نسخه چاپی

بارندگی در مازندران كاهش یافت

مدیر كل هواشناسی استان مازندران،گفت: در دو ماه اول تابستان بارندگی در مازندران كاهش یافته است.

به گزارش نما ، نوربخش داداشی در گفتگو با ایسنا در تحلیل بارندگی مرداد، دو ماه اول تابستان و پنج ماه نخست سال 95 و یازده ماه اول سال زراعی 95-94، اظهار کرد: بر اساس آمار ایستگاه‌‏های هواشناسی سینوپتیک استان مازندران، بارندگی 25 درصد در این استان کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در دهه اول مرداد ماه ۹۵ شاهد بارش متناوب باران در استان بودیم و 75 درصد متوسط بارندگی مرداد استان در این دهه اول اتفاق افتاد، افزود: در دهه دوم و سوم مرداد ماه با استقرار الگوی تابستانه و جوی پایدار موجب شد متوسط میزان بارش در سطح استان در مقایسه با دوره بلندمدت در این ماه حدود 25 درصد کاهش داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران، تصریح کرد: در مقایسه با دوره بلندمدت، از 15 ایستگاه هواشناسی سینوپتیک در ایستگاه ساری، آلاشت و پل‌‏سفید به ترتیب حدود 73، 26 و 11 درصد افزایش و در مابقی ایستگاه‏‌ها مانند بلده حدود 97، بندر امیرآباد بهشهر و بابلسر 80، دشت ناز 59، کیاسر 53، کجور 50، رامسر 44، آمل 41، قراخیل قائم شهر 18، سیاه بیشه 15 و گلوگاه 5 درصد کاهش داشت و در نوشهر هم میزان بارش تغییری نکرد.

داداشی گفت: متوسط بارندگی مرداد ماه امسال حدود 19 میلیمتر بود که در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته حدود 78 درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در دهه دوم و سوم مرداد ماه 95 به دلیل استقرار الگوی تابستانه و تداوم هوای گرم و مرطوب، میانگین دمای هوای مرداد ماه 95 استان حدود ۲۴ و هشت دهم درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت حدود پنج دهم درجه افزایش و نسبت به مرداد سال 94 حدود هفت دهم درجه سلسیوس کاهش نشان داده گفت: متوسط بارندگی دو ماه اول فصل تابستان سال 95 استان مازندران حدود 66 میلی‏متر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت حدود 17 درصد افزایش نشان می‌‏دهد.

داداشی افزود: در تمامی ایستگا‏ه‌های هواشناسی سینوپتیک مناطق کوهستانی استان و همچنین ایستگاه رامسر، قراخیل و قائم شهر در مناطق ساحلی و جنگل‌ها میزان بارش آنها در برابر دوره آماری کاهش داشت که در ارتفاعات استان کاهش بارش قابل توجهی بوده و جای تامل دارد.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران گفت: بیشترین افزایش بارش از ایستگاه ساری با 96 و نوشهر با 89 درصد و بیشترین کاهش بارش از بلده با 80 درصد بود و همچنین میانگین بارش دو ماه نخست تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 29 درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به بارندگی پنج ماه اول سال 95 استان مازندران که حدود 231 میلی‏متر بود و در مقایسه با دوره بلندمدت حدود 40 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 60 درصد افزایش نشان داد، یادآور شد: در 15 ایستگا‏ه هواشناسی سینوپتیک استان، میزان بارش آنها نسبت به نرمال افزایش نشان داد به طوری که بیشترین افزایش از ایستگاه ساری حدود 83، گلوگاه 80، نوشهر 77 و آمل 70 درصد بوده و تنها در بلده میزان بارش آن در مقایسه با نرمال حدود 8 درصد کاهش نشان داد.

داداشی متوسط بارندگی 11 ماه اول سال زراعی 94 تا 95 را حدود 721 میلیمتر اعلام کرد و با اشاره مقایسه مدت مشابه دوره بلندمدت آن که حدود 15 درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی 93 تا 94 حدود 10 درصد افزایش داشت، گفت: تنها در ایستگاه بلده و کیاسر از میان 15 ایستگا‏ه‌‏های هواشناسی سینوپتیک، میزان بارش نسبت به نرمال به ترتیب حدود 16 و 2 درصد کاهش داشت و بیشترین افزایش هم از گلوگاه حدود 34 و رامسر حدود 33 درصد بوده است.

۱۳۹۵/۶/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...