نسخه چاپی

عذرخواهی‌حجتی‌از‌مردم‌بابت‌نوسانات‌قیمت

وزیرجهاد كشاورزی از مردم بخاطر نوسانات قیمت در بازار عذرخواهی كرد و گفت: تلاش می‌كنیم نقاط ضعف خود را در تنطیم بازار برطرف كنیم.

به گزارش نما به نقل از مهر، محمود حجتی در برنامه «تیتر امشب» با بیان اینکه قاچاق میوه در شب عید افزایش یافت اما اکنون بسیار کمتر است، اظهارداشت: وضعیت تولید میوه در کشور خوب است و در تولید اغلب میوه‌ها جزء ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید تضمینی ۱۱ میلیون تن گندم انجام شده است، گفت: از این مقدار گذشته است و به حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ تن خواهیم رسید.

حجتی با بیان اینکه تولید گندم ما حدود ۱۴ میلیون تن و بیش از نیاز است، افزود: تولید گندم در مقایسه با سال ۹۲ بیش از دو و نیم برابر شده در نتیجه هزینه خرید تضمینی گندم از ۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی درباره پرداخت پول گندم‌کاران نیز ادامه داد: در دو روز گذشته موفق شدیم حدود ۷ هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان را پرداخت کنیم وامیدواریم تا ۲ روز آینده هزار میلیارد تومان دیگر به این عدد اضافه شود.

حجتی گفت: امیدواریم تا پایان شهریور بخش عمده‌ای از مطالبات کشاورزان را پرداخت کنیم؛ در عین حال، برداشت ذرت از شهریور به بعد آغاز شده و جو و ذرت در بورس عرضه می‌شود؛ از سوی دیگر، افزایش بیش از دوبرابری تولید گندم درمقایسه با سال ۹۲ را شاهد هستیم و تولید گندم به ۱۴ میلیون تن رسیده که این رقم در مقایسه با سال ۹۲ بیش از دو و نیم برابر شده است.

وی با اشاره به ظرفیت های بالقوه و بالفعل صنعت کشاورزی در کشور افزود: افزایش بهره وری آب از موضوعات بسیار مهم است که استفاده از روش های نوین آبیاری در این زمینه راهگشا است؛ در عین حال، پارسال بیش از ۳۵ هزار هکتار از اراضی گندم با استفاده از روش های نوین آبیاری از جمله روش قطره ای آبیاری شد که بهره وری آبیاری بیش از سه برابر افزایش یافت و محصولات هم ۱.۵ تا ۲ برابر شد.

حجتی با بیان اینکه کمتر از ۸ درصد زمین های کشاورزی با روش های نوین آبیاری می شوند افزود: قانون به ما اختیار داده است تا ۸۵ درصد هزینه آبیاری نوین را به صورت بلاعوض در حالت های عمومی یعنی حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان برای هر هکتار پرداخت کنیم.

وی اضافه کرد: پارسال با محدویت های اعتباری رو به رو شدیم اما امسال با تسهیلات و امکاناتی که مجلس و دولت در اختیار ما قرار دادند امیدواریم بتوانیم آبیاری نوین را در ۲۵۰ هزار هکتاری که مقرر و ابلاغ شده اجرا کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید گوشت مرغ افزایش داشت گفت: پارسال در مرغ انباشت ایجاد شد به گونه ای که قیمت مرغ زیر قیمت تمام شده بود؛ ضمن اینکه گوشت مرغ باید در مراکز عرضه عمده کیلویی ۶ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۶ هزار و ۸۰۰ تومان و در خرده فروشی ها از ۶ هزار و ۹۰۰ تا حداکثر ۷ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شود؛ در غیر این صورت با ذخایر گوشت مرغ که اکنون حدود چند ده هزار تن می رسد قیمت ها را مدیریت می کنیم.

وی گفت: میانگین سرانه مصرف مرغ در کشور ما ۲۷ کیلو گرم است که از میانگین مصرف جهانی بیشتر است اما میانگین مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور ما در مقایسه با جهان کمتر است؛ ضمن اینکه سرانه مصرف ما در لبنیات حدود ۱۰۰ لیتر است در حالی که میانگین مصرف جهانی ۱۵۰ لیتر است؛ البته تولید شیر در سال جاری نسبت به پارسال افزایش یافت اما بخش عمده ای از آن، صادر و بخشی از آن هم به شیر خشک تبدیل می شود.

حجتی با اشاره به اینکه در سال های ۷۹ و۸۰ وضعیت ناهنجاری در تنظیم بازار مرغ کشور داشتیم، افزود: باید هم از تولید کننده و هم از مصرف کننده حمایت کنیم؛ از سوی دیگر، برای ذخیره کردن محصولات راهبردی تکلیف قانونی داریم، البته در گذشته، در شرایط تحریم به ذخایر راهبردی بیشتری نیاز داشتیم؛ اما اکنون با توجه به شرایط جدید، لازم است که سهم این ذخایر کاهش یابد.

وی ادامه داد: پیشنهاد این موضوع را به دولت ارائه کردیم که در دست بررسی است؛ البته باید از مردم برای نوسانات بازار عذرخواهی کرد، ضمن اینکه تلاش می‌کنیم نقاط ضعف خود را در تنطیم بازار برطرف نماییم.

حجتی با بیان اینکه کشور ما از نظر میوه و سبزی به علت تنوع اقلیمی مزیت هایی دارد گفت: به صورت سنتی کشور ما در خشکبار در عرصه جهانی حضور دارد و در تره بار هم در حال توسعه هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخی اقلام کشاورزی در سر مزرعه ۳۰ درصد قیمت بازار را دارد افزود: باید با کمک تولیدکنندگان و تشکل های آن ها و صاحبان سرمایه بتوانیم کشاورزی را از مزرعه تا سفره مدیریت کنیم تا قیمت نهایی کاهش یابد و ارزش افزوده هم به سمت تولیدکننده برود.

حجتی در باره حفر چاههای غیر مجاز هم با بیان اینکه با همه توان در پی ساماندهی این چاه ها هستیم، گفت: حدود ۳۰۰ هزار چاه غیر مجاز داریم که نیمی از آن سطحی است و آسیب جدی ایجاد نمی‌کند؛ اما بیش از ۱۲۰ هزار حلقه چاه عمیق غیر مجاز وجود دارد که به سفره های زیرزمینی و ذخایر آبی ما و کسانی که مجوز دارند آسیب می‌رساند؛ به هرحال تا سال ۹۶ حدود ۱۰ هزار حلقه از این چاههای غیر مجاز مسدود می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که شوخ طبع ترین عضو کابینه کیست، گفت: برخی اوقات آقای زنگنه تک‌مضراب هایی در کابینه می‌آید؛ زیرا کمتر بر روی صندلی خود می‌نشیند و تحرک بیشتری دارد.

حجتی در پاسخ به این پرسش که سخت‌ترین جلسه هیئت دولت در یکسال گذشته کدام بود، گفت: ۹۴ سال سختی بود؛ زیرا محدودیت منابع، فوق‌العاده فشار آورد و سخت‌ترین جلسات ما مربوط به بودجه و ایجاد تعادل میان منابع و مصارف بود.

وی در پاسخ به این پرسش که موفق ترین وزیر کابینه کیست، گفت: همه اعضای کابینه تلاش می کنند تا کارشان را به خوبی انجام دهند؛ آقای زنگنه تلاش زیادی را انجام داد تا صادرات نفت ‌دو برابر شود و این کار بزرگی است.

۱۳۹۵/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...