستیم
وزیر امورخارجه در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت کوبا است.
ظریف گفت: کوبایی ها بیش از پنج دهه فشارها و تحریم های ظالمانه آمریکا را تحمل کرده اند و با وجود سفر رئیس جمهوری این کشور به هاوانا، این تحریم ها اگر چه اندکی کمتر شده اما همچنان ادامه دارد.
وی تاکید کرد: از آنجا که مقابله با استکبار شاخصه انقلاب اسلامی ما است و جمهوری اسلامی ایران بیش از سه دهه تحت تحریم های آمریکا قرار داشته است، ما فشارهای وارده به کوبا را درک می کنیم و در کنار ملت و دولت آن می مانیم.
ظریف، همکاری ایران و کوبا را در زمینه بیوتکنولوژی و سایر زمینه های علمی و دارویی، خوب توصیف کرد و گفت که مایلیم همکاری در زمینه های مختلف فنی و مهندسی بخش خصوصی ایران با این کشور گسترش یابد.
وی گفت: در زمینه سیاسی نیز در آستانه برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ونزوئلا در ماه آینده، هماهنگی خوبی میان ایران و کوبا برای برگزاری موفق این اجلاس وجود دارد.
وی یادآور شد که ایران در اجلاس جزیره مارگاریتا در ماه سپتامبر، ریاست جنبش عدم تعهد را به دولت ونزوئلا تحویل خواهد داد.
ظریف که در راس هیاتی 120 نفره به آمریکای لاتین سفر کرده است، با پروازی 16 ساعته، عصر یکشنبه به وقت محلی - شامگاه به وقت تهران - وارد هاوانا پایتخت کوبا شد.
او دوشنبه پس از دیدار با مقامات بلندپایه کوبا و شرکت در همایش اقتصادی مشترک، به نیکاراگوئه، دیگر کشور آمریکای مرکزی خواهد رفت.
ظریف پس از آن از چهار کشور اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا در آمریکای جنوبی دیدن می کند.این نخستین سفر او به آمریکای لاتین در مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است.

۱۳۹۵/۶/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...