نسخه چاپی

اتاق فكر چهارجانبه در دمشق

رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: پایگاه نوژه بر اساس ممنوعیت قانون اساسی به هیچ عنوان در اختیار روسیه قرار نگرفته است.

به گزارش نما به نقل از مهر، در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس، علاءالدین بروجردی در جمع خبرنگاران در خصوص استفاده روسیه از پایگاه نوژه گفت: این تصمیم بر اساس منافع ملی اتخاذ شد.

وی افزود: آمریکا، دشمن اول‌مان و جمهوری اسلامی در معادلات منطقه به خصوص تحولات سوریه با تشویق روس ها مواجه بود، با تشویقاتی که انجام شد، کار مشترکی انجام دادیم که جنبه سیاسی هم داشت.

نماینده مردم بروجرد ادامه داد: روسیه و چین به عنوان دو عنصر اصلی شورای امنیت برای اولین بار در تحولات منطقه در کنار جمهوری اسلامی قرار گرفتند و از حق وتوی خود استفاده کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: در این راه روسیه و چین چندین هواپیمای خود را از دست دادند.

بروجردی حمایت از محور مقاومت را جزء سیاست های اصلی جمهوری اسلامی خواند و گفت: اتاق مشترک عملیاتی ما از یکسال قبل در دمشق و بغداد فعال است و یک تصمیم چهار جانبه بین ایران، سوریه، روسیه و عراق اتخاذ شد که اگر صورت نمی گرفت وضعیت منطقه این گونه نبود.

وی تصریح کرد: با توجه به حمایت گسترده آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی و منطقه ای و اعزام تروریست های مسلح از ۸۰ کشور جهان باید منطقه برای ما بحران‌زاتر از امروز می بود که سلسله اقدامات در ابعاد سیاسی، اقتصادی و نظامی متضمن منافع ملی ما است.

بروجردی در خصوص خرید صلاح و هلیکوپتر از روسیه گفت: ما سال ها است از روسیه هلیکوپتر می خریم و هلیکوپترهای ناجا، نیروهای مسلح و N۱۷ها سال ها است از روسیه خریداری می شود. سامانه S۳۰۰ را نیز ما از روسیه خریدیم و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پایگاه دیگری نیز در اختیار روس ها قرار گرفته است یا خیر؟ توضیح داد: خیر، پایگاه نوژه هم به خاطر اینکه در مسیر هواپیماهای روسیه به سمت عراق و سوریه بود، انتخاب شد.

وی افزود: تصمیم مشترک بود که کمک کنیم تروریست ها که شوم‌ترین پدیده در منطقه بودند، از بین برود.

بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هنوز پایگاه نوژه در اختیار روس ها قرار دارد، گفت: پایگاه نوژه اصلا در اختیار روس‌ها قرار نداشته است؛ زیرا اصل ۱۴۶ قانون اساسی ممنوعیت جدی در این خصوص دارد و ما به هیچ عنوان پایگاه نظامی را در اختیار کشور بیگانه قرار ندادیم.

وی با بیان اینکه تسهیلاتی در پایگاه نوژه به روسیه داده شده است، اظهار کرد: جنگنده های روسی در مسیر خود در این پایگاه سوخت‌گیری کردند که این امر، تصمیمی منطقی بود و از پشتوانه شورای عالی امنیت ملی برخوردار بود.

نماینده مردم بروجرد در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم جمهوری اسلامی برای عدم اعزام زائران در سال جاری اظهار کرد: این تصمیم به این دلیل اتخاذ شد که عربستان حاضر نشد تعهدی برای حفظ جان ایرانیان بدهد، در حالی که اولین مسئولیت کشور میزبان، حفظ امنیت مسافران است.

بروجردی گفت: عربستان حاضر نشد برای حج که باارزش‌ترین عبادت مسلمانان است، امنیت جان زائران را متعهد شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی هم نمی تواند این ریسک را انجام دهد و زوار ایرانی بدون تضمین حفظ جانشان به حج مشرف شوند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی در خصوص علت عدم تعهد عربستان به حفظ جان زائران گفت: این موضوع فقط در خصوص زائران ایرانی نیست در واقع ما عربستان را ناگزیر کردیم بیشترین اقدامات را برای حفظ جان زائران ایرانی انجام دهند؛ چراکه هزاران زائر بیت‌الله در فاجعه منا جان خود را از دست دادند و و بسیاری از کشورها نتوانستند حتی اجساد اتباعشان را به کشورشان بازگردانند.

بروجردی تاکید کرد: جمهوری اسلامی، عربستان را وادار کرد، اجساد جان‌باختگان فاجعه منا را تحویل خانواده‌هایشان دهد و یا با اجازه خانواده‌هایشان در عربستان دفن کند.

نماینده مردم بروجرد در خصوص تغییر رویکرد عربستان در قبال ایران تصریح کرد: این تصمیمی است که باید در عربستان گرفته شود.

وی ادامه داد: قبل از فاجعه منا هم شاهد آتش‌سوزی‌های زیادی در منا بودیم که به خاطر تحجر عالم‌نماهای عربستان رخ داد. آنها دستور می دهند مردم مثل قدیم در چادرها اسکان داشته باشند و پیاده به منا بروند که باعث تلفات می شوند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: در یک کلام، عربستان شایستگی مدیریت مهمترین مناسک اسلامی را ندارد.

۱۳۹۵/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...