نسخه چاپی

تعطیلی 2 روزه برای پایان هفته

سلطانی فر می‌گوید: طرح تعطیل رسمی پنجشنبه یا شنبه از سوی دولت دنبال می‌شود.

به گزارش نما به نقل از اعتماد: سلطاني فر مي‌گويد: طرح تعطيل رسمي پنجشنبه يا شنبه از سوي دولت دنبال مي‌شود.

پس از يك سال مسعود سلطاني‌فر باز هم با خبرنگاران سر يك ميز نشست تا در مورد سازمان تحت‌مديريتش به سوالات ناتمام خبرنگاران در مورد سه حوزه ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري پاسخ دهد. رييس سازمان ميراث فرهنگي در ابتدا به ارايه گزارش عملكرد اين سازمان در سه سال گذشته پرداخت و بعد از ارايه آمار و گزارش‌ها پاسخگوي سوالات خبرنگاران درمورد مسائل مبتلا به ميراث فرهنگي كشور بود.

سوالات خبرنگاران هركدام چالش و موضوعي را مطرح مي‌كرد كه نياز به بررسي و تحليل داشت، اما در ميان اين تحليل‌ها سلطاني‌فر خبر‌هايي هم براي خبرنگاران داشت از جمله اينكه با ثبت ملي «سوگواري و راه پيمايي اربعين»، مقدمه ثبت جهاني اين آيين فراهم شده است.

سلطاني‌فر در سخنانش به بازگرداندن بزرگ‌ترين محموله اشياي تاريخي به كشور اشاره كرد و در خصوص موانع بازگرداندن الواح هخامنشي از دانشگاه شيكاگو گفت: «با پيگيري حقوقي در سه سال گذشته در سه دادگاه بين‌المللي مختلف، ادعاي دخالت ايران در حادثه تروريستي ١٩٩٦ در بيت‌المقدس رد شد، حادثه تروريستي ١٩٩٦ همان حادثه‌اي است كه بر اساس آن ايران ملزم به پرداخت غرامت به بازماندگان حادثه شده بود و به همين بهانه هم الواح هخامنشي توقيف شده بودند، اما در آخرين دادگاه در ٢٩ تيرماه ١٣٩٥ حكم صادره دادگاه با اين مضمون كه «اين الواح قابل فروش نيست و جنبه فرهنگي دارد و چون ادعاي ترور رد شده الواح بايد به ايران برگردد» به نفع ما صادر شد.

اگر دادگاه تجديدنظر خللي ايجاد نكند، بزرگ‌ترين گنجينه ميراث فرهنگي كشور پس از سال‌ها به ايران بازخواهد گشت. ايران تاكنون اقدامات و بررسي‌هاي اوليه را براي بازگرداندن اين آثار انجام داده است، همچنين مركز شرق‌شناسي شيكاگو نيز در اين زمينه ايران را كمك مي‌كند.» سلطاني‌فر همچنين در حوزه گردشگري اعلام كرد: «با سه كشور گرجستان، ارمنستان و آذربايجان در زمينه لغو رواديد به نتيجه رسيده‌ايم هر چند كه در مورد آذربايجان اين لغو رواديد به صورت يكطرفه انجام شده است و آذربايجان تنها براي گردشگران ايراني تسهيلات صدور ويزاي فرودگاهي را در نظر گرفته است.

مذاكراتي هم براي لغو رواديد با روسيه انجام شده است و در‌حال حاضر تنها ويزاي سياسي و كاري با اين كشور لغو شده است.» تخريب بناها و آثار واجد ارزش و عملكرد ميراث‌فرهنگي در زمينه حفاظت از اين آثار سوال غالب خبرنگاران حاضر در جلسه بود، كه مسعود سلطاني‌فر و محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي به آنها پاسخ دادند. خبر واگذاري عمارت مسعوديه، آسيب به كنگره‌هاي قلعه فلك الافلاك لرستان، تخريب قصر توران در تهران و بسياري موارد ديگر موضوع پرسش خبرنگاران بود.

سلطاني‌فر در خصوص وضعيت عمارت مسعوديه گفت: «واگذاري ۵۹ساله يك عمارت به بخش خصوصي خارج از عرف بوده است. اين واگذاري در مراجع قضايي در حال رسيدگي است ما بيشترين مدت زمان بهره‌برداري و واگذاري به بخش خصوصي را در بناهاي مهم ۲۵ سال مشخص كرديم، اما بهره‌برداري ۵۹ ساله از اين بنا اصلا سابقه نداشته است. فعلا فسخ قرارداد صورت گرفته است تا ببينيم بعد از مرمت آن، چه كاربري‌اي براي آن تعريف خواهد شد.»

در مورد تخريب قصر توران در تهران توسط كميته امداد، سلطاني‌فر از تشكيل جلسه‌اي براي تهيه ليست بناهاي واجد ارزش كه در اختيار بنيادمستضعفان و كميته امداد و ستاد اجرايي فرمان امام(ره) است خبر داد و گفت: «مي‌خواهيم جلسه‌اي با وزير راه و شهرسازي و شهرداري داشته باشيم تا اتفاقات خاصي مانند تخريب بناهايي كه داراي ارزش معماري هستند، رخ ندهد. در اين جلسه قرار است آمار همه بناهاي در اختيار بنيادمستضعفان، كميته امداد و ستاد اجرايي فرمان امام(ره) نيز در اختيارمان قرار گيرد تا از تخريب بناهاي ارزشمند جلوگيري كنيم.»

همچنين محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان در مورد عملكرد ضعيف اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران گفت: «ميراث تهران بايد فرآيند ثبت را جدي بگيرد، به مدير ميراث فرهنگي استان تهران تذكر هم داده‌ايم كه روند ثبت در اين استان ضعيف است و بايد پرونده‌هاي ثبتي را ارايه دهند.» اما علاوه بر ميراث فرهنگي موضوع محيط زيست هم در جلسه مطرح شد، سلطاني فر در خصوص توافق اخير ميراث فرهنگي با سازمان محيط زيست در خصوص مناطق حفاظت شده و سهم آشوراده در اين تفاهمنامه گفت: «ما بحث‌هاي عملياتي و جدي را با مجموعه سازمان محيط زيست و معاونين‌شان داشتيم، مناطق حفاظت‌شده مصداق «نه خود خورم نه كس دهم» نيستند، بخشي از حفظ و حراست از اين اماكن حفاظت شده بر مي‌گردد به استفاده و مديريت صحيح از آنها، اگر ما اطراف يك جنگل را حفاظ بكشيم و بگوييم كسي رفت و آمد نكند، به خودي خود تخريب مي‌شود، اما اگر خوب بهره‌برداري كنيم و اجازه دهيم گردشگران در چارچوب قوانين و مقرراتي كه محيط زيست دارد، از آنها استفاده كنند، مي‌توانيم تاثير آن را بر گردشگري كشور هم ببينيم.

در مورد آشوراده هم در چارچوب تفاهمي كه ما انجام داديم در حال حاضر طرح‌هاي اجرايي و عملياتي آن با تاييد محيط زيست آماده شده و در ماه‌هاي آينده وارد مرحله اجرايي خواهد شد.» طي چند روز گذشته خبر ديدار رييس سازمان ميراث فرهنگي با توليت جديد آستان قدس يكي از مهم‌ترين اخبار حوزه ميراث فرهنگي بود، سلطاني‌فر در خصوص اين ديدار و همچنين طرح موضوع تخريب بافت تاريخي مشهد با توليت آستان قدس گفت: «موضوع بافت تاريخي مشهد يكي از موضوعاتي بود كه آقاي رييسي به آن اشاره كردند، يكي از اعتراضاتي كه داشتند در مورد بناهاي مرتفعي بود كه اطراف حرم ساخته شده است و چشم‌انداز حرم رضوي را از بين برده و عرصه و حريم حرم امام رضا(ع) است. ما راهكارهاي قانوني در مورد حل اين مساله ارايه داديم، آقاي رييسي هم از ما خواستند كه يك بررسي دقيق حقوقي انجام دهيم و طي يك تا دو ماه آينده مجددا يك جلسه مشترك داشته باشيم، آقاي رييسي نسبت به اين مساله معترض بودند كه چرا مسوولان استان و شهرداري مشهد اجازه داده‌اند طي سال‌هاي گذشته بافت تاريخي اطراف حرم تخريب و بلندمرتبه‌سازي‌ها انجام و ديد بصري حرم امام رضا (ع) گرفته شود.»

پاسخ سلطاني‌فر به موضوع ساماندهي تعطيلات اين بود: «در كشور ما جمعه تعطيل است و به نوعي پنجشنبه‌ها نيز نيمه تعطيل محسوب مي‌شود و اين در حالي است كه در اكثر كشورهاي دنيا شنبه و يكشنبه تعطيل است و به نوعي ارتباطات بين‌المللي ما با دنيا ٤ روز دچار اختلال مي‌شود. طرح تعطيلي شنبه به جاي چهارشنبه در يكي از كميسيون‌هاي دولت در حال بررسي است تا نظر همه نهادها و سازمان‌ها درباره آن گرفته شود و پس از آن در كميسيون داخلي دولت و در نهايت در دستور كار دولت قرار گيرد.»

۱۳۹۵/۶/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...