نسخه چاپی

هزینه های یك تسخیر

محمد صادق كوشكی

1- فرض کنيم حادثه حمله به سفارت انگلستان اتفاق نيافتاده بود! در اين حالت سفير انگليس در مدت مشخص شده مجبور به ترک ايران مي شد و اين يعني يک امتياز مثبت به نفع جمهوري اسلامي! از آن طرف بيش از يک سال است که ما سفيري در انگلستان نداريم لذا امکان مقابله به مثل براي طرف انگليسي وجود نداشت! در چنين وضعيتي ابتکار عمل دست ما بود و ما مي توانستيم با تهديد طرف انگليسي ، او را وادار به دادن امتياز کنيم و البته در صورت مقاومت انگلستان، امکان کاهش بيشتر سطح روابط و قطع مرحله اي روابط (ابتدا روابط اقتصادي و بعدا روابط سياسي) براي جمهوري اسلامي وجود داشت. در هر حال ابتکار عمل دست ما بود!

2- بعيد است در اين دنيا آدم عاقلي پيدا شود و سياستمداران انگليسي را مصداق کامل حيله گري نداند! انگليسي ها سالهاي سال و بلکه چندين قرن است که نان مکرشان را مي خورند و در اين عرصه تقريبا رقيبي ندارند! البته خدا و پيغمبر و عقل حکم مي کنندهنگام در افتادن با اين جرثومه فريب و خدعه بايستي حداکثر عقلانيت و حسابگري را بکار برد تا نتيجه، ريختن آب به آسياب ملکه اليزابت نباشد! اين جماعت استاد بردن بازيهاي باخته اند و بسيار خوش به حالشان مي شود اگر رقيب بدون محاسبه و احساسي دست به حمله بزند!

3- ورود به سفارت انگليس بيش از هر کس ديگر موجبات خوشحالي و سرور روباهان قصر باکينگهام را فراهم آورد! چرا که انگليسي ها در بازي با ايران تا دقيقه 89 يک بر صفر عقب بودند! (به همان دليلي که در بند1 توضيح داده شد!) ورود دانشجويان خشمگين به سفارت انگليس و انجام برخي حرکات عجيب از سوي اين عزيزان باعث شد تا نيش وزير خارجه بريتانيا تا بناگوش باز شود و در همان دقيقه آخر بازي 2 گل به دروازه جمهوري اسلامي زده و نتيجه مسابقه را به نفع خود عوض کند! چرا؟ چون هم بهانه اي براي فراخواندن تيم ديپلماتيک انگليس از تهران پيدا کرد و هم فرصتي براي اخراج اعضاي سفارت ايران در لندن بدست آورد (آن هم ظرف 48 ساعت) و کيست که نداند در عرف ديپلماسي اين فراخواندن و آن اخراج 2 امتياز مثبت به نفع انگليس محسوب مي شود؟

4- نمي دانيم اگر بپرسيم دستاورد تسخير چند ساعته سفارت انگليس براي جمهوري اسلامي چه بود، دوستان تسخير کننده چه پاسخي خواهند داشت اما مي دانيم که اگر اين حرکت انجام نشده بود آن وقت سکان حوادث در دست جمهوري اسلامي باقي مي ماند و اين نظام ما بود که ابتکار عمل در حرکات و تصميمات بعدي را در اختيار داشت و لازم هم نبود که وزير خارجه ما در اجلاس بن مجبور به دادن تعهد شود که حادثه سفارت ديگر تکرار نخواهد شد!

5- اگر يکي پيدا شود و بپرسد که مگر ديپلماتها و سفارت انگليس و اموال و اسناد آن در پناه جمهوري اسلامي و نظام ديني نبوده اند که به آنها تعرض شده و اين تسخير در واقع شکستن حرمت پناه دهنده بوده است، دوستان چه پاسخي خواهند داد؟ لطفا به ماجراي لانه جاسوسي اشاره نفرمائيد که هيچ ربطي به قضيه سفارت انگليس نداشته و ندارد!

6- اين حرکت نه از نظر عقلاني مفيد بود و نه از نظر قانوني مجاز! و نمي دانيم دوستان عزيز اين فتواي حضرت امام و رهبر انقلاب را شنيده اند که رعايت مقررات نظام جمهوري اسلامي واجب و تخلف از آن حرام است و موجب ضمان نيز مي گردد!!

7- به هر حال اگر بنا باشد روزي با دولت استکباري انگليس تسويه حساب کنيم اين اتفاق نه در تهران که در خليج فارس رخ خواهد داد! هدف تهاجم و خشم انقلابي ما ناوهاي متجاوز انگليسي خواهد بود و پايگاه هاي تفنگداران ملکه در افغانستان و ...! شان ما و ملت ما بسيار بالاتر از آن است که چند ديپلمات و سفارت خانه آنها در تهران هدف تهاجم ما قرار بگيرد!

۱۳۹۰/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...