نسخه چاپی

اهم اخبار اقتصادی در هفته ای كه گذشت

در این هفته، اعلام یكباره خبر افزایش سهمیه بنزین شهریور ماه كه هدیه عیدانه دولت به هموطنان عنوان شد، كمی برای مسئولین دردسر ساز شد. از همان ابتدا گفته شد كه امكان افزایش سهمیه برای شهریور وجود ندارد و اكنون قرار بر آن است كه بعد از نگارش جدید نرم افزار سامانه هوشمند سوخت، این سهمیه واریز شود.

در این هفته، اعلام یکباره خبر افزایش سهمیه بنزین شهریور ماه که هدیه عیدانه دولت به هموطنان عنوان شد، کمی برای مسئولین دردسر ساز شد. از همان ابتدا گفته شد که امکان افزایش سهمیه برای شهریور وجود ندارد و اکنون قرار بر آن است که بعد از نگارش جدید نرم افزار سامانه هوشمند سوخت، این سهمیه واریز شود.

به گزارش تابناک، اهم اخبار اقتصادی در هفته ای که گذشت عبارتند از:

تحقیق و تفحص از پروژه مهر ماندگار

در این هفته مجلسیان طرح تحقیق و تفحص از منابع اعتباری پروژه های مهر ماندگار را به امضای 15 نماینده مجلس رساندند. غلامرضا اسداللهی در این خصوص گفته است که به تازگی دولت بحث پروژه‌های مهر ماندگار را اعلام کرده است؛ که منبع تامین مالی ۴۱۷ پروژه این طرح بودجه است؛ منابع اعتبارات سایر پروژه‌ها مشخص نیست و برای کمیسیون مبهم است.

البته دولت اظهار کرده که این اعتبارات از محل فروش سهام تامین شده که قرار است برای کمیسیون نیز جزییات این مباحث را روشن کند.

دولت در آغاز سال ۹۱ اعلام کرد که با طرح جدیدی به نام"مهر ماندگار" تلاش دارد پروژه‌های نیمه تمام موجود در سراسر کشور را تا پایان دولت دهم تکمیل کرده و از این طریق، گام بزرگی در توسعه کشور بردارد. اکنون محل تامین اعتبار این پروژه برای مجلس یک سوال است و طرح تحقیق و تفحص مجلس بر همین مبنا استوار شده است.

افزایش میزان نقدینگی در بهارسال جاری

در این هفته خبری نیز در خصوص افزایش حجم نقدینگی کشور در سه ماهه اول سال منتشر شد. براساس آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی میزان نقدینگی در اواخر بهار سال جاری به میزان ۳۷۴ هزار میلیارد تومان رسید، این در حالی است که این میزان در پایان سال قبل ۳۵۲ هزار میلیارد تومان بوده است.
بنابر این اطلاعات، نقدینگی کشور طی پایان سال ۹۰ تا پایان فصل نخست سال چیزی حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان رشد داشته است.

همچنین حجم نقدینگی در بهار سال گذشته ۳۰۲ هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با میزان نقدینگی بهار امسال رشد ۷۲ هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. پیش بینی میشود که تا پایان سال حجم نقدینگی به 400 هزار میلیارد توامن برسد.

بانک مرکزی بیش از نیاز ارز فروخته

محمود بهمنی دراین هفته در مصاحبه با یکی از نشریات کشور، اذعان کرده است که در سال گذشته و بنا بر آمار موجود، بانک مرکزی بیش از میزان واردات ارز فروخته است.

بر اين اساس از سال 85 تا پايان سال 89 ميزان واردات و فروش ارز تقریبا برابر بوده اما اين روند از سال گذشته تغيير كرده است. در مورد علت اين موضوع محمود بهمني گفته است: در واقع بانك مركزي بيش از نياز كشور ارز فروخته است، ‌به اين دليل كه عده‌اي از مردم روي ارز سرمايه‌گذاري كرده‌اند.

وی گفته است که كسري ارزي نداريم اما ذهن مردم به گونه‌اي شده كه برخي ارز خارجي را مي‌خرند و پس‌انداز مي‌كنند، در حالي كه نبايد اين گونه باشد و به همه نيازهاي ارزي جواب دهيم بلكه بايد در اين شرايط تقاضاي واقعي را شناسايي كرد. ارزي كه مورد نياز اساسي مردم است قطعا در نظر گرفته شده و در خزانه بانك مركزي وجود دارد.

هرچند گمرك ايران ميزان خروج ارز از کشور را 61 ميليارد دلار اعلام كرده اما رييس كل بانك مركزي اين ميزان را در سال گذشته حداكثر 70 ميليارد دلار اعلام كرده بود كه اين ارقام حاكي از اين است كه بانك مركزي بيش از آنچه كه براي خروج رسمي ارز از كشور نياز بوده ارز فروخته است.

تورم نقطه به نقطه تير ماه اعلام شد

در این هفته همچنین بانک مکرزی تورم نقطه به نقطه تیر ماه را معادل 27.06 درصد اعلام کرد. بر این اساس شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران (بر‌اساس سال پایه 100=1383) در تير ماه امسال توسط بانك مركزي 336.6 اعلام شد

آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد كه اين شاخص در تير ماه سال گذشته 264.9 بوده كه مقايسه اين ميزان با شاخص تورم تير ماه امسال حاكي از افزايش 27.06 درصدي اين ميزان است.

نرخ تورم نقطه به نقطه تير ماه امسال در حالي 27.06 درصد است كه اين ميزان در تير ماه سال گذشته 21.1 درصد بوده است. در واقع شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در تير ماه امسال نسبت به تير ماه سال 90 بيش از 27 درصد و در تير ماه سال گذشته نسبت به تير ماه سال 89 بيش از 21 درصد افزايش داشته است.

پيش از اين، تورم نقطه به نقطه فروردين و ارديبهشت ماه امسال توسط بانك مركزي به ترتيب 23.9 و 24 درصد اعلام شده بود.

افزایش وام قرض الحسنه ازدواج

این هفته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن صدور بخشنامه ای به بانک‌های عامل در زمینه اعطای تسهیلات ازدواج خواستار شد در صورت وجود منابع قرض الحسنه، نسبت به اعطاي سقف فردي افزايش يافته قرض‌الحسنه ازدواج ( تا 50 ميليون ريال ) به متقاضي اقدام كنند.

اولويت اعطاي تسهيلات قرض الحسنه ، با قرض الحسنه ازدواج و زندانيان نيازمند در محکوميت‌هاي‌ مالي است. همچنین مقرر شد بانک‌هايي که بيش از منابع قرض‌الحسنه در دسترس خود، تسهيلات قرض الحسنه پرداخت كرده‌اند، سريعاً نسبت به اصلاح و تعديل آن تا 100 درصد اقدام كنند.

عیدانه دردساز دولت

در اواخر هفته ای که گذشت، معاون رئیس جمهوری با اعلام یکباره افزایش سهمیه بنزین شهریور ماه آن را هدیه عیدانه دولت به مناسبت عید فطر به هموطنان توصیف کرد.

این در حالی بود که از همان ساعات اولیه اعلام این خبر، انتقاداتی از این عمل صورت گرفت و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام کرد که امکان افزایش سهمیه بنزین وجود ندارد.

عبدالله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در این باره گفت: سامانه هوشمند مدیریت سوخت کشور به طور کامل خودکار است و بر اساس برنامه آن تنها تا پیش از پایان ساعت 24 آخرین روز مرداد ماه امکان افزایش سهمیه را دارد و در غیر این صورت برای شارژ این سهمیه هدیه، مردم باید تا مهرماه صبر کنند.

بعد از آن اعلام شد که واریز سهمیه بنزین عیدانه پس از نگارش جدید نرم افزار سامانه هوشمند صورت خواهد گرفت. این درحالی است که بهروز مرادی معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهوري اعلام کرده بود که این سهمیه از روز پنج شنبه در کارت های سوخت خواهد بود.

۱۳۹۱/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...