نسخه چاپی

برای نخستین بار در خاورمیانه سوخت سبز در ایران تولید می شود

برای نخستین بار در خاورمیانه و كمتر از یك ماه دیگر سوخت سبز در ایران به تولید می‌رسد.

به گزارش نمانیوز علي عرب‌زاده- مدير عامل شركت پالايشگاه‌ فرآورده‌هاي سبز، در گفت‌وگو با ايسنا، از توليد 600 هزار ليتر سوخت بيوديزل در كشور تا كمتر از يك ماه ديگر خبر داد و گفت: اين پالايشگاه اولين واحد توليد سوخت سبز (بيوديزل) در خاورميانه است.

كاهش 30درصدي آلودگي هوا

به گفته وي، در صورت استفاده از بيوديزل توليد پالايشگاه فرآورده‌هاي سبز در اتوبوس‌هاي تهران 30 درصد آلودگي هوايي كه گازوئيل‌ توليد مي‌كند طي 24 ساعت كاهش خواهد يافت.

او با بيان اين‌كه گازوئيل توليد كشور داراي 1000 پي.پي.ام گوگرد است، گفت: گوگرد بيوديزل توليد اين پالايشگاه 130 برابر كمتر از سوخت‌هاي فسيلي كشور است.

وي با اشاره به اين‌كه از بيوديزل هم به عنوان مكمل و هم جايگزيني سوخت فسيلي مي‌توان استفاده كرد، خاطرنشان كرد: براي استفاده از اين نوع سوخت نيازي به تغيير در موتور خودرو وجود ندارد.

توليد سوخت سبز نيازمند يارانه است


وي با اظهار اين كه قيمت هر تن بيوديزل حدود 700 تا 800 دلار است، گفت: با توجه به اين‌كه قيمت اين سوخت در مقايسه با گازوئيل بيشتر است، بهتر است وزارت نفت با صادر كردن گازوئيل كه قيمت آن در هر تن هزار دلار تمام مي‌شود، براي خريد بيوديزل يارانه پرداخت كند.

** خونسردي مسوولان وزارت نفت در برابر توليد سوخت سبز

عرب‌زاده با تاكيد بر اين‌كه فرآورده‌هاي اين پالايشگاه مجوز محيط زيست و ساير سازمان‌هاي مربوط را كسب كرده است، از بي‌توجهي مسوولان وزارت نفت نسبت به اين موضوع ابراز گلايه كرد و افزود: در كشورهاي آمريكايي و اروپايي از سوخت‌ پاك به عنوان مكمل و جايگزين سوخت‌هاي فسيلي استفاده مي‌شود و به همين دليل هم آلودگي هوا به آن شكل كه در ايران وجود دارد، نيست.

صادرات بيوديزل در صورت عدم استقبال داخلي

وي با اشاره به اين‌كه كشورهاي زيادي خواهان اين سوخت هستند، از مذاكره با دو كشور براي صادرات فرآورده‌هاي توليد اين پالايشگاه خبر داد و گفت: البته اگر در اين زمينه دولت خواهان خريد اين نوع سوخت باشد اولويت با مردم ايران خواهد بود.

مدير عامل شركت پالايشگاه‌ فرآورده‌هاي سبز هزار و 900 گونه دانه گياهي و پسماند روغن‌هاي خوراكي خانگي را خوراك پالايشگاه عنوان كرد و افزود: روزانه در ايران بيش از يك ميليون ليتر روغن خوراكي دور ريخته مي‌شود كه آثار منفي بيولوژيكي هم به همراه دارد.

كاهش روزانه 3 تا 6 ميليون ليتر مصرف بنزين با مكمل سبز

عرب زاده با اشاره به اين كه چندي پيش مكمل بنزين اين پالايشگاه نيز به توليد رسيد،گفت: ‌در صورت استفاده از اين مكمل مي‌توان سه تا شش ميليون ليتر مصرف بنزين كشور را كاهش داد. علاوه بر اين استفاده از اين مكمل موجب روان‌سازي موتور خودرو و كاهش آلودگي هوا مي‌شود.

۱۳۹۰/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...